Pagi subuh esoknya Riyadh bangun untuk menunaikan kewajipan kepada sang pencipta.
selesai memberi salam Riyadh mengejut Airis.."Awak, Airis...Airis..Bangun awak dah subuh dah ni.." Riyadh mengejut Airis..
"Apa awak ni pagi-pagi buta kejut saya" Marah Airis.
"Awak bangunlah Subuh dah.. Solat.." pujuk Riyadh..
"Awak pergi jelah solat tak payah ajak saya...Saya taulah nak taubat nanti relax lah.. Penat." Kata Airis..
"Astaghfirullah..Kenapa cakap macam tu? Tanggungjawab saya tau nak kejut awak...Sepatutnya awak yang kejut saya.." Jelas Riyadh..
"ishh awak ni bisinglah.." marah Airis
" ok suka hati awaklah.. Tapi awak kena ingat awak dah jadi tanggungjawab saya faham" Jelas Riyadh lalu terus keluar dari bilik..
"Tak heranlah aku kalau nak kahwin dengan...Kalau boleh aku tak hingin kejut kau solat tau biar kau sesat sendiri tapi masalahnya sebab kau bini aku jeh..Haih" Keluh Riyadh lalu turun ke bawah
Kelihatan Mak Nab dan ibu mertuanya sedang berada di dapur masak sarapan kot...
"Awal bangun...Mai lah duduk makan ni" Pelawa puan Naila
"Terima kasih.." ucap Riyadh... Dato' Abtisam turun ke bawah selepas selesai menunaikan solat subuh...Hampir pukul 7 pagi nasib sempat solat kalau tak terlepas sudah...Dosa yang dapat..
"Assalamualaikum Daddy..." Sapa Riyadh
"Waalaikumsalam...Airis mane?" Soal Bapa mertuanya
"tidur lagi..Puas kejut.." jelasnya...
"Tak senonoh memang si Airis dah jadi bini orang pun tak reti nak buat kerja...memang ni kene brainwash banyak kali pun perangai serupa aje" Ibu mertuanya pula memarahi anaknya..
"Takpelah biar Aiman jek kejut..ni kalau tak bawak baldi memang tak sah" Sambungnya lagi..
"Aiman pergi kejut adik kau tu... lemak bukan main lagi dia" Arah mummynya .
"Beres boss" aiman menurut.. Aiman melangkah ke bilik adiknya.
"Woi Airis kau bangun sekarang sebelum senduk mak nab tu masuk dalam mulut kau..Apahal kau kunci pintu?! Woi Airis bangunlah pekak" Aiman mengejut kasar.
Riyadh di bawah sudah ketawa mendengar suara Aiman mengejut adiknya begitu juga dengan mummy,daddy dan Mak Nab..
"Kau nak ape setan! mekak ah" Marah Airis sebaik sahaja membuka pintu..
"Bangunlah tak malu ke dengan laki kau...Anak dara bangun lambat dah jadi bini orang pun sama jek..Kalau tak mummy suruh kau kahwin memang aku dah sumpah kau jadi andartu jangan jadi janda sudah aku pun tak tau larat ke tak si izzul tu nak layan kau.." Jelas aiman
"Izzul?"
"Laki kau lah..nama penuh laki kau Riyad Izzul Haq bin Zain Ahmad apa kau ni nama suami sendiri pun kau tak ingat.." Jelas AIman lagi
"eah manalah aki tau.. AKu panggil dia Riyadh..tak tau pulak nama penuh dia.." Jawab Airis selamba.
"Bangunlah kalau kau taknak mummy yang baling bola api baik kau get up..." Arah aiman
"Iyelah aku nak mandi la ni.."
Riyadh mencari telefonnya di dalam poket..
"Kau cari ape? Handphone?" soal Aiman...Riyadh mengangguk..
"Tinggal dalam bilik kpt aku gi amik kejap ah" jelas Riyadh lalu terus ke biliknya..
Riyadh memulas tombol pintu..dia terkejut kemudian menutup semula pintu biliknya selepas Airis menjerit..
"Sorry...Tak sengaja.." ucap Riyadh..
"Ishh awak ni lain kali ketuk pintu tu dulu boleh tak.." Marah Airis..nasib baiklah dia berkemban lagi dengan towel buatnya towel tu tercabut masa Riyadh bukak pintu tadi tak ke haru?..
"Ye sorry..."
"awak tunggu kat luar dulu nanti bila saya dah siap saya cakap" jelas Airis..
"Ha ok ok.." Riyadh gugup..Peh badan lawa siot..ishh runtuh iman..Tak boleh tak boleh...
"Masuklah" Arah Airis..
"Sorry about that" ucapnya
"nevermind.." balas Airis yang menundukkan wajahnya..Baju yang dipakai agak ketat menampakkan tubuhnya..
"Baju tu jangan ketat sangat.. Tak baik kalau orang lelaki yang bukan mahram pandang " tegur Riyadh..
"Dah baju semua macam ni jek.."
"kalau macam tu baik tak payah pakai baju.." perli Riyadh..
"Ish..awak ni kenapa?" Airis pelik..
"Saya taulah jaga diri macam mana " jelasnya lagi..
"memanglah tapi aurat awak tu hah kene tutup...Faham! saya suami awak saya ingatkan because you are my responsibilities..." jelas Riyadh
"Fine.." Balas Airis mengalah..
Mengalah tapi pakai jugak dress pendek bewarna ungu ketat menayang tubuhnya yang pasti boleh memikat...
Airis keluar dari bilik lalu turun untuk bersarapan..
"Heh. Pakai jugak..hempok kang kau ni tak pasal-pasal kau tuduh aku dayus pulak" Riyadh mengutuk airis..
Dah jumpa telefonnya..Riyadh membuka kata laluan pada handphonennya...Nampak wajah Faizunnisa..Wanita yang dicintai selama ini...Wanita idaman semua lelaki..Terlepas sudah apelah nasib dapat bini macam si Airis tu...Perangai mengalahkan mat salleh..
"Nisa nisa... Aku tak boleh lupakan kau...AKu sayang kau" ucapnya perlahan.
*******
Faizunnisa tersedak seakan-akan seseorang memanggil namanya.
Malam tadi puas tak tidur. Termimpi Riyadh jek..Orang kata kalau kita mimpi lelaki tu means dia rindukan kita.."Hoi sedarlah Nisa dia tu dah kahwin lahh!" jeritnya.. Rakan serumah yang lain sudah ke tempat kerja..so, takdelah orang nak marah kalau memekak sengsorang...
"Jangan nak berangan lah dia tu suami orang...Huh...kenap mesti orang lain? kenapa bukan aku" Luah Nisa.
******
Barang semua sudah dikemas dan dimasukkan ke dalam kereta milik Riyadh..Kata daddynya kereta Airis sudah dihantar le rumah baru mereka..Selepas bersalaman,mereka menaiki kereta dan masing-masing diam dengan haluan masing-masing..
"Awak rasa sampai bila kita bertahan?" Soal Airis sambil mata tertutup memecahkan kesepian..
'Ish kacau betullah nak feeling' luahnya dalam hati...Lagi pulak lagu 'sandiwara cinta' yang dimainkan di corong radio... Radio terpaksa diperlahankan...
"Entah...Kita try dulu dalam 8 months kalau tak kita cerai.." Jelas Riyadh..
Airis memandang Riyadh..
"Serious?!" Soalnya.
"Entahlah tapi awak tau tak setam suka tau sebenarnya kalau runtuhnya sebuah masjid iaitu sebuah perkahwinan... Kat Malaysia jek dah beratus ribu bercerai..Sukalah syaitan.." Jelas riyadh..Airis terdiam..
Mereka sampai ke rumah baru mereka...Cepat-cepat barang dipunggah dan dikemas senang kerja nanti.
"Ok..Starting from now on saya nak tidur berasingan" jelas Airis..
"Pernahlah pulak kita tidur sekatil" Perli Riyadh
"Ishh apa-apalah..Master bedroom is mine.." Jelas Airis lalu masuk dan menutup pintu bilik yang telah dipilihnya itu..
"Suka hati jantung hempedu dia jek nak pilih..Bukan duit dia pun..Duit aku.. tak tahu la tu rumah ni nama aku" Meluat Riyadh melihat Airis..Whatever! Riyadh kembali melakukan kerja mengemasnya..
YOU ARE READING
Terima Kasih Cinta
Romanceseorang wanita bernama Dhiya Airis Imanina binti Dato' Abtisam yang cantik dan anggun tapi sayang perangai tak serupa tuannya..Kaki club,Kaki botol pun ye.. Riyadh Izzul Haq seorang anak kepada Ustaz Zain Ahmad yang telah diberi didikan teras agama...