Hoofdstuk 1.

75 7 2
                                    

Leah's pov.
--------------------------------------------------------------

Tussenjaar. Feest! Ik ben er van overtuigd dat dit het beste jaar ooit gaat worden. Klaar met school, weg met de verplichtingen... Ik heb mijn vader eindelijk om geld durven vragen voor de reis die ik wil maken. Ik zit er de laatste tijd namelijk over na te denken om er aan het eind van mijn tussenjaar even tussenuit te gaan. Voor een maand of twee door Europa of misschien wel een ander continent reizen. In mijn eentje.
Mijn vader reageerde vrij rustig: 'Leah, je weet dat ik heel graag wil dat jij de wereld gaat ontdekken, maar ik kan je geen geld geven voor de reis. Niet nu. Als je het echt graag wil, waarom ga je dan niet werken? Je bent 16. Genoeg werk voor een knap en spontaan meisje als jij.'
Ik wist dat hij ging zeggen dat hij het niet kan betalen.

Ik zit achter mijn laptop, op zoek naar een baantje. Ik durf nog niet goed te zeggen wat bij me past, aangezien ik mezelf nog niet echt ken. Mijn hele plan was juist om daar dit jaar mee bezig te zijn. Ik weet alleen dat ik lui ben... Waar hoef je niet hard voor te werken, maar verdien je wel veel geld mee? Afwassen? Nee, daarmee verdien je bar weinig. Serveren dan? Misschien. In ieder geval iets in de horeca.

"Zoem". Ah, Jill is online op Skype.

Jillxx: eeey lekkerding
♥Leah: yo
Jillxx: Wat ben je aan het doen?
♥Leah: baantje zoeken...
Jillxx: what..? waarom?
♥Leah: ik wil op reis, maar ik moet geld hebben..
Jillxx:  je vader?
♥Leah: 'Ik heb geen geld...' *-*
Jillxx: en dan wel voor schoenen zeker? de bitch
♥Leah: hahahhah ;D

Jill is mijn beste vriendin. Tenminste, ik ken haar al vanaf de tweede klas. Jill was nieuw op school en kwam bij mij in de klas in havo 2. Ze is een van de knapste meisjes die ik ken en ik ben niet de enige die dat vind. Iedereen vond haar meteen leuk. Ze heeft een soort sfeertje om zich heen hangen dat bij iedereen bewondering oproept voor haar. Jill is altijd aardig voor iedereen en zet alleen een grote mond op als ze iets ziet gebeuren dat in haar ogen respectloos of onrechtvaardig is. Ik heb nog nooit een ruzie met haar gehad voor zover ik me herinner.

Jillxx: je krijgt nog 5 euro van me
♥Leah: geeef ik wil op reis!
Jillxx: ja voor een broodje zeker ?
♥Leah: nee vliegtuig
Jillxx: wacht ff. holy shit..
♥Leah: what??

Jill reageert voor een moment niet.

♥Leah: helleeeuuuwww??
♥Leah: hey Jillwat is er? 

Wat zou er zijn? vast haar moeder weer.

♥Leah: yo, ik ga weer verder met een baantje zoeken, oké?
♥Leah: spreek je later ♥♥♥♥ ly

Ik wacht nog heel even voor ik Skype afsluit en verder ga zoeken. Ik open Google en begin te typen. "Vacature baantje horeca Breda" Er verschijnt van alles op mijn beeldscherm nadat ik op enter gedrukt heb. Afwezig laat ik mijn wang op mijn hand rusten, mijn elleboog op mijn bureau. Ik adem diep in en uit en stop met zoeken. Ik bel mijn moeder.

Voor mijn moeder opneemt gaat de telefoon vier keer over. 'Met Selene.' Mijn moeder klinkt moe.
'Met Leah.' Ik houd mijn mond voor een moment.
'Hee, hoe gaat het?' Vraagt mijn moeder. Ik kan bijna ruiken dat ze niet geïnteresseerd is.
'Goed, ik wilde alleen even iets vragen.'
'Ja?'
Ik schraap mijn keel. 'Ik moet van papa een baantje zoeken, omdat ik dit jaar wil reizen en hij het niet kan betalen...' Aan de andere kant van de lijn voel ik mijn moeder geïrriteerd raken.
'Je gaat me toch niet om geld vragen hè?' Een zucht van ergernis bereikt mijn kant van de lijn.
'Nee mam,' zeg ik zelfverzekerd. Ik doe moeite om de teleurstelling in mijn moeder te verbergen. 'ik wil je alleen om advies vragen.' Er valt een stilte.
'Advies?'
'Ja, ik kan niet goed kiezen wat voor baantje bij mij past en waar ik ook nog wat mee verdien,' Afwachtend bijt ik op mijn lip. Na weer een ongemakkelijke pauze zonder woorden, krijg ik toch een antwoord.
'Oh, is een schoenenwinkel of iets met make-up niet wat voor jou?' Niet het antwoord waar ik op gehoopt had.
'Ja,' zeg ik dan maar. Mijn moeder hoort dat ze mijn test niet doorstaan heeft.
'Sorry Leah, maar ik heb hier even geen tijd voor. Je bent oud genoeg om zulke beslissingen zelf te maken, ik moet gaan.' Ik hoor een hond blaffen voor ze de telefoon ophangt.

"Zoem." Skype! Ik ren naar mijn laptop en klik het blauw-witte icoontje aan. Oh, het is Thomas. Ik trek een wenkbrauw op. Én Jill! Eerst kijken wat Jill gezegd heeft.

Jillxx: er is iets met Dane
Jillxx: kreeg net een bericht van Thomas
Jillxx: check nu.nl

Thomas en Dane zijn allebei jongens uit mijn havo 5 klas van afgelopen schooljaar.

Jillxx is aan het typen...

♥Leah: Dane??
♥Leah: wat is er dan Jill?
Jillxx: hij is dood Leah


StofWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu