Odporný experiment se psy

2.4K 125 29
                                    

V Sovětském svazu probíhal ve 30. letech 20. století jeden z nejbarbarštějších vědeckých pokusů v dějinách. Rudí biologové usekávali psům hlavy a pak se pokoušeli zvířata zachovat co nejdéle naživu.

Tyto experimenty probíhaly v režii biologa Sergeje Brukhoněnka a většina světa o nich dlouho nic netušila. Přestože před 100 lety byly etické zásady ve výzkumu zvířat výrazně méně přísné, stejně by asi Evropu i Ameriku Brukhoněnkovy pokusy přinejmenším znepokojily...

Až roku 1940 se do Velké Británie dostaly filmové pásky, na nichž byly tyto experimenty natočené. Ruský vědec se na nich pokoušel přivést k životu srdce a hlavu psa – oba orgány byly přitom od těla zvířete oddělené... Co na tom bylo nejpřekvapivější: experiment se povedl, hlavu se opravdu dařilo držet naživu i bez těla – a dokonce to vypadalo, že se hýbala.

Samozřejmě to vzbudilo velký zájem a současně vědecký odpor; už jen proto, jak neetický ten experiment byl. A současně působilo krajně nedůvěřivě, že se psí hlava pohybovala zcela bez pomoci svalů. Podle všech expertů je jasné, že video samo o sobě je podvod, nikoliv ale Brukhoněnkův výzkum.

Také sovětské záznamy zveřejněné až po pádu této říše, dokazují, že doktor Brukhoněnko opravdu ve své snaze uspěl. Opravdu dokázal udržet psí hlavu oddělenou od těla naživu – ale pouze na několik minut.

Dalším druhem pokusů, které Brukhoněnko na psech prováděl, bylo odsávání krve. Z těla živého psa nejprve odčerpal veškerou krev – a pak ji zase do nebohého zvířete napumpoval. Psi to sice poměrně často přežili, ale se zásadními následky: s těžce poškozeným mozkem a s mizivou šancí na přežití.

Tyto experimenty byly zcela zbytečné – Brukhoněnko a jeho tým se z nich nedozvěděli o zvířecí fyziologii nic nového. Ani jejich pokusy neměly žádné následníky, kteří by v této větvi vědeckého výzkumu nějak pokračovali. Jediné, co z toho vyplynulo, byl prestižní Leninův řád, který Brukhoněnko dostal posmrtně od sovětské vlády...

video zde: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ap1co5ZZHYE
nebo si na youtube napište: Experiments in the Revival of Organisms (video má 19 minut 32 vteřin)

30 Japonských Legend A Nejen ToKde žijí příběhy. Začni objevovat