Pandangan aku berbalam balam. Aku bagai ditarik ke alam mimpi. Apa yang dah jadi? Doktor? Nurse? Hospital? Tangan aku kenapa berbalut dan ada banyak wayar kat badan aku? Rambut aku. Mana perginya?
"Bangun Mid bangun. Bangunlah. Sedar dari bayangan awak sendiri" kata doktor tu lembut tetapi tegas.
"Kenapa saya disini?" Aku bingung.
"Takkan awak dah lupa?" Kini kepala aku kembali berdenyut. Sakit. Ahhhh. Rambut aku yang menipis nampak menakutkan. Aku pegang kepala aku.
"Tak!!! Ni semua mimpi! Tak. Aku nak bangun dari mimpi ni!!" Nurse bangun dan membawa picagari tapi dihalang doktor.
"Jangan. Biarkan dia. Dia perlu sedar harini" kata doktor tu.
Tiba tiba aku terbayang sesuatu.
Masa tu aku tingkatan satu.Waktu tu kami sekeluarga nak pergi melawat along kat penjara. Sedang seronok, tiba tiba satu lori datang merempuh dari tepi. Percikan darah kat mana mana. Sakit. Aku dapat rasa kesakitan kat mana mana bahagian badan aku. Aku panggil semua tapi langsung tak jawab. Kenapa semua tak jawab? Tiba tiba semua gelap.Aku kini kat hospital. Aku dah terbangun setelah berminggu aku coma. Aku mencari cari mana keluarga aku. Aku tanya nurse aku tanya doktor. Tapi semua tak pernah dengar nama pesakit yang aku cakapkan. Air mata aku mula mengalir. Tak. Aku tak percaya semua ni. Tiba tiba datang satu doktor ke arah aku.
"Dik. Sabar dik. Keluarga adik semuanya tak dapat diselamatkan. Adik selamat sebab adik dalam dakapan mak dan akak adik." Kata doktor tu kat aku
"Tak. Keluarga aku masih hidup!!!! " Aku tak mampu menerima kenyataan ini. Aku berlari ke bilik air dan air mata aku menderu deru jatuh. Tak, keluarga aku tak mati. Aku gagahkan diri aku untuk keluar berjumpa doktor tu lagi.
"Doktor, akak along sayakan masih hidup. Kan? Dia takda kat kereta tu." Aku tanya doktor dalam keadaan yang teresak esak. Doktor hanya tunduk.
"Jawablah doktor!!!!" Jerit aku buatkan satu hospital bergema.
"Akak awak telah dikenakan hukuman gantung" muka doktor kesal.
Takkan aku nak hidup seorang diri? Takkanlah. Peritnya rasanya. Tidak. Jangan buat aku macam ni , realiti tolonglah.
Aku tersentak dari lamunan aku tadi.
"Tak!!!! Tu semua tak benar!! Keluarga aku masih hidup." Aku membantah semuanya. Takkanlah aku ada barah otak dan takkanlah aku nak rasa perit kehilangan keluarga ni. Tak semua ni tak berlaku.
YOU ARE READING
GELAP [Completed]
RomanceEntah. Gelap? Orang selalu kata yang hidup ni mudah. Tapi tidak sama sekali. Akan aku ceritakan kisah gelap sebuah kehidupan. Jadi berhenti memandang serong pada seseorang tanpa kau tahu asal cerita dia, tanpa kau tahu kisah sebenar hidup dia. Diing...