Seminggu kemudian
Melinda memaksa juga kelopak matanya untuk terbuka ke atas disaat merasakan ada tangan Yang mengusap-usap kepalanya beberapa kali seakan Cuba mengejutkannya dari lena Yang sangat panjang, wajah manis puan amyra Yang menghadiahkan segaris senyuman kepadanya memberikan ketenangan Dan kekuatan untuk dia menghadapi keraguan Dan kekejaman dunia ni kerana dia sedar tak ada guna hendak terus sorok dari kenyataan, kebenaran sepahit atau sesakit macam mana pun itu lah Yang harus diterima. Aku tahu aku akan terus kuat Demi keluarga aku seterusnya keinginan arwah yan buat aku meneruskan kehidupan. Terus sahaja aku menolak badan kehadapan langsung mengeliat kekiri Dan kekanan menghilangkan sedikit lenguh dibadannya kendengaran diluar mulai sibuk Dan bising dengan bunyi kaum kerabat kami malahan para tetamu Yang hadir untuk meraikan atau menyaksikan sendiri majlis akad nikah izz bersama luna pagi ni, kerana resepsi akan terus diadakan petang ini. Menurut perbualan kedua belah ahli keluarga mempelai pengantin sebelum ni katanya mereka tak nak menangguhkan lagi waktu pernikahan antara izz Dan luna kerana mereka sudah terlalu Lama bertunang jadinya eloklah disegerakan bernikah. Jujur dari lubuk hati aku Yang terdalam memang pada dasarnya aku memang tak kisah dengan siapa izz nak kahwin iyelah buat apa aku nak pedulikan? Itukan soal hidup dia jadi pandai-pandai jugalah dia nak aturkan kehidupan sendiri apa masalah dengan aku cuma itu lah tolonglah jangan luna..walaupun aku ni langsung tak ingat apa-apa tentang izz Dan masa lalu kami berdua tetapi aku tetap sahaja mempunyai firasat Yang buruk mengenai tujuan luna ingin nikahi izz apatah lagi sejak kebelakangan ni semuanya hendak disegerakan seperti ada suatu rahsia Yang dia sorokkan dari pengetahuan kami sekeluarga. Tidak ada guna aku suarakan hal ini terhadap izz, dimata Dan kepala otak dia tu cuma ada LUNA! LUNA! Dan.... Luna! Memang tak ada faedah aku nak masuk campur urusan diaorang berdua tapi aku bersumpah atas nyawa Dan kehidupan aku jikalau luna berani melakukan sesuatu Yang mengakibatkan aib ahli keluarganya dia sendiri akan memastikan luna pergi dari rumah mereka dengan keadaan Yang memalukan Dan hina! Aku angukkan sahaja kepala beberapa kali bila puan amyra memberikan isyarat kepada untuk menyegarkan badan, alhamdullilah sejak kebelakangan ni aku mulai menerima hakikat mengenai kematian arwah yan.. Cuma itulah apabila aku mula rindukan arwah yan aku akan kebilik dia untuk kenang kan kembali waktu indah kami bersama. Bukan tak redha atas pemergian arwah yan cuma aku masih lagi dalam proses untuk menerima hakikat Yang sudah terang lagi bersuluh sahaja,hakikatnya menangislah air mata darah sekalipun tak kan mengembalikan arwah yan kedunia ni kembali.
Puan amyra sedar akan perilaku aneh melinda kerana pulang sahaja dia dari hospital tidak banyak dia buka mulut untuk bercakap,jadinya dia cuma akan bercakap jikalau perlu kalau tak dia akan memilih untuk terus membisu"Mel,apa yang kamu termenungkan?"Soal puan amyra dengan bernada lembut bahu anaknya dipeluk terus sahaja melinda melentok manja pada bahunya,sejak melinda sakit tak sampai hati pula dia ingin memarahi gadis itu tambahan lagi selepas apa yang terjadi pada hubungan percintaan antara dia bersama arwah yan.Tidak pernah terduga ahli keluarganya akan diuji dengan ujian seberat ini yang menanggung beban yang lebih berat dibahu sudah pastilah melinda kerana arwah yan adalah segala buat dirinya.Kenyataan tersebut terbongkar disaat dia mengemas rak pakaian arwah yan,dijumpai camera dan bookphoto milik mereka berdua.detik pertama kali mereka berdua telah bersua..disaat arwah yan melamar melinda semuanya diabadikan didalam foto tersebut sehingga menitik jatuh air matanya tatkala melihat kembali rakaman video Yang dirakam oleh yan ketika mereka berdua bercuti bersama jelas terpancar riak senyuman melinda Yang sangat ikhlas mungkin kerana bahagia bersama insan yang sangat dicintainya."Soal arwah yan? Kamu rindukan dia? Ka-kalau sahaja hari tu di-"
"Ma... "Melinda pantas memotong ayat puan amyra manakala jari telunjuknya dihalakan kebibir puan amyra enggan membiarkan wanita berusia itu menamatkan ayatnya. Yah, dia memang sangat rindukan yan.. Dia harap hari tu tak kan pernah terjadi namun apakan daya dia sebagai seorang manusia Yang tak berdaya kan? Kami semua manusia biasa Yang lemah hanya Yang esa sahaja tahu ketentuan hidup seseorang manusia.Frame gambar yan sempat dikerling sebelum matanya tepat terarah ke puan amyra Yang diam seribu bahasa. "Usah dibahas soal ni.. Mel yakin ni takdir Yang ditetapkan Allah swt untuk kami berdua.. Mel juga yakin yan dah bersama orang-orang beriman disana, biarkanlah roh dia berehat. Mel tak nak lagi dah bebankan roh atas kesedihan Yang dirasai oleh melinda.. Sebab apa? Sebab melinda dah ada ahli keluarga Yang sangattt sempurna Dan sayangkan melinda!"Pipinya dicium manja oleh puan amyra, Ya Allah.. Kehilangan yan sahaja sudah cukup buat dada aku terasa sesak macam mana kalau suatu hari nanti kau jemput pula ahli keluarga aku sendiri? Berikan aku kekuatan untuk hadap segala ujian Yang kau berikan kepadaku.. Bantulah hamba mu Yang lemah ni Dan jangan pernah kau biarkan aku sendirian dalam menghadap masalah Dan ujian dalam kehidupan hambaMu ni.
YOU ARE READING
3 bulan untuk kita ✔
RomanceTengku aryan Mikael sangat bencikan seorang gadis gemuk Yang bernama Tengku melinda adriana namun seiringnya berganti tahun pertemuan pertama mereka berikan imbak besar kepada aryan yang entah dimana permulaanya boleh jatuh cinta pada melinda yang d...