Aku terkejut. Ku lihat sosok yang aku kenal sekali di depan mata ku. "Mama Faraaaaaah!!" Teriak ku happy. Agak nya para pengunjung yang ada di sana melihat ke arah ku semua. Aku langsung memeluk nya. "Mama, asal tak cakap nak datang ni" ucap ku penuh manja. Syah hanya rilek sambil menghidu teh hijau di cawan milik nya. "Saja nak bagi anak mama surprise. Kurus dah eh sekarang" perli Mama Farah. "Eii mama ni perli Mira lah tu" muka ku muncung-muncung kan. Syah dah macam menyampah tengok aku manja manja dengan Mama Farah. "Mana ada. Mama rindu sangat kat Mira". Tiba tiba Syah berdehem "hmmm... rindu Mira je tu? Syah tak pulak akak rindu" Syah buat-buat merajuk. Cehhh. Menyampah tengok. Dah besar pun nak merajuk. Ucap ku dalam hati. "Rindu lah jugak kat Syah.
Eleh dah besar pun nak merajuk" ucap Mama Farah. "Saja nak gurau" jawab nya selamba. Hm Mama ada apa-apa ke datang ni?" Tanya ku penuh siasat. "Ada. Tunggu la eh. Dah dah makan. Sushi ni..." mama Farah terhenti sejenak lalu melanjut kan kembali. "...eh bukan ke Mira tak suka makan sushi? Hm ni mesti Syah tak bagitahu kan?" Syak mama Farah. Syah hanya diam dan rilek memakan sushi nya. "Eleh. Tak pe ma. Mira tak suka sushi je. Tempura Mira masih suka lagi" jawab ku penuh yakin.
Syah menyunggingkan senyuman sinis. Aku tahu lah dia kutuk aku. Semoga tersedak ikan salmon. Ucap ku jahat. "Uhukkk...uhukkk". Spontan aku tergelak, agak nyaring lah. Sebab mulut ku masin juga rupanya. Syah benar-benar tersedak. Segera aku menutup mulut ku. Syah dah geram nampak. Muka nya berubah merah dah ku tengok.
"Macam mana kahwin? Best tak?" Tanya Mama Mira tiba-tiba. Aku dan Syah nak buat apa lagi? Tersedak lah kami berdua. Mata kami saling menjeling. Memerintah agar siapa dulu yang menjawab soalan Mama Farah. Kalau aku kan. Aku nak jawab "best gila ma, asyik kena perli jeeeee" tapi tak mungkin lah aku jawab macam tu, boleh kena penampar aku dengan Syah. "Hm macam tu lah. Macam orang lain. Best lah jugak" jawab Syah macho gila. "Macam itu tu macam mana?" Tanya Mama Farah ingin tahu. "Rahsia kami berdua lah kak, tak mau bagitahu. Ye kan sayang?" jawab Syah acah-acah sweet gitu. Sayang. Jarang dia panggil aku sayang. Ini baru kali kedua aku dengar. Walaupun aku tahu pasti tidak ikhlas perkataan itu. Tapi aku bahagia. "Hehe iya abang. Rahsia kita berdua" jawab ku tak kalah sweet.
Pintu rumah ku buka. Beg Mama Farah di bawa Syah masuk ke dalam. Aku terlupa. Kami tak tidur dalam satu bilik. Kalau mama tahu bisa mati kami berdua. "Ma, mama duduk dulu lah kejap ye dalam bilik ni. Sebab bilik atas tu belum Mira kemas pun. Bersepah-sepah ma.." ucap ku penuh siasat.
Pasti korang tertanya-tanya kan, mana rumah mama Farah? Rumah itu dah selamat di jual. Mama Farah kata dia memang tak nak tinggal kan apapun dekat sini. Nak sepenuh nya pindah kesana,menjaga ibu nya. Ini adalah rumah Syah. Dia ni suka rumah minimalis. Itu yang bilik pun tiga saja. Dua di atas dan satu di bawah. Bilik bawah tu, bilik kerja dia lah katakan.
Mama Farah mengangguk tanda setuju. Langsung aku berlari ke atas. Syah melihat ku lalu mendekat. "Kenapa lari-lari ni?" Tanya nya rimas tengok aku macam tu. "Eii awak ni. Bilik ni macam mana? Nanti kantoi ha baru rasa" ucap ku pelan takut mama dengar. Syah menepuk kening nya yang licin itu. "Adui macam mana aku boleh lupa eh? Ha kau cepat angkut semua barang-barang kau kat dalam bilik aku" perintahnya. Dengan cepat aku langsung mengangkut barang ku dengan cepat. Penat sudah pasti. Rasa nak patah pinggang aku. Aku pastikan tak ada satu barang pub tertinggal. Lalu kami berdua turun ke bawah.
"Lama nya. Cantik rumah kamu berdua ye. Kemas" puji mama. Syah dah menyampah dah tengok muka ku asyik tersengih dari tadi. Bukan apa aku nervouse sebab malam ni tidur satu bilik dengan Syah. Gedik nya. Desis ku dalam hati.
"Eh kakak rehat lah kak, dah pukul 9 malam lah. Kami berdua pun nak rehat, kan sayang kan?" Ucap Syah sambil mengelus pundak ku. Berdebar susah pasti.
Mama pun tersenyum sambil mengelus pipi ku "okay lah, rehat-rehat juga, tapi bagi lah kakak cucu juga" ucap mama selamba lalu naik ke atas. Aku dah macam tertelan satu biji buah epal dah dalam tekak ni. Terkejut. Malu lah weyh. Muka Syah stay cool je. Dasar lelaki.
Baru saja aku melangkah kan kaki, Syah menarik lengan ku. "Ehem... ehem... jom sayang kita bagi Mama Farah kamu cucu" ucap nya lembut tapi dia perli aku sebenarnya. "Eeeeiiii sepak kang!!" Ucap ku sambil berlari ke atas dan masuk ke kamar nya. Geli lah. Tapi sebenarnya aku suka.
Bergetar kaki nak melangkah kan kaki ke atas katil. Nak naik ke tak nak. Syah masih diluar. Tiba-tiba dia masuk. Aku masih tercegat di depan katil nya. "Kau kenapa?" Tanya nya selamba. "Eei tak" jawab ku gugup. "Kau masih fikirkan tadi?" Dia mendekati ku. Kini nafas juga boleh aku rasa. Jarak kami sangat dekat. Hati ku berdebar bukan main. Dah macam roller coster. "A....ku..." tepat di telinga ku "....aku nak kau tidur atas sofa!" Sambung nya. Betuah punya laki. Huft. Dah nak luruh saja jantung aku tadi. Eiii geram lah.
"Eeei asal saya kena tidur kat sofa? Tidur lah atas katil tu berdua. Kedekut nya, kongsi tilam pun tak nak" aku membebel. "jangan harap eh! Sekali aku khilaf, boleh muntah-muntah kau 9 bulan" ucap nya selamba. Eiii tak tahu malu betul.
Akhirnya aku pun mengalah. Iyalah ini kamar dia. Aku menumpang saja. Aku membaringkan badan ku di atas sofa nya yang panjang lagi empuk. Gila, sofa dia je dah empuk. Mesti katil dia lagi empuk. Ucap ku dalam hati.
Ku lihat Syah dah tertidur pun. Kacak nya dia. Aku menatap wajah nya ada lah dalam kurang 5 minit. Tidur saja handsome. "Cuba lah dia tak kekwat. Cuba dia berlembut dengan aku. Kacak nya kau Syah..." aku tersengih sendiri. Ehhh apa aku merepek ni. Aku menepuk-nepuk pipi ku. Dah angau dah nampak aku ni. Rasa kantuk pun datang. Aku terlelap.
YOU ARE READING
Dia yang Aku Cinta ✔
RomanceAmira Batrisya tidak pernah terfikirkan akan menikah dengan seorang architect muda, handsome, dan kaya. "Mira....SHMILY" - Syah "Apa tu?" Aku bertanya pura-pura tak tahu. "See How Much I love You.." dia tersenyum simpul padaku. Ego itu adalah pem...