Aku menepuk-nepuk tilam yang dah aku ganti cadar nya. Kemas bilik, bersihkan tandas. Aku ada mood rajin hari ni.
Aku membuka pintu lalu berjalan menuruni anak tangga, terlihat kelibat Syah tengah membaca surat Khabar di taman.
Mulai sekarang aku berbekalkan asas lantak kau lah malas nak selalu memanjakan hati yang lara. Memang hidup satu rumah tapi berlainan.
Kau nak makan ke minum ke lantak kau lah. Senang sikit kerja aku. Tak payah jadi bibik untuk dia.
Memang betul-betul dah tumbang dah masjid yang kami bina.
Untung masih ada mamat Zain tu, asyik buat aku gelak je. Bukan... ini bukan curang, aku hanya perlukan kawan yang boleh faham aku. Bukan berarti Sarah tak faham aku. Dia sangat faham aku.
Aku perlu jugak kawan lelaki yang sentiasa ada. Yang satu kepala dengan aku. Memang dari dulu Syah tak seberapa 'satu kepala' dengan aku.
Aku menyapu ruang tamu, lalu mop lantai. Dah habis buat semua tu, lalu aku teguk oren juice dan duduk manja kat depan televisyen.
"Bosan nyaaa" aku cakap sorang-sorang sambil menyuapkan chip ke dalam mulut.
Tiba-tiba Syah duduk di sebelah ku tanpa permisi. Nak apa dia ni? Tanya ku dalam hati.
Aku tahu satu benda je, dia ni ego kuat. Tapi kalau dia nak minta maaf sebanyak mana pun untuk masa ni, sorry lah bro, tiada maaf bagi mu. Cehhhhh. Tapi, tak tahu lah nanti-nanti.
Aku mula berfikir..
"Aku nak kita settle kan masalah kita" ucap nya. "Settle kan? Dah settle kot" jawab ku masih asyik makan chips.
"Amira Batrisya, aku nak cakap serius dengan kau" lalu dia merampas bekas chips tu dan mematikan televisyen.
Mau tidak mau aku pun harus menghadap muka nya. Yang sebenarnya bila terpandang dia, aku jadi lemah. Aku luluh.
Tapi hati batu aku cakap "jangan cair....jangan cair kan hati kau untuk dia yang dah sakit kan hati kau"
Lalu aku mencuba untuk tidak ter-cair kan. Tapi payah untuk aku bisa.
Aku menghela nafas seketika. Dia tenung aku. Matilanak.
"Cakap lah" aku mula bersuara.
"Okay, look. Hidup kita dah hambar dah" dia makin parah tenung mata aku.
"Ye, lepas tu?" Iya lah memang pun dah hambar. Dan itu semua sebab kau. KAU!
Ingin rasa nya aku cakap macam tu. Tapi... tengok ahh.
"Aku rasa kita kena hidup berasingan" ini nampak gaya dia nak halau aku daripada rumah dia.
"Yup, saya pun rasa macam tu jugak. Better kita, I mean saya kena sembuh kan hati saya" lalu aku gerak daripada kursi itu.
"Kau nak pergi mana?" Tanya nya. Aku dengan selamba nya berbalik badan. "Nak pergi lah dari rumah ni" lalu aku mendekati nya dengan wajah poyo ku. Dia fikir dia sorang je ke boleh poyo? Aku pun boleh la weyh.
"Hmm saya ada cadangan, better AWAK lepaskan saya. Senang cerita, tak susah-susah nak sara makan minum saya lagi. Then, cari bini baru yang boleh bagi zuriat kat awak" aku memang dah nak keluarkan apa yang aku pendam.
Aku boleh jadi jahat, sejahat yang kau tak nak Syah. Ingat tu.
Panggggg satu tamparan di pagi hari ini. Well, lantak kau lah.
"Tampar lah lagi! Itu je kan yang awak boleh. One more thing, awak jangan menyesal sebab hilang saya" aku menunjuk wajah nya kali ini.
Mata ku dah memerah. Aku kan perempuan. Aku yang buat aku juga yang menangis.
YOU ARE READING
Dia yang Aku Cinta ✔
RomanceAmira Batrisya tidak pernah terfikirkan akan menikah dengan seorang architect muda, handsome, dan kaya. "Mira....SHMILY" - Syah "Apa tu?" Aku bertanya pura-pura tak tahu. "See How Much I love You.." dia tersenyum simpul padaku. Ego itu adalah pem...