Aku berlari kesana kesini, tersesat di kerumunan orang di tengah-tengah airport. Mencari kelibat orang yang paling aku cinta. Dia tak ada.
Aku terisak menangis. Aku melaung memanggil nama nya dalam tangis ku. "Syah... awak kat mana? Awak kat mana?" Aku terisak-isak mengheret beg besar ku.
Aku berdiam diri setelah melihat sesosok yang aku cinta berdiri sambil tertawa dengan seorang wanita.
Aku menghampiri nya sambil menangis. "Awaaaaaaak" aku berteriak sekuat-kuat nya.
Terasa seseorang menepuk bahu ku. Aku mimpi rupanya. Terasa nyata.
Seperti dia akan pergi dari ku. Syah menggandeng ku masuk ke dalam kapal terbang.
Malaysia aku datang!
Rindu sangat. Aku benci honeymoon ini. Aku benci.
"Sayang, mimpi apa tadi?" Tanya nya sembari meneguk air mineral.
Syah dah tak sama macam 2 hari lepas. Syah dah tak sama seperti sebelum festival Holi dimulai.
Dia dah tak layan aku baik. Dia macam nak tak nak saja layan aku.
"Padam lah phone tu" aku menjeling ke arahnya. Sedari tadi bahkan dua menjak ni asyik main phone je.
-----------------------------------------------------------
Akhir nya sampai jumpa kat rumah. Home sweet home.
Aku menghempas kan diri ku di atas katil. Terasa lelah badan ku. Jet leg. Syah tetap asyik dengan phone nya.
Hari berganti hari, bulan berganti bulan. Tiba lah kami pada ulang tahun perkahwinan yang pertama.
Minggu depan adalah hari konvokesyen ku, seronok nya.
Syah duduk di depan televisyen. Tak ada ucapan. Aku mencuba positive, mungkin dia lupa.
"Hai..." aku duduk di sebelah nya. Dia tersenyum datar sekali. Entah apa kesalahan ku. Dia memang selalu layan aku baik macam dulu. Tapi bukan ini. Bukan macam ni.
Aku tak rasa yang dia ikhlas. Aku dah macam orang asing semenjak honeymoon itu.
Dia pernah cakap yang kalau aku ada terasa hati dengan dia, aku cakap je.
Suatu hari, aku pernah cakap dengan dia....
"Abang, Mira tak suka abang asyik main phone je" ucap ku masam. "Lepas tu?" Dia bertanya pulak. "Tak suka lah, apa yang ada kat dalam phone abang tu? Sampai tak pernah layan Mira macam dulu lagi?" Aku mencuba menaikkan suara.
"Kau ni kenapa Mira? Ini phone aku, hak aku" aku tersentak mendengar nya. Aku? Kau? Dia balik lagi macam dulu. Dada ku terasa tertusuk, aku tak pernah rasa begini lagi.
"Abang yang kenapa? Abang berubah" aku mulai sayu. "People changed" lalu pergi meninggalkan ku dalam bilik berseorang diri.
"Happy 1st anniversary, abang" aku mencium pipi nya. Dia berbalik badan kepada ku.
"Oh my! Asal abang boleh lupa? Thank you sayang, happy 1st anniversary jugak ☺"
Dah. Macam tu je. Lepas tu kami berdiam diri. Aku tak tahu nak mula kan perbualan apa lagi. Kami dah tak macam dulu. Dah tak banyak topic yang nak di bincang kan.
"Sayang, abang nak keluar jap malam ni ye?" Dia bertanya macam aku tak pernah bagi dia keluar je selama ini. "Keluar lah" aku menjawab datar. "Okay, abang tak makan kat rumah tau" ucap nya lalu naik ke atas.
Aku menghela nafas. Mengeluh dalam diam. Sakit dalam diam. Aku perlukan mama Farah. Aku nak dia. Tak terasa butiran air turun dari kelopak mata ku hingga berjatuhan dan membasahi baju ku.
YOU ARE READING
Dia yang Aku Cinta ✔
RomansAmira Batrisya tidak pernah terfikirkan akan menikah dengan seorang architect muda, handsome, dan kaya. "Mira....SHMILY" - Syah "Apa tu?" Aku bertanya pura-pura tak tahu. "See How Much I love You.." dia tersenyum simpul padaku. Ego itu adalah pem...