DyAC 34 (final)

7.8K 119 3
                                    

Aku memandang ke sekeliling, merenung jauh. Menelungkupkan wajahku sesekali diatas bantal bulu-bulu ku. Dah semacam budak-budak aku tengok diri sendiri. Merajuk aje kerja.

Biar apa aku merajuk, padan muka Syah. Siapa suruh dia contact balik si Syakira tu, rimas aku tengok.

+nak makan apa? Saya antar rumah awak - Syah

Nak balas ke tak? Lapar... tapi aku tengah merajuk, kan tak best.

"Dah alang-alang orang tawarkan kita makan, ambil je lah hihi. Lagipun aku macam rindu je ngan dia ni" aku bermonolog.

+nak makan burger bakar dengan minum mango shake

+okay. Tunggu ya...

Aku tersengih-sengih sendiri. Tapi, aku ni Amira Batrisya... merajuk tetap merajuk. Makan tetap makan. Ego tetap ego. Aku bergumam sendiri.

"Miraaaaa" mama menjerit memanggil nama ku. Kuat sungguh laungan mama ni. "Apa dia ma?" Laungku tak kalah nyaring.

"Ada Syah kat bawah, turun lah" awal nya sampai. Aku bangkit dari singgasana katil kesayangan ku itu. Lalu mencapai anak tudung dan mula menyarungkan wide shawl ku sekali.

"Yeee, Mira turun" pintu aku tutup dan segera turun ke bawah.

Syah dah pun terpacak kat sofa ruang tamu. Muka dia loya semacam je, sakit ke dia ni? Tanya ku dalam hati.

"Nah makan" dia menghulurkan beg makanan kepadaku. "Terimakasih" aku menyambut huluran itu dan duduk disebelah Syah. Aku perati wajah dia, dah kenapa dia ni.

"Awat muka loya je?" Dah keluar lah bahasa utagha yang aku belajar daripada Sarah ni. "Tak ada lah, okay je" dia menghela nafas sejenak lalu rebah di sandaran sofa beludru milik mama itu.

"Awak tak okay ni, sakit ke? Meh saya suap burger bakar ni" aku membuka bungkusan burger dan mula mengangkat nya mendekati mulut Syah.

Dia buka mulut "amboi, sekali suap laju benar. Ni nampak gaya nya, awak yang lapar bukan saya" aku cebikkan muka ku. Dia maintain biasa je muka.

Satu gigitan je dia makan burger tu. Mungkin saja nak menyakat aku, nak bua-buat manja.

See, aku dah tak merajok. Last-last dia yang buat perangai, bukannya aku. Aku juga lah yang kena mengalah, aku juga lah yang kena layan kerenah mengada dia ni.

Minggu depan dah hari besar kami, aku tak nak ada apa-apa pun berlaku. Aku tak nak pisang berbuah dua tiga empat kali, itu je.

"Kenapa dua tiga hari ni saya call awak tak respon langsung?" Dia menyoal, menyoal tanpa menatap aku. "Heeee, saya merajuk lah" aku cakap straight saja, memang aku tengah merajuk pun.

"Apa yang nak awak rajukkan? Dah dah lah tu, buat perangai cam budak-budak" Eeei, dia tengking aku? Tak boleh biar ni.

"Kenapa ni nak tinggikan suara? Awak tu, saya merajuk sebab awak contact dengan Syakira lagi. Salah ke?"

"Ooh awak check phone saya lah? Tak berubah berubah lah awak Mira"

"Tak... saya bukan perempuan yang suka check phone laki. Saya ternampak tanpa sengaja je masa kat Zawara tu" aku pun mula meninggikan suara. Aku kalau di cabar mula nak naik angin lah.

"Eh dah lah, saya balik dulu. Better kita tak payah jumpa dulu" dia blah begitu saja.

Aku menghela nafas. Ini dah kenapa? Pening lah, gaduh gaduh gaduh....

------------
"Malas lah nak kahwin macam ni"

Mama menepuk peha ku "cakap apa ni? Tak baik tau"

Dia yang Aku Cinta ✔Where stories live. Discover now