DyAC 16

4.4K 99 1
                                    

Aku sudah bersolek tipis, pakai baju kurung modern yang di hadiahkan khas untuk aku dari kak Luna. Kasut bertumit sedang berwarna peach yang senada dengan baju dan tudung ku.

Aku memakai jubah konvo. Menyunggingkan senyuman penuh bahagia. Aku mencoba untuk tidak memikirkan masalah hati yang berkecai hari ini. Aku hanya ingin berbahagia di hari ini.

Setelah nama ku di panggil. Aku segera memeluk mama Farah. Rasa terharu dan bahagia. Aku mendapat lulusan terbaik. Bahagia tak terkira.

"Mama, terimakasih tau selama ini dah sokong Mira" aku memeluk dan mengecup pipi nya lembut.

Dia mengelus pipi ku "mama bangga kat Mira... tahniah sayang."

"Akaaaak" aku juga turut memeluk kak Luna dan anak nya yang comel. "Tahniah adik akak yang comel. Cantik sungguh" dia menjeling ku dengan manja.

Aku tersenyum kecil. Lalu aku terpandang wajah Syah. Aku belum berbicara sepatah kata pun dengan dia hari ini.

Aku mendekati nya. "Terimakasih" ucap ku gementar. "For what?" Tanya nya sambil memasukkan kedua belah tangan nya di saku seluar. Dia handsome hari ni. As always.

"For everything you did to me" aku menepuk bahu nya dengan lembut.

Dia tersenyum.

"You did it very well, congratulations Amira Batrisya!!" Dia menghulurkan tangan nya untuk bersalaman.

Aku tersenyum. Aku siap untuk tidak di cintai oleh dia lagi. Aku tak apa mengalah. Aku ingin mengembalikan kekuatan diri ku lagi.

Ya. Aku wanita kuat.

Aku boleh jadi baik sebaik yang kau nak. Aku pun boleh jadi jahat, sejahat yang kau tak nak.

Aku membaca quote itu semalam kat instagram.

Kau tengok Syah, kau cakap aku yang mulakan perang ni kan? Aku jugak yang bakal meng-akhiri perang ini. Bukan kau.

Aku nak jadi manusia yang paling kau benci.

Agar kau sedar. Sedalam mana cinta aku untuk kau.

Aku nak kau menyesal separuh nyawa sebab hilang aku.

Sebab bukan kau sorang yang boleh tawar hati. Aku pun boleh seribu kali lebih tawar hati kat kau. We'll see.

Di keramaian, terdengar seseorang memanggil nama ku. Lalu aku berbalik badan.

Aku tersenyum "laaaaah awak rupanya" aku tersenyum senget kat arah mamat Zain tu. Dia sekarang dah jadi sahabat aku. Hihihi. Kami selalu nya berbual kat WA. Tapi jarnag lah jumpa. Minggu lepas baru jumpa.

Hanya tinggal aku, Syah, dan Zain. Mama, kak Luna dan yang lain nya. Pergi ke sebuah kedai dekat situ. Penat kot.

Aku pun tak faham kenapa Syah tak tinggalkan aku je. Dia masih tercegat kat situ. Lantak lah.

"Tahniaaaah" dia memberi ku bunga dam cokelat. Mamat Zain ni dah tukar nama agak nya. Menjadi mamat cokelat. Hihi.

"Terimakasih awak, baik nyaaa" entah kenapa tiap kali berborak dengan dia aku suka gelak. Dia ni tak lah kelakar sangat. Tapi aku selesa jadi kawan dia. Sarah pun ikut-ikut jadi kawan dia hehe.

Cakap pasal Sarah. Aku belum ternampak batang hidung dia.

Memang pucuk di cinta ulam pun tiba. Cehhh. Sarah dah terlambai-lambai kat kami bertiga. Sebab hanya kami bertiga.

"Hai, Syah" dia sempat pulak tegur si Syah. Syah pula menjawab 'hai' juga. Sarah berdiri di sebelah Syah dan Zain.

"Heiii, asal ada kau ek?" Tanya Sarah garang. Amboi.

"...hm asal Mira je kau bagi cokelat? Aku tak? Aku kan konvo juga" Sarah memonyokkan wajah nya. Aku hanya terkikik kecil.

"Kau tak de. Aku bagi kau infuse water je. Sebab aku tengok kau dah gemuk sikit" makin menjadi lah Sarah mengamuk. Aku tertawa. Eitsss. Syah pun gelak juga.

"Sepak kang!!!" Sarah menirukan gaya penampar dia tu. "Kita boleh share lah cokelat ni. Lagi pun cokelat yang awak hantar minggu lepas masih tak termakan oi" dengan cepat aku menutup mulut ku. Kantoi lah yang aku selalu dapat cokelat free. Lebih-lebih lagi ada Syah kat situ.

Aku buat-buat tak tahu je lah. Lantak dia lah.

Setelah sesi bergambar apa segala. Kami pun pulang kerumah.

Aku merenung gambar aku bersama Syah tadi. Gambar couple konvo yang paling kaku di abad ini. Macam kena kahwin paksa saja gambar kami. Canggung.

"Aku akan pastikan yang kau akan menyesal sebab hilang aku. I mean hilang diri aku yang dulu." Aku tersenyum sinis.

Aku bukan nak balas dendam. Hanya saja aku nak jadi wanita kuat lagi. Aku tak nak dia jatuhkan maruah aku lagi. Mentang-mentang aku ni tak 'normal'. Dia campak aku.

Aku seribu kali boleh jadi jahat, Syah.

-----------------------------------------------------------
"Silahkan awak bermadu. Tunjukkan lah siapa MADU saya tu?" Aku mula berani mempertanyakan benda ni.

"Someday aku kenal kan dekat kau" jawab nya. "Someday? Asal tak sekarang je? Dah tak sabar nak tengok" dia mula naik geram kat aku.

Siapa cabar Amira Batrisya? Kau kan? I will cabar you back. Hah.

"Kau jangan nak cabar aku" dia menujuk-nunjuk diri ku. Lalu keluar daripada bilik.

"Lelaki... lelaki... kita cabar, dia yang marah. Kau cabar aku tak pe pulak?" Aku mendengus sendirian.

--------------------
Aku dah hantar emel kat beberapa hospital. Semoga cepat di jawab. Amin. Aku berdoa dalam hati.

Aku dah ceria balik macam dulu. Tak ada guna juga aku nak menangis meraung kan lelaki macam Syah. Aku pantang betul orang hina maruah aku.

"Aku rasa kau tak subur ni sebab mak bapak kau kan? Atau kau anak haram? Itu yang buat kau jadi macam ni? Karma. Huh." Dia cakap pasal karma? Aku dah mula mendidih.

"Apa awak cakap ni?" Mata ku mula memerah.

"Mira... Mira... aku nampak lah kau keluar dengan lelaki entah mane kau jumpa. Kau saja kan? Lepas aku cakap yang kau tak subur,kau mula nak menggatal dengan orang lain kan?" Tengkingannya kini menjadi-jadi.

Dia menunjukkan gambar yang aku tengah berjalan di sebuah shopping mall dengan seorang lelaki. Padahal itu Zain, nasib badan lah gamambar Zain hanya pada tampak belakang.

"Shut up!! Awak dah melampau Syah" tamparan dari tangan ku dah pun mendarat ke pipi nya. Rasa geram tak boleh aku bendung lagi.

"Oh berani kau tampar aku kan? Kau tau tak yang kat depan kau ni suami kau" oh masih anggap dia suami aku rupa nya. Untung lah.

Sejak hari tu lah aku dah tak respect. Dan aku memutuskan untuk tak membuang air mata ku dengan percuma hanya untuk dia. Lelaki panas baran. Ternyata aku berkahwin dengan lelaki yang kuat temper.

Sabar duhai hati sabar.

Aku menatap gambar kami berbulan madu kat India. Tiba-tiba air mata wanita ku jatuh tanpa permisi.

Walau aku mencuba membatu kan hati ku. Tapi tetap, aku juga perempuan. Aku wanita. Aku cuma punya hati.

Tiba-tiba lagu itu muncul di radio. Ternyata aku terbuka kan radio. Era fm tengah memutar lagu itu.

Kenapa timing dia pas? Aku menyeka air mata yang sedari tadi jatuh.

Dia yang Aku Cinta ✔Where stories live. Discover now