Pagi hari di hari minggu. Aku merasakan tubuh ku seperti tertutup kain yang tebal lagi hangat. Seingat ku semalam aku tak pakai kain pun. Mungkin Syah. Gumam ku dalam hati. Rupanya dalam hati ada taman juga ehk mamat ni.
Aku bangkit dari atas sofa. Jam menunjukkan pukul 5 setengah. Aku lihat Syah sudah tak ada di atas katil nya, tapi suara aliran air terdengar dari dalam tandas. Syah mengambil wudhu. Ya sudah subuh rupanya. Lantas aku bangkit dan melipat kain itu. Lalu dia keluar dengan wajah nya yang dibasahkan dengan air wudhu. Hati ku berdetak, sangat cepat. Aku sayang dia. Gumam ku. Aku sudah tidak bisa membohongi perasaan ku lagi.
Wajah nya bertambah kacak saat dia mula memakai songkok. Badan nya terlihat lebih tegap saat dia memakai sarung. "Ambil wudhu cepat! Asal tercegat kat situ" ucap nya membuyarkan lamunanku. Aku segera berlari kecil ke dalam tandas. Tak lama aku pun keluar. Dia dah siap dengan sajadah yang mula di rentangkannya ke laintai. Aku mula memakai telekung. Mas kahwin yang diberikan nya pada ku.
Suara nya membaca ayat-ayat suci sangat merdu aku dengar. Pertama kali dia mengimami ku sembahyang. Butiran air mata ku tak sedar terjatuh hingga membasahkan telekung. Haru. Sebak. Bahagia.
"Assalamualaikum warahmatullah..". Sehabis sholat. Dia berdoa. Doa dalam hati. Aku mula menengadahkan kedua tangan ku "Ya Allah, Ya Tuhan ku. Benar kah perasaan yang aku rasa sekarang ini, Ya Allah. Jika benar, buka kan lah pintu hati nya untuk terima ku seada-ada nya aku. Amin amin Yarabbalalamin".
Aku masih termenung di atas sofa nya. Syah duduk di atas katil. "Kau kenapa?" Tanya nya sambil membolak-balikkan majalah yang di pegang nya. "Sa....saya terharu" jawab ku tergagap. "Terharu kenapa?" Dia bertanya lagi, tapi kali ini mula bangkit dari katil nya dan berdiri tepat di depan ku. "Terima kasih sebab dah imamkan saya sholat" jawab ku lancar. "Sama-sama" jawab nya singkat sambil berjalan turun ke bawah.Mama dah terpacak kat dapur. Rasa macam bersalah pula. Aku lah ni yang terlalu melayan perasaan pagi ini sehingga lambat turun buat sarapan. Aku mendekati mama. "Ma, alahai jangan lah buat kerja-kerja ni. Biar Mira je, maaf lah Mira lambat turun" aku lalu memegang tangan mama dan mengelus nya lembut.
"Tak pe lah. Mama dah lama tak masak untuk kamu berdua. Biar je. Mira teman kan Syah kat kolam je tu siram pokok bunga ke apa ke" pinta mama. "Hm betul ke ni? Baik lah, Mira pergi sana dulu" sambil mencium pipi mama yang lembut.
Syah berdiri di depan kolam renang. Entah apa yang di tenung nya. Cerita pasal kolam, aku teringat dengan cerita madu dia tu. Geram nye dia tipu aku rupanya. Dah ku kata mamat ni bukan boleh percaya betul. "Ehm... tenung apa tu?" Tanya ku berani. "Sebok je" jawab nya. Ishhhh mamat ni. Tadi kat bilik kemain lagi tutur bahasa dia. Ini? Suka hati lah. Dah biasa pun. "Okay lah" jawab ku lalu segera mula menyiram pokok-pokok.
Saking aku berdebar. Masih pasal tadi. Sambil menyiram pokok bunga pun aku semangat bukan main. "cinta...cinta... penuhi hari mu dan penuhi waktu mu. Cinta... cinta... aliri darah mu... aliri jiwa mu...." lagu Raisa - Tentang Cinta bermain di minda dan mulut ku.
"Burrrrrrr" aku terjerembab masuk ke dalam kolam. Aku tak pandai renang. Syah dah tak ada di kolam sedari tadi. Nak jerit tapi nafas tersendat-sendat. Dengan perlahan aku berteriak " to...longgggg.... tolongggg.. to..lo...ng Miraaaa" teriak ku agak nyaring. Ku lihat Syah dan mam berlari laju ke arah kolam. Dengan sigap Syah terjun ke dalam kolam dan segera memapah ku hingga ke atas daratan. Nafas ku dan jangan di tanya. Badan ku basah kuyup. Sejuk. Sejuk. Sejuk. Apa tidaknya pukul 7 pagi yang sejuk aku termandikan air kolam renang. Rasa ngilu sekujur tubuh.
"Miraaa... Miraaaa" ku dengar sayup-sayup mama memanggil nama ku. Tangan Syah ku peluk tanpa sedar. Hangat. Terasa hangat. "Uhukkk....uhukkk" aku membuka mata sambil terbatuk-batuk. Syah membiarkan aku memeluk lengan nya sedari tadi. Posisi tubuh ku berubah dari baring menjadi duduk. Syah duduk di sebelah ku dengan baju dan seluar pendek nya yang dah basah kuyup.
"Kenapa lah boleh sampai jatuh ni?" Tanya Syah sedikit marah. Sweet. Desis ku. Aku tak menjawab sedikit pun. Kelibat mama hilang. Mungkin mengambil tuala. "Itu lah buat kerja tu elok-elok. Jangan asyik karaoke je kau" ucap nya sambil menunjal kepala ku. Mati lah dia dengar rupanya aku nyanyi lagi jiwang tadi tu. Mati lah nak nak.
Mama datang dengan membawa dua buah tuala. Satu untuk ku dan satu untuk Syah. "Mama.... Mira sejuk" aku mula nak manja. "Dah dah masuk dalam ya sayang. Nanti sakit" suruh mama lembut. Baru nak melangkah "itu lah kak, buat kerja tak ada yang betul dia. Kan dah jatuh, siapa susah. Tengok baju Syah, basah. Syah dah mandi padahal" ucap nya dengan nada marah lalu pergi naik ke atas. Aku hanya terdiam. Cuai nya aku. "Eh biarlah dia marah. Marah tanda sayang tau, dia tak nak Mira sakit. Mama kenal Syah tu, memang dia dingin. Tapi dalam hati ada taman. Dia marah sebab khawatir. Dia tak nak Mira kenapa-kenapa" mama mengelus rambut ku yang dah basah.
Betul ke yang mama cakap tu. Aku bertanya-tanya dalam hati. Aku dah siap bertukar baju. Breakfast pun dah di jamah. Aku menemui Syah di ruang kerja nya. "Awak... boleh ke saya masuk" ucap ku takut-takut.
Tak ada jawapan. Sekali lagi aku bersuara. Baru ada jawapan. "Masuk" jawab nya singkat. "Boleh saya duduk?" Tanya ku. "Duduk lah" jawab nya datar. Laptop yang menyala tadi di tutup nya. Lalu berpindah duduk di hadapan ku. "Awak... saya nak minta maaf sebab susah kan awak tadi" aku menundukkan wajah ke lantai. "Hello!! Aku kat depan bukan kat lantai" suara kekwat nya mula keluar. Segera aku menegapkan kepala ku. Mencoba menatap ke anak mata nya.
"Kau nak cakap pasal itu je?" Tanya nya. "Hm... saya.. saya permisi dulu" kaki ku melangkah menuju pintu keluar. "Kejap....". Dia men-cut perkataanya. Mamat ni memang suka bagi intro dulu ehk sebelum bercakap? Tanya ku sendiri. "Kau tak susah kan aku pun. Sorry for hurting you today". Blurppp. Jantung ku serasa nak lepas. Aku bahagia. Dia ucap sorry kat aku. "Nope" jawab ku acah-acah biasa je, lalu aku keluar dari bilik itu.
Aku berlari-lari kecil menuju ke dapur dan memeluk mama dengan erat. Macam budak-budak baru jatuh cinta. "Ehmmm happy nampak" mama berhenti dari memotong buah epal dan memeluk ku juga. "Saje nak peluk-peluk. Sebab mama esok nak balik. Btw, Mira nak tahu mama datang sini ada benda penting ke?" Tanya ku ingin lebih jelas. Bukan aku tak suka mama datang sini. Malah aku happy sangat. Tapi aku nak tahu je. Sebab mama tak buat apa-apa pun, tetiba je nak balik dah esok. "Mama saje rindu kamu berdua. Mama esok
ada meeting lah, itu yang mama balik cepat. Ikut kan hati nak lama-lama kat sini. Rindu akan Malaysia belum terlepas lagi. "Ooh macam tu. Nanti datang sini lah lagi mama. Kita pergi holiday" mama berhenti sekejap dari mengunyah epal. "Hmmm cakap pasal holiday, kamu berdua belum honeymoon kan?" Plaaak rasa kena penampar pulak. Aihhh tak sangka pulak cadangan aku itu malah menjejaskan diri ku sendiri. Honeymoon? Bersama Syah? Suka sebenarnya. Tapi, korang tahu lah sendiri kan.Honeymoon... honeymoon. Minda ku sibuk berfikir akan hal itu. Apakah ini awal mulanya cinta??? Aku tertanya-tanya......
YOU ARE READING
Dia yang Aku Cinta ✔
RomanceAmira Batrisya tidak pernah terfikirkan akan menikah dengan seorang architect muda, handsome, dan kaya. "Mira....SHMILY" - Syah "Apa tu?" Aku bertanya pura-pura tak tahu. "See How Much I love You.." dia tersenyum simpul padaku. Ego itu adalah pem...