Alya yang baru saja sampai di rumah, terus merebahkan diri diatas sofa di ruang tamu.
'Baru sehari, macam sebulan pulak jaga syarikat papa. Nasib baik bukan aku yang ambil alih syarikat tu. Tak pasal-pasal kena jumpa mamat tu 7 days berturut-turut.' Alya bermonolog sendiri.
Tiba-tiba...
"Oit.. anak mama dah balik. So..how today?" Datin Asmah muncul dari dapur sambil menatang teko teh.
"Hmm... ok. everthing fine."
" Ok je. tak teringin ke nak jadi CEO?"
" Tak nak lah. That's not my passion lah mama. Lagipun semua tu MEMBOSANKAN. Hari-hari jumpa client. Meeting lagi. Pastu menghadap laptop and kertas all the time. So boring." Alya memang lain dari Datuk Ismail dan abang dia.
" Mama tahu. Saja je tanya. kut-kut Alya nak tukar fikiran ke? why not kan?"
" Tak nak. Mama Alya nak naik atas dululah. penat lah." Alya cuba mengelak. Takut Datin Asmah tanya soalan yang merepek-repek pula lepas ni.
" Aik, ingatkan tak penat. yelah pergi naik. pastu lepas solat magrib turun. kita makan sama-sama."
" Alright." Alya mengatur langkah ke biliknya. Bantal dengan tilam dah memanggil-manggil dah tu. 'Dapat baring sekejap sebelum azan pun jadilah.'
-_______________________________________________________________
Dinner hour." So Alya, ok ke?" tanya Datuk Ismail
"everthing is ok pa." jawan Alya malas. nak ngelak kena jawab soalan yang sama sebenarnya.
"Alya sentiasa okey pa. tak yah tanya pun tak pe. Kalau dia jatuh tangga pun dia okey" balas Alif a.k.a bang Alya.
" sibukk je lah abang ni. Jaga hal sendiri dah lah." Alya menjeling abangnya.
kejadian Alya jatuh tangga semasa di sekolah rendah masih segar diingatan. Alya yang menuruni tangga tidak sedar bahawa tali kasutnya terbuka, lalu terpijak tali tersebut menyebabkan dia terjatuh. alya cuba menyembunyikan hal tersebut daripada keluarganya, sehinggalah suatu hari hari Alya mengadu sakit lutut dan dibawa berjumpa dengan doktor. Nasib baik tak serius.
"merajuk lah tu." usik Alif lagi
"diam lah. Pa, ma Alya naik atas dulu eh. nak berehat, penat."
Datuk Ismail dan Datin Asma mengangguk.
"hek eleh... baru sikit dah penat. mengalahkan orang yang kerja buruh sebulan tanpa henti." Alif mengusik sekali lagi.
Alya mencapai sudu di pinggannya dan mengetuk kepala Alif. (Don't do this at home) perghh... nikmat weh..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari ni Alya tak da aktiviti yang nak dibuat. Awal-awal lagi dia dah mengajak mamanya pergi shoping.
"Alya nak buat apa pergi Midvalley ni?"
"Saja-saja. ambil angin. Bosan lah ma duduk kat rumah je. Tak de life."
"yelah."
"kita pergi lunch dulu ye ma. lapo lh."
"bukan tadi kat rumah dah makan ke?"
"tu tadi. ni sekarang."
selesai makan mereka membeli belah. Sedang mereka membeli belah. Alya ternampak dua pasangan yang dia kenal sangat.
"eh, ma jom kita balik."
"kata tadi nak shoping. Mama baru beli perfume, ingatkan nak beli kasut sekali." Datin Asma memandang kehairanan
"emm.. nanti kita shoping lagi ye ma. jom lah kita balik." Alya memengang tangan Datin Asma sambil memandang belakang.
"yelah."
.
.
.
Sorry guys, sis lama tak update. Chap ni pun pendek je, sebab ketandusan idea. hihihihi.
YOU ARE READING
Mr.Annoying, Mr. Husband
RomanceAlya Imani - Jantung ni rasa macam nak tercabut je bila tengok dia senyum, ketawa. Ya Allah dugaan apakah INI... Azfar Khairi - Kau jangan nak melebih-lebih. Tak pasal-pasal ada yang makan nasi guna straw. Azfar dan Alya ditakdir berjumpa atas kecua...