Langsir bilik diselak sedikit supaya cahaya luar dapat menerangi jiwa yang tengah gelap sekarang ni. Hati Alya resah gelisah. Otaknya rasa agak serabut. Alya agak keliru, nak happy ke nak sedih. Sedang Alya berangan ke alam lain, pintu biliknya diketuk dari luar. 'Sapa lah yang kacau aku ni, sibuklah. Orang nak tenangkan fikiran pun tak boleh. '
"Masuklah... Pintu tak kunci pun." Ujar Alya dengan suara tak bermaya. Alya
Melabuhkan punggung di atas katil. Nak tidur boleh tak? Kalau dapat tidur ni nikmat gila. 15 minit pun jadi lah."Alya!! I'm coming." Kelihatan susuk tubuh Nasuha masuk ke bilik Alya.
"Kau nak apa Nas...? Aku tengah serabut ni. " Sejak Nasuha jadi kakak iparnya, abang Alif selalu balik awal. Kalau tak, sebelum ni selagi belum pukul 9.00 malam, selagi tu lah abang still kat office. Rindu bini katanya. Pi lah... Rindu kunun.
"Mama suruh aku tengok tengokkan kau ni ha. Kenapa belum siap lagi ni!! Tetamu dah nak datang dah kejap lagi. Pasaipa ni. Baju dah iron belum, tudung? Ni dah mandi ke belum? ". Tengok.. Dia dah start berleter dah. Ha tambah satu lagi, sejak abang kahwin ni, tambah lagi satu machine gun berleter kat rumah ni. Kalau dia tembak tu, pergh.... memang tepat weh. Tepat di hati. Deep gila. Pening kepala cek.
"Aku tak da mood lah.. Aku tak tahu mood aku pergi mana. Dah puas dah aku panggil dia suruh balik tapi dia tak nak. Dia pi dating lah kut." Alya cuba meloyar buruk. Alya tahu Nasuha tak suka bila dia serius orang lain buat lawak bodoh. Tapi seronok juga pagi pagi macam ni dah buat Nasuha marah.
"Alya. Kau jangan loyar buruk sekarang ni boleh tak? Tak kelakar pun. Sekarang, pergi siap cepat. Aku buat countdown karang." Ujar Nasuha dengan nada serious.
"Nas, kau rasa aku buat benda yang betul ke?" Hatinya tiba rasa ragu ragu.
"Alya, it's your choice. Kau kena yakin dengan keputusan kau. Kau tak boleh give up sekarang. Kesian Azfar, patah hati dia nanti kalau kau tak jadi kahwin dengan dia. Aku akan sentiasa ada untuk kau. Kalau ada apa-apa, cari aku."
'Sebab ni lah aku rapat dengan Nasuha. Dia sentiasa bagi semangat aku kalau aku down. My best friend merangkap kakak ipar aku. Amik kau, sampai dua jawatan dia dapat.' Bisik hati Alya.
Alya menghela nafas panjang. "Hmm.. Yelah. Diorang nak datang pukul berapa?" Tuala dicapai. Pukul 10.00 pagi baru nak mandi. Anak dara apa lah ni. Kalau lah bakal Mak mertua tengok ni, confirm kena reject awal-awal.
"Pukul 11.30 nanti sampai lah. Cepat siap. Nanti mama bising."
"Baik Cik puan."
____________________________________________
Usai bersiap, Alya turun ke tingkat bawah. Kelihatan keluarga sedang berborak-borak di ruang tamu. Sampai saja ke anak tangga yang terakhir loceng rumahnya berbunyi, Alya membuka langkah besar terus ke dapur.
"Ha... Siap pun tuan puteri ni. Ingatkan tidur dalam bilik air tadi." Ujar Nasuha. Kemain lama Alya dalam bilik air tadi, macam tak nak keluar langsung.
Alya hanya membatukan diri. Jantungnya berdebar debar, macam nak sambil result SPM. Rasanya lagi berdebar debar kut. Alya mendengar orang memberi salam. 'Dah masuk dah...' Bisik hati Alya. Tangannya yang berada di atas meja dapur diramas.
Nasuha melihat Alya yang tiba-tiba menjadi pendiam. "Hoi! Kau dah kenapa tiba-tiba jadi patung cendana kat sini?"
"Aku takut lah." Alya memegang lengan Nasuha.
"Kau takut apa?"
"Tu... Kat depan tu..."
"Ala... Relax lah. Diorang nak merisik kau je pun bukannya nak makan kau. Dah, tak yah nak mengada. Pergi buat air sekarang. Nanti mama bising pulak tetamu datang tak hidang apa-apa. Cepat. Aku nak hantar kuih ni dulu."
YOU ARE READING
Mr.Annoying, Mr. Husband
RomanceAlya Imani - Jantung ni rasa macam nak tercabut je bila tengok dia senyum, ketawa. Ya Allah dugaan apakah INI... Azfar Khairi - Kau jangan nak melebih-lebih. Tak pasal-pasal ada yang makan nasi guna straw. Azfar dan Alya ditakdir berjumpa atas kecua...