BAB 28

7.8K 379 19
                                    

Datin Asmah mengarah seluruh isi rumah mengemas rumah hari ni. Katanya ada lagi 2 minggu je lagi sebelum majlis berlangsung. Kena kemas awal-awal takut nanti kelam kabut. Mak Jah diberi cuti kemas rumah, supaya anak-anaknya dapat belajar cara mengemas rumah. Terutamanya Alya.  Nak jadi bini orang kan? nak tak nak kena lah juga. Takkan nak harapkan orang gaji je.

Alya merebahkan badannya di atas katil. Tangan kirinya diletakkan di atas dahi sambil mata tertumpu pada siling bilik. "Tu lah dah lama tak kemas rumah, ni lah jadinya. Penat. Macam manalah Mak jah boleh larat kemas rumah ni hari hari." Alya mengeluh kasar. Nafasnya yang tak teratur dibetulkan. Rumah 3 tingkat mana tak penatnya.

Alya mengalihkan matanya pada meja solek. Kotak di atas meja dipandang dari jauh. Dia sudah tahu isi dalamnya. Alya bangun dari katil dan menuju ke arah meja solek. Tangannya dimasukkan ke dalam kotak. Isi dalam ditarik keluar. Kad kahwinnya. Masih panas, sebab baru sampai semalam. Nama yang terukir di atas kad disentuh perlahan. Tanpa disedari senyuman terukir di bibir. Manis.

Lagi 2 minggu majlis akan berlansung

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Lagi 2 minggu majlis akan berlansung. Alya tak sangka dia akan berkahwin dengan orang yang tak dijangka. Jumpa-jumpa dulu pun asyik gaduh je. Sekarang? apa jadi? kahwin. Betul kata orang-orang tua. Kalau benci jangan benci sangat nanti tersuka.

Alya yang sedang melayan perasaan terkejut apabila pintu bilik diketuk kasar dari luar. Ni bukan ketuk pintu, ni macam nak robohkan pintu. Masyaallah siapa lah yang tak reti nak sopan ketuk pintu bilik orang ni. "Siapa tu?!" jerit Alya perlahan. "Ni Aiman." ujar Aiman. Patutlah ketuk pintu macam tu. Macam nak ajak bergaduh pun ada. Nasib baik lah ni bukan rumah apartment, kalau tak dah kena complain dengan jiran.

"Nak apa?" soal Alya. Orang tengah feeling feeling bahagia ni lah kau nak kacau. Spoil betul. "Lepas solat zuhur mama suruh turun. Masak!!" Alya yang mendengar mengeluh. Bab masak ni lah paling dia tak suka.  Tak tau lah kenapa. Alya melangkah ke bilik air untuk membersihkan diri. Bab masak tu nanti kita fikir. Take a shower first.
____________________________________________

"Alhamdulillah. Turun jugak anak dara sorang ni. Mama ingat kan dah tidur tadi. Dah solat dah?" ujar Datin Asmah apabila kelibat Alya muncul di ruang dapur dengan muka Segar.

"Dah." Alya menarik kerusi di counterpart lalu mengambil tempat.  "Mama nak suruh Alya buat apa ni?" Alya menguis guis hujung pisau pada papan pemotong.

"Mama nak ajar Alya masaklah kalau dah duduk kat dapur ni. Takkan shopping pulak." Alya mengerutkan dahi. Pisau diletakkan kembali di atas papan pemotong. "Masak? Kenapa nak kena belajar masak pulak...?" Alya meletakkan kepalanya di atas meja. Tiba-tiba semangat hilang bila sebut pasal masak.

"Awak tu dah nak kahwin. Bawak bawaklah rajin ke dapur Alya. Takkanlah nak bagi Azfar makan kat luar je. Air tangan isteri ni pengikat kebahagiaan tau tak. Sebab tu orang kata, kalau sayang suami kita kena ikat perut dia dulu. Nak Azfar cari lain ke?"

Mr.Annoying, Mr. HusbandWhere stories live. Discover now