BAB 31

8.1K 262 12
                                    

Alya mengintai Azfar yang sedang bercakap di telefon berdekatan dengan kolam sambil mundar-mandir. Muka serious je. Hal kerja kut. Penat berdiri Alya melabuhkan punggung di kerusi malas berdekatan sambil menunggu Azfar selesai bercakap di telefon.

"Bincang apa tadi? Nampak serious je." soal Alya. Azfar mendekati Alya usai bercakap di telefon.

"Pasal kerja. Maira kata ada kontraktor curi tulang kat set."Ujar Azfar

Alya mengangguk. Ni lah manusia, bila dapat kerja sibuk kata tak ada kerja. Bila dah ada kerja tak nak pulak buat betul betul.

"Sayang... buat apa kat sini"? Kepala Alya diusap lembut.

"Mama suruh panggil tadi, jom sarapan." ujar Alya. Tangan Azfar dicapai. Alya berura-ura untuk masuk ke dalam rumah tetapi tangannya kembali ditarik oleh Azfar.

"Kenapa? Jom lah sarapan kesian mama dengan yang lain lama tunggu kita."

Azfar tersenyum sambil menyentuh rambut Alya."Sayang ikat rambut style pony tail ni kan...." Azfar mengantungkan ayat. Saja menguji Alya.

"Kenapa?" Alya mula risau. 'Kenapa? nampak buruk ke? ke hodoh sangat? senget sebelah ke? Menyesal pulak ikat rambut tadi ' bisik hati Alya.

"Nampak comel." Ujar Azfar sambil tersenyum.

Alya memukul dada Azfar. "Eeii.. Gedik" Dalam diam Alya tersenyum simpul. Jantungnya bedegup pantas.  'awak ni suka sangat cairkan hati kita'

"Pengantin baru yang kat luar tu boleh masuk cepat sikit tak?!! Orang lain dah lapar ni!!" Laung Aiman dari dalam. 'Ish.. sibuk je budak ni orang baru nak sweet sweet.'

"Jom masuk."Azfar menarik tangan Alya masuk ke dalam rumah. Takut nanti ada yang makan meja kang tunggu lama punya pasal.

____________________________________________
Usai makan Alya menolong Nasuha membasuh pinggan mangkuk dan mengemas dapur. Mama? mama kat rumah jiran. Katanya ada keluaran pinggan mangkuk baru. Nak pergi tengok lah tu.  Biasalah perempuan. Tiba-tiba handphone mengeluarkan massage ringtone. Alya mengelap tangan menggunakan lap yang digantung di tepi tingkap. Hand phone yang berada tidak jauh dari sinki diambil. Notification massage ditekan.

From : Beloved Husband
              Sayang chiki chiki boom... jom keluar.

Nasuha berdehem. "Siapa tu? Suami kau kan?" Soal Nasuha sambil mengerling ke arah Alya.

"Haah. Mana kau tau?" Sejak bila Mak Cik ni jadi nujum pak belalang. Hebat.

"Aku kenal kau dah lebih 5 tahun. Aku tahulah kau macam mana.  Tersengih sengih, ingat aku tak tahu. Dia nak apa?" Soal Alya. Melihat cara Alya merenung mesej dari suaminya dia tahu Alya bahagia.

"Dia ajak aku keluar."

"Duduk sebumbung pun nak kena massage ke? Cubalah cakap depan depan. Tak sweet langsung suami kau ni."

"Alah...  macam lah suami kau tu sweet sangat-sangat."

"Ish... tak baik kutuk abang sendiri."

"Biarlah..." Ujar Alya. Abang Alif ni tak baik dipuji, nanti naik lemak susah.

"Dia ajak kau keluar kan? Pergilah. Tak baik ingkar arahan suami."

"Kalau aku keluar, siapa nak tolong kau kemas ni?" Alya memandang sekeliling dapur. Banyak jugak yang belum kemas. Lantai belum mop.

"Tak apa, aku boleh buat sendiri, lagi sikit je ni. Bukan susah pun Pergilah." Nasuha menolak bahu Alya.

"No. Kau mengandung kut. Aku takut nak biarkan kau sorang-sorang. Bahaya. Lagipun dapur ni licin. Kalau kau jatuh macam mana? Kalau kau gugur, tak merasa aku nak ada anak buah. Aku bukan nak mendoakan, kita berjaga jaga tak apa kan? "

"Aku bukan sorang-sorang pun, Allah ada. Mak Mah pun ada kat luar tu ha. " Ish.. Alya ni tak faham bahasa betul.

"Kau tau kan peribahasa malang tak berbau. Lagipun Mak Mah tengah sidai baju. Kalau dia tak dengar masa kau panggil dia macam mana? Aku pergi panggil abang Alif. Kau tunggu, jangan buat apa-apa!!!"

Nasuha mengeluh. Alya bila dia kata no means no. Jangan berani cabar dia. Susah jugak nak lembut kan hati Alya ni. "Aku baru mengandung tiga bulan. Apa yang nak dirisaukan?" Nasuha mengusap-gusap perutnya yang mula menunjukkan bentuk. 'Ummi harap perangai awak tak sedegil Mak Cik awak ye sayang.'

____________________________________________

Setelah memanggil abang Alif  untuk menolong Nasuha di dapur, Alya melangkah ke laman rumah mencari si suami. Duduk tepi kolam ikan pulak, pagi tadi duduk tepi kolam renang. Suka sangat duduk tepi kolam kenapa?

Alya berdiri bersebelahan Azfar. "Awak.."

Azfar menarik Alya ke dalam pelukan. "Kenapa awak tak panggil saya kat dalam?" Soal Alya. Teringat kata-kata Nasuha yang suaminya tak sweet. Panas juga hati bila dengar ayat tu.

"Ada Nasuha."

"Lah... Kenapa dengan Nasuha. Dia manusia, bukannya hantu. Dia makan nasi, dia tak makan orang."

"Saya sebenarnya..."

Alya memandang Azfar tajam. Ada benda tak kena ke dengan Nasuha tu? "Jangan cakap awak suka kat dia."

"Oh may god. I smell something fishy right here."

Alya memukul dada Azfar. "Awak ni betul betul lah. Jangan main main."

"Are you jealous?"

"Saya tanya kan? Tak apa lah kalau macam tu. Awak pergi lah keluar dengan ikan ni. Saya tak ada mood." Alya berura-ura ingin masuk ke dalam rumah, tetapi tangannya kembali di tarik oleh Azfar.

"Ok Ok... I'm so sorry. Saya sebenarnya segan sebab Nasuha ada kat dapur tadi. Takkan nak sweet sweet  dengan awak depan dia."

"Sejak bila awak pandai nak segan segan dengan orang ni?"

"Sejak saya menjadi suami kepada makhluk Allah yang paling indah ni." Tanpa disedar Alya tersenyum.

"That's my wife. Macam ni lah senyum. Nak keluar tak?"

"Mestilah nak."

.
Sorry sis lmbt update. Sis busy gila² akhir ni hope korang terima alasan ni,. Ni je yg sis boleh update. Next time sis update lagi.

Mr.Annoying, Mr. HusbandWhere stories live. Discover now