Bab 7

213 19 0
                                    

[i-itu..kepala manusia !] bisik Kilat sendirian. Kedua-dua biji mata kepala itu terbeliak. Anak matanya putih keseluruhannya. Mulutnya pula ternganga luas. Jelas orang itu dipenggal kepalanya dengan secara tergempar.

Lelaki yang memegang kepala itu pun menoleh kearah Kilat setelah dia perasan akan Kilat yang berdiri dibelakangnya. Kepala itu pun dicampak kearah Kilat. Kilat tersentak. Dia mengetap gigi menahan geram. Lelaki itu mengorak senyuman sinis dan ketawa kecil.

''kenapa kau membakar rumah-rumah dan membunuh mereka yang tidak berdosa ini,hah ? '' marah Kilat. Airmukanya sudah berubah menjadi merah. Marah dengan apa yang dilakukan oleh lelaki itu. Memang pantang baginya jika orang yang tidak berdosa dilakukan dengan sedemikian rupa. Lebih-lebih lagi dia melihat banyak mayat-mayat bergelimpangan diatas tanah. Ada yang ditikam,ada yang dipenggal kepalanya dan ada juga yang mati terbakar. Menambah sedih dihatinya apabila melihat kanak-kanak turut menjadi korban.

''hihihi..siapa kau ? berani menganggu urusan aku ?'' soal lelaki itu.

''siapa aku tidak penting.yang penting aku mesti menamatkan riwayat kau,lelaki jahanam !!'' Kilat terus meluru kearah lelaki itu. Pedang Jed yang disandang dibelakangnya dicapai.

''hehehe..aku Raja Pawaka tidak takut pada sesiapa pun..ayuh!''. jawab lelaki itu bersahaja.

Pedang Jed Kilat terus bertembung dengan golok lelaki itu yang dikenali sebagai Raja Pawaka itu.

Tangg !!!

bunyi besi berlaga membuatkan gegendang telinga Kilat hampir pecah. Akibat dari pertembungan kedua-dua senjata itu satu aliran cahaya terus merebak keseluruh kawasan. Dahan-dahan pokok dan rumput meliuk lentok ditiup angin hasil dari perlanggaran itu.

[hebatnya pedang Jed pemberian Pematah Sayap ini]. Bisik Kilat didalam hatinya. Fikirannya pun mengimbas kembali ketika Pematah Sayap memberinya Pedang Jed itu.

<<<<<<<<<

"pedang ini dikenali sebagai Pedang Jed Hijau yang merupakan Pedang turun temurun generasi keluarga kita. Sudah lama aku menyimpannya sekarang tibalah masanya untuk aku menyerahkan kepada kau. Pedang ini akan menjadi milik kau selamanya. Maka jagalah ia sepertimana kau menjaga nyawa kau sendiri." Ujar Pematah Sayap. Kotak Pedang yang terbuka diatas meja itu ditolak kearah Kilat yang sedang berlutut itu. Pedang Jed Hijau pun diangkat dan dijulang ke udara. Bersinar-sinar pedang itu disaat Kilat memegangnya.

Pematah Sayap tersentak."nampaknya pedang ini suka akan kau Kilat..". Kilat ketawa kecil. Seronok dengan apa yang berlaku padanya itu.

>>>>>>>>>

Tak tahulah apa yang akan berlaku jika Zamrud Salji mengetahui Pedang Jed Hijau yang diidam-idamkannya selama ini telah diberikan kepada Kilat. Mengamuk sakanlah si sepet itu nanti. Ah biarkanlah dia. Mari kita saksikan apa yang berlaku didalam pertarungan diantara Kilat dengan Raja Pawaka ini. Tetapi dibab yang seterusnya ya...tunggu!


KILATWhere stories live. Discover now