Aku pandang tayar motor dengan pandangan tajam seiring dengan mulut yang menyumpah sakan. Siot! Siapalah yang nakal sangat ni?!
Aku rasa memang ada 'makhluk' yang sengaja pancitkan tayar motor aku. Bencilah! Bila tiba-tiba nak balik jadi macam ni. Aku rasa macam kerap pulak tayar buat hal.
Takkan ada orang letak paku kat tempat parking kut! Aduh la! Menyusahkan hidup akulah! Tak tau ke susah aku dibuatnya kalau tayar pancit waktu malam ni? Dahlah aku perempuan!
Beg galas terus aku campak ke tanah. Memang aku betul-betul panas hati sekarang ni. Argh!
Usai mengunci apa yang patut, aku terus melangkah menuju ke hentian bas dengan perasaan membuku. Mujur hari ini tak ada 'makhluk-makhluk' yang gatal nak jadi 'tikus' tu. Ketiadaan 'makhluk' sebegitu melancarkan perjalanan aku. Aku duduk dan berdoa agar bas tiba dengan cepat. Aku letih. Nak balik cepat, solat. Lepas tu tidur!
Mengenangkan hal motosikal tadi, hati aku kembali panas. Kaki aku hentak berkali-kali dengan sekuat hati.
"Hentak kaki macam orang hilang pedoman ni dah kenapa?"
Aku pejam mata. Arif benar dengan sindiran dan ayat yang menyakitkan hati itu.
Siddiq Wildan!
"Kau diam boleh tak? Eh, kau ni memang takde rumah ke?"
Perasaan untuk menyoal Siddiq perihal tadi terus hilang dek masalah motosikal dan kata-katanya tadi. Mood aku sudah jadi 'ke laut'.
"Ada."
"Dah tu, kau tak reti nak balik? Siang malam tengok muka kau aje."
"Suka hati akulah, nak balik rumah ke tak."
Ada satu perkara yang terlintas di kepala aku saat ini. Aku pandang Siddiq dengan mata yang sengaja disepetkan dan wajah aku seriuskan. "Oi..."
Siddiq menoleh. Dia mengangkat kedua belah keningnya. "Apa?"
Wajah serius aku kekalkan.
"Kau apehal pandang aku macam tu?"
"Kau pergi club kat depan tu eh? Sebab tu kau suka lepak sini?"
"Kalau aku nak pergi club, aku takdenya nak datang dekat-dekat sini. Bahaya. Baik aku pergi belah pulau ke, tak pun Autocity..." Siddiq jeda. Dia menjeling ke arah aku.
Aku masih kekal dengan wajah tadi.
"Kau ingat aku teruk sangat ke hah nak pergi tempat macam tu?" jawabnya dengan nada tinggi. Geram kut dengan aku.
"Habis tu, kenapa datang sini?" Aku diam seketika sebelum menyambung kata, "Hmm, kau pancitkan tayar motor aku ke?"
Ternyata soalan aku buat Siddiq benar-benar terkejut.
"Melampau betul kau ni! Kau ingat aku jahat sangat ke, hah? Tak ada masa la aku nak buat semua tu."
"Hari tu tayar motor aku pancit, kau ada. Hari ni pun kau ada. Sebab tu la aku syak kau!"
Siddiq diam. Wajahnya jelas geram mendengar tuduhan aku itu.
"Tak pun kau ni intip aku?" tebak aku lagi.
"Kau ingat aku ni tak ada kerja lain ke, hah? Aku dah balik rumah tadi! Aku baru aje sampai sini tadi."
Baru aku perasan bajunya dah lain. Ah, biarkan.
"Kenapa kau datang sini balik? Kenapa kau ada kat sini?" soalku bersama mata yang sepet.
"Aku memang suka lepak sini."
YOU ARE READING
Promise
RomanceKetika berada dalam keadaan terdesak, seorang lelaki muncul secara tiba-tiba dan telah menolong Hanina Luthfia. Tanpa mengetahui nama, hanya senyuman saja yang menjadi memori. Takdir menemukan mereka sekali lagi. Malah lebih mengejutkan, lelaki itu...