Setelah beberapa minit berada di atas jalan, akhirnya kami sampai di butik pengantin. Aku pernah datang ke sini sekali dulu untuk ukur saiz baju dengan... haih, nak sebut nama pun aku malas.
Ibu melangkah mendahului aku dan Siddiq. Usai masuk ke dalam, ibu disambut mesra oleh seorang wanita yang ada di dalam. Hari tu aku datang, dia ni tak ada. Siapa pulak dia ni? Kenalan ibu ke? Apa-apa jelah.
Itu tidak terlalu menarik perhatian aku sebenarnya... seperti wanita-wanita lain, mata aku juga tertumpu pada baju-baju cantik yang tergantung di dalamnya. Well, semua orang tertarik dengan benda-benda cantik, kan? Lumrah hidup.
Sedang aku asyik melilau pandang sekeliling, bahu aku ditepuk lembut oleh ibu.
"Nina, ni kawan ibu... Aunty Anna."
"Hanina, jom ikut aunty. Kita cuba baju yang hari tu..." celah Aunty Anna sebelum dia memandang Siddiq,
"Wafiy ikut..."
"Dia Siddiq aunty, bukan Wafiy..." cepat saja aku betulkan bersama senyuman.
Ternyata wajah Aunty Anna itu berubah. Dia memandang ibu sebelum ibu mengangguk. Dia terus membawa aku ke sebuah bilik dan seorang pekerjanya membawa Siddiq ke bilik yang bertentangan dengan aku. Ibu menunggu di luar. Baju berwarna putih yang terpampang di hadapan mata membuatkan aku terpana.
"Cantiknya," ujarku perlahan bersama tangan menyentuh lembut manik-manik yang ada di baju. Walaupun tak banyak seperti baju pengantin, tapi bagi aku ini sudah cukup cantik dan sederhana. Iyelah, aku mana pernah pakai baju secantik ini seumur hidup. Baju kurung yang aku ada semuanya jenis kain cotton.
"Lagi cantik kalau Hanina pakai. Hanina nak orang bantu untuk tukar baju tak?"
Laju saja aku menggeleng. "Takpe aunty, saya boleh buat rasanya... lagipun ini baju ni tak susah mana pun nak pakai..." kalau baju pengantin di luar, memanglah aku tak mampu pakai sendiri. Nanti tertanggal habis manik-manik yang ada di baju itu aku kerjakan, aku dahlah kasar.
"Aunty, keluar dulu, kejap lagi dah pakai, Hanina keluar dari bilik, biar ibu dan aunty tengok, ye?"
Aku mengangguk sambil tersenyum. Pasti Aunty ni akan menyoal ibu tentang perkara tadi.
Pintu aku kunci, dan aku mula menukar baju dengan menanggalkan selendang. Anak tudung aku biarkan di kepala.
Proses menukar baju berjalan dengan lancar sehinggalah tiba bahagian untuk menzipkan baju di bahagian belakang. Terkial-kial aku dibuatnya. Setelah hampir seminit aku mencuba akhirnya berjaya hampir sepenuhnya tapi lenguh habis tangan aku. Sikit lagi yang tak berzip tu, biarkanlah, aku lindung dengan selendang sudah. Tak adanya diorang nak belek aku rasa.
Usai menyarung kembali selendang ala kadar di kepala, aku keluar dari bilik. Kain yang labuh menyebabkan aku hanya tertunduk sambil berjalan. Angkat sedikit guna tangan pun masih labuh lagi. Macam manalah aku nak berjalan nanti masa majlis. Aduh...
Langkah aku kecil saja dan berjalan dengan berhati-hati. Bila aku ternampak kaki seseorang di depan aku, aku angkat kepala.
Kain yang aku pegang terlepas dari tangan.
Mata kami bersatu. Degupan jantung, usah dikata... makin laju dari tadi apabila melihat Siddiq lengkap berpakaian baju melayu siap bersampin dan bersongkok. Ini pertama kali aku melihat dia berpakaian begitu. Indah betul ciptaan Allah. Ni kalau dia sarungkan selipar capalnya mesti wow sangat ni.
Walaupun Siddiq sudah melarikan pandangan, aku masih merenung dia. Apabila Siddiq berdehem, barulah aku sedar apa yang telah aku buat dan terus merenung ke arah lain. Air liur ditelan berat. Wajah sudah membahang. Apa yang aku buat tadi?! Kenapa aku tenung dia sampai macam tu sekali? Dasar tak malu kau ni!
YOU ARE READING
Promise
RomanceKetika berada dalam keadaan terdesak, seorang lelaki muncul secara tiba-tiba dan telah menolong Hanina Luthfia. Tanpa mengetahui nama, hanya senyuman saja yang menjadi memori. Takdir menemukan mereka sekali lagi. Malah lebih mengejutkan, lelaki itu...