Tumpang bilik

72 3 0
                                    

Assaamualaikum
Aku Cik (bukan nama sebenar). Kisah yang aku nak kongsikan ni dah hampir 5 tahun berlalu (masa aku di matrikulasi) di mana sekarang aku dah habis belajar. Aku bekas pelajar ipta nun jauh di utara (yg digelar tempat jin bertandang). Tapi kisah ni bukan kisah seram di ipta tu (tu nnti aku share bila ada masa) tp kisah seram ni aku dan kawan2 aku alami saat2 akhir keberadaan kami di sebuah matrikulasi (hint:matrik abg long di malaysia).

Cerita ni memang betul betul bagi kesan kat kami (8 sekawan). Atau lebih beri kesan pada aku dan roomates aku (4 org semuanya satu bilik) sebab cerita ni asalnya terjadi oleh salah seorang penghuni bilik ni sebelum kami.

Kami berlapan memang rapat walaupun bukan satu modul (jurusan di matrik) atau lebih kpada kami ni jiran tetangga.bilik aku, bilik depan dan bilik sebelah. Ruang tengah2 dalam bilik memang besar so kami solat jemaah sama2, g masjid sama2. Ni memang aku puji la perangai kawan2 aku yan memang mendorong kawan2 lain jadi baik.so. Apa2 yang terjadi, kami akan share.

Masa mula2 aku dan roomates duduk dalam bilik tu, kami tak ada rasa apa2 yang pelik pon dan alhamdulilah, kami tak ada kena ganggu sepanjang setahun duduk situ. Cuma ada salah seorang daripada roomate aku ni ada pendamping family dia nak kan dia., tp dia ni warak sikit cuma kadang2 kalau ‘benda’ family dia tu kacau dia ‘ringan2’, aku la yang akan tolong sikit memandangkan aku berani sikit.
Masuk semester ke 2, dan smpai la masa kami akan menduduki peperiksaan besar. Disebabkan ni sem 2 @ sem akhir sebagai pelajar matrik satu tahun, jadi kami struggle habis la. Sengkang mata, sengkang ape semua kami buat. Tidur lewat tak payah citer la, memang hari2 tidur lewat kecuali kalau ada exam. Plus kami tak takut study smpai lewat malam sbb kami berlapan akan sma2 study, cuma dibilik masing2 ja. Tapi pintu bilik masing2 terbukak luas sbb kami leh jerit2 panggil nama (in case takut). Sebab, sejak menjak tu, kami dengar cerita seram macam2. Katanya ada budak meniggal dalam toilet laa dlu. Cerita pasal bilik no.7 tingkat 2 setiap blok ‘dikunci’ sebab tempat ustaz simpan ‘benda2’ kat situ. Dan macam2 lagi. Tapi yang paling terkesan cerita pasal budak mati dalam toilet tu.

Sebab cerita tu sangat misteri sebab pihak atasan merahsiakan blok mana dan bilik air mana. Tapi kami berlapan ni buat tak tahu ja dan anggap cerita xberasas sebab xde cerita sahih. Ada satu malam, aku dan roomates semua tengah study la dlm pkol 10 mlm. Tiba2 pintu bilik diketuk. Memandangkan aku punya meja study memang dekat dengan pintu, jadi, aku buka la pintu smbil menyanyi. Tercengang sekejap kat pintu sebab ade warden dari blok lain datang dengan seorang lagi student.

Warden “boleh saya masuk?”
Aku “eh masukla cikgu.”

Warden tu masuk dengan budak perempuan tu salam kami semua. Sampai ja kat salah seorang roomate aku ( M ) warden tu macam terkejut, pastu dia cepat2 tersedar dan minta kami ambil wudhuk, dan buat bulatan di tengah2 bilik yang luas tu untuk baca yassin. Macam kena elektrik, kami terus pergi toilet, cuma sebelah bilik ja, ambil wudhuk, tutup pintu dan ikut bacaan yassin yang diketuai warden perempuan tu walaupun kami tak tahu menahu tujuan utama yassin tu. Lps baca yassin, warden dan student premuan tu minta diri nak balik, and lagi sekali warden tenung muka ( M) dan terus keluar. Esok nya kami tanya kawan yan dari bilik lain warden ada datang tak.

Semua cakap tak ada pon. Okey, ada 2 misteri di situ…

1) Kenapa baca yassin tetiba.
2) Kenapa macam terkejut tengok M.

Selang beberapa hari pertanyaan misteri tu hilang macam tu jek, sebab masing2 sibuk persiapan exam. Tup tup ! Kawan aku dari bilik atas menimbulakn misteri ke 3.

Kawan “wey, ko dengar tak cerita pasal budak meninggal dalam toilet tu? ”
Aku “ha..kenapa?”

Kawan ” seram weyh.aku dengar arwah tu dari blok kita..! ”
Aku ” ish, betul ke? Ko memandai jek. Ko tahu ke bilik mana?”
Kwn ” ko tak rasa ke bilik ko tu sejuuuuuk giler.setiap masa sejuk
Aku ” hahahah… Rahsianyaa kena la byk mengaji dlm bilik..best kan bilik aku.sejuk jek.rsa mcm nk tidur jekkan?”

Cerita seram...2Where stories live. Discover now