SIAPA DIA YANG BERAMBUT PANJANG ITU..?

48 1 0
                                    

Ini kisah dah lama jugalah. Zaman aku masih anak dara gitu.
Aku ni pantang cuti semester, mesti gelupur nak balik kampung.
Orang lain heboh berjalan dengan member pi sana sini. Aku tak.
Asal ada cuti terlebih panjang sikit jer, memang tak nyempat-nyempatlah aku nak kejar balik jumpa mak aku.
Padahal balik kampung bukan pegi mana pun. Merap dalam rumah macam ayam telur tengah eram telur jah.

Jadinya yang aku nak cerita ni adalah apa yang berlaku di rumah mak aku.

Suatu malam nan hening, mak ayah serta abang-abang aku semua keluar.
Jam dah menunjukkan 11 malam tapi batang hidung sorang pun tak nampak.
Aku time tu tengah golek-golek atas katil dalam bilik master.
Konon nak tido dah tapi dah namanya duduk sorang kat rumah, mau sangatlah aku lena.

Kedudukan bilik ni kat area living hall. Kira keluar bilik akan terus ruang tu dulu kedian baru ke dapur.
Kalau kau lepak atas katil tanpa tutup pintu memang akan bole nampak sape yang lalu lalang kat area situ.
Alaaa rumah teres setingkat biasa, sekangkang semut lah jua.

Sedang leka aku dok melayan perasaan, mata aku tertancap ke pintu.
Nampak macam ada orang lalu..tapi tak nampak muka.
Yang jelas, rambut itam lebat berlalu dengan keadaan slow motion.

Terus aku meloncat turun dari katil.
Nak tengoklah sape pulak yang menayang diri.
Time tu aku betul-betul tak terlintas apa-apa sebab aku ingat yang aku nampak tu adik perempuan aku.
Mek tu pun memang berambut panjang ke paras pinggang time tu.
So aku budget mek tulah yang nak menyakat aku.
Dengan gaya rambut ala-ala minah pontianak mati beranak gitu, konon aku takutlaah eh..- ngomel aku sendiri.

Tapi buat aku terkedu, bila aku intai dari pintu bilik, tengok takde sesapa pun kat situ.
Dan grill rumah dengan sliding door pun tertutup rapi.
Logiknya kalau ada orang yang keluar ikut pintu yang bergrill tu, memang akan kedengaran dengan nyata bunyi grill ditolak.
Ini usah kata nak dengar bunyi, tanda-tanda pintu sliding dibuka pun memang tak.

Kejung aku sekejap.
Dan dan baru teringat..laarhhh..mana ada orang kat rumah tu selain aku seketul saja.
Mak ayah, adik-adik dan abang-abang aku semua belum balik lagi!

Tobat aku rasa nak loncat ikut tingkap saja.
Tapi aku ni bukan makhluk halus yang boleh nak menyelinap sesuka rasa.

Terus aku masuk bilik, tutup pintu, kunci rapat.
Sampai orang balik ketuk pintu pun aku tak nak bukak.
Punyalah cuak.

Cerita seram...2Where stories live. Discover now