LANVIN BRIDAL HOTELAkhirnya masa yang ditunggui telah pun tiba. Dipersilakan kedua mempelai pengantin mulakan upacaranya. Berikan tepukkan gemuruh kepada pasangan Carlton Dashan dan Isterinya, Sara Agnes.
• S.A.R.A.A.G.N.E.S •
Tidak terasa hari yang saya elakkan kini tiba juga. Debaran dalam jantung saya tidak dapat ditafsirkan dngan perkataan. Cukup mengerunkan dan dalam masa yang sama cukup menyedihkan bagi saya. Berjalan dialtar menuju ke Father yang akan dibless tidak lama lagi memberatkan langkah kakkiku. Saya merasa terkilan,sebenarnya.
'Perkahwinan'. Yang hanya lakonan sahaja. Kiri kanan saya pandang, semua wajah anggota keluarga dan saudara mara yang gembira menambahkan lagi rasa terkilan saya. Lebih lagi kepada Mama dan Bapa. Mereka tersenyum bahagia pada saya. Hanya sedikit kosong bila terkenang pada abang disana.
Mr.Carl disebelah saya yang bersuit grey tampak segak malam ini. Tidak menampakkan kalau dia cemas, gelabah mahupun kecut. Saya? Saya rasa wedding dress saya sarat sebab peluh dibadan, sebab sekarang berbagai perasaan saya rasakan. Kehadiran Dato Dashan sudah cukup untuk saya merasa gugup didalam diam. Erm..mummy Mr.Carl memang confirm tidak akan datang pada majilis perkahwinan anak dia. Yang mana saya rasa betul.
Wedding dress saya ringkas tapi cantik. Silver white love-shape tersarung sudah sejak 2 jam lagi. Majlis ini diadakan di salah satu hotel 5bintang saja dan upacara yang tertutup. Ini untuk mengelakkan para wartawan datang 'ambush' macam yang Mr.Carl katakan dulu.
Agh. Sejujurnya saya rasa bersalah sebab sudah menipu pada Mama dan Bapa soal 'perkahwinan' ini. Saya sendiri sukar mau percaya kalau hari ini saya memang benar-benar 'berkahwin' dalam tema white and black ni. Rasa satu ballroom ini cantik sangat walaupun simple dan 100% Mr.Carl sendiri yang usahakan tanpa saya terlibat langsung. Saya hanya masuk campur dalam soal wedding dress saya sahaja.
Ugh. Geram, memang. Tapi saya mesti akur sebab ini perkahwinan hanya 'lakonan' saja.
Kemudian saya teringat tentang perbualan kami berdua minggu lalu, semasa Mr.Carl ada dirumah sedang menonton bursa saham ditv.
" Mr.Carl tetap akan teruskan perkahwinan kitakah?". Soalku lambat-lambat sebelah dia sedang menuangkan kopi hitam america kesukaan dia.
“ Why you asking? ”. Soal dia balik lalu dia meneguk perlahan coffee tadi didalam cawan. “ Apalagi kau mau tau? About contract? ”.
Saya angguk perlahan.
" Pasal contract,memang saya akan tamatkan tapi it will be renew to other contract. Apa kau fikir saya akan lupakan saja? Contract pertama akan mansuh tapi second contract ini akan terjadi bila kita berdua kahwin nanti. ".
Terlopong mulut saya dengar.
“ ermm...maksud Mr.Carl...ada con...contract lain lagi???? ”.
Mr.Carl hanya menangguk tersenyum pada saya. Ugh,apa lagi mainan Mr.Carl ni?! Saya jangkakan kalau kontrak dulu tu memang MANSUH. Ini?! Mr.Carl terbitkan lagi kontrak entah apa syarat dia nanti. Argh..!
“ Sara? Sara? ”.
“ Huh? ”.
Saya pandang muka Mr.Carl masih ada dihadapan saya dengan muka hairan. Nampaknya saya terlanjur termenung hingga terlupa akan majlis perkahwinan saya yang sedang berlansung. Dan sekarang upacara menyarungkan cincin pula.
“ Sara Agnes, sudikah kamu menerima Carlton Dashan sebagai suami-Mu saat senang susah dan ketika sihat dan sakitnya suamimu? Dan akan menjaga dia dengan sepenuh jiwa kamu,wahai Sara Agnes? Ya atau tidak? ”. Soalan gemuruh itu menambahkan lagi perasaan gemuruh saya untuk menjawap soalan lazim daripada Father itu bersamaan dengan buku bible dia ditangan.
YOU ARE READING
📃THE GENTLEMAN CONTRACT! 🖋 (COMPLETED)
Fiction généraleBila hati tertutup untuk menerima cinta orang lain,datang seorang pari-pari yang menyakitkan hati saya dengan karenah dia,Sara Agnes. Hari demi hari saya seolah telah jatuh cinta pada dia hinggalah sesuatu terjadi kepada dirinya.. Kemudian sesuatu t...