Kompang dipalu, pengantin baru, duduk bersanding, tersipu malu. Alunan kompang bergema di halaman rumah Encik Aidi apabila pengantin lelaki diarak masuk ke dalam rumah untuk bersua dengan pasangannya.Nadra tersenyum melihat senyuman bahagia pasangan dua sejoli yang sedang berbalas-balas jelingan, beberapa keping foto adiknya turut disematkan di dalam phonenya.
"Dik tumpang lalu" Nadra bergerak ke tepi sedikit untuk memberi laluan dan mata mereka bertentangan.
"Rose"
"Datin"
"Datin buat apa dekat sini?" Soal Nadra polos.
"Pengantin lelaki tu anak sedara saya, kecil je dunia ni rupanya" Datin Ramona tersenyum kecil melihat wajah Nadra yang agak terkejut.
"Maaflah Datin, rumah ni kecil sangat tu yang kena terhimpit-himpit" Nadra tersenyum nipis.
"Eh, okey lah ni. Rose saya dah kata banyak kali, saya tak pandang harta benda kan" Datin Ramona mengecilkan sedikit matanya.
"Maaf Datin" Nadra tersenyum kecil.
"Nadra, Mak Long panggil" kedengaran suara adik sedara Nadra.
"Datin, saya minta diri dulu, mak saya nak minta tolong agaknya" pamit Nadra dan terus berlalu dari situ.
"Ye Mak, ada apa?" Soal Nadra lembut.
"Tu kat depan Amerda tengah makan" Puan Nadia berkata sambil menunding jarinya ke arah bangsal kanopi.
"Owh okey" Nadra menyarungkan sandlenya sebelum berjalan menuju ke arah kanopi yang menempatkan Amerda, sempat juga dia melemparkan senyuman ke arah Mak Cik- Mak Cik bawang yang memandangnya sambil berbisik.
"Oi Mer, ingat tak datang" sergah Nadra.
"Aku tengah makan sia, kau ni tegur lah baik sikit, kalau tercekik tulang ayam ni macam mana" Amerda merengus geram.
"Rilek ar, ni kau punya Encik Danny kesayangan mana? Kan aku jemput sekali" soal Nadra sambil matanya meliar-liar mencari suami sahabatnya itu.
"Dia naik atas, teman sepupu aku jadi pengapit" Amerda menyambung kembali suapannya.
"Yang kau mengelat makan dulu ni pahal? Bukan sepatutnya kau naik atas sekali ke turun saing pengantin?" Soal Nadra lagi.
"Kau macam tak kenal aku, aku bukan suka duduk selit-selit ramai orang, panaih bak hang. Baik aku duduk bawah makan, sedap aih" habis keluar semua loghat Utara Amerda.
"Jap aku nak ambil air, boleh sembang lama sikit" pamit Nadra. Jarak antara meja yang diduduki Amerda dengan meja yang menempatkan air agak jauh.
"Mak Cik, nak air satu" pinta Nadra kepada Mak Cik penangah.
"Ni kakak pengantin kan?" Soal Mak Cik itu sambil menghulurkan air. "Ya Makcik" Mak Cik itu mengangguk-anggukkan kepalanya sebelum berlalu. Nak menggata lah tu.
'Splashh'
"Oh chit" Nadra menyumpah seranah di dalam hati. Habis tudung kelabunya basah disimbah air asam boi oren pekat.
"Habis basah, ei jalan tak pakai mata ke. Bencilah macam ni" Nadra memaki lelaki itu namun intonasinya masih dikawal walaupun ada mata-mata yang memandang mereka berdua.
"Sorry-sorry tak sengaja" Nadra langsung tak memandang wajah lelaki itu. Kakinya pantas melangkah sebelum lengannya ditarik lembut.
"Don't hate me, i just scared soon you'll fall in love with me" bisik lelaki itu.
"Gila" Nadra berjalan pantas menuju ke bilik.
YOU ARE READING
Darris Arrayan
רומנטיקה"Wei, tadi aku lalu sebelah abang idola wei, Ya Allah hensem gilerrrrr!" -Nadra Aurose. "Kau ni, asal jumpa aku je cakap pasal abang idola kau, tapi bila aku tanya kau kata rahsia, cuba cakap siapa nama dia?" -Dellisa Amerda. Nadra Aurose; Bagi gadi...