Iriz P.O.V
"kenapa ciri² kau macam dia?" Aku menyoal diri aku sendiri apabila mengingati clue yang di tulis di atas kertas yang aku bagi pada Alex tadi.
"Tapi... tak mungkin dia hidup lagi... aku sendiri yang lihat dia hilang depan mata aku dulu. Tapi.. tak mustahil.. sebab tak ade berita pun yang kata dia mati..." monolog aku lagi.. sekarang ni aku berada di atar bumbung salah satu bangunan di pekan ni. Dari atas ni aku boleh nampak seluruh pekan.. sehinggakan Joshua yang di buli Crystal juga aku nampak.. manakala Alex aku dah tinggal awal2 sebab ape pun aku tak tahu.. tapi.. aku percaya dia takkan sesat... sedang sibuk aku memerhati sekeliling mencari kelibat yang dicari. Aku terlihat seseorang.. bukan. Seekor.. makhluk yang menyerupai seorang perempuan berambut Hitam sedang memerhati aku dari jauh pada masa yang sama dia sedang tersenyum ngeri.. makhluk itu menunjuk kearah sesesuatu.. aku berpaling ke arah yang ditunjuk. Itu...
Disaat aku berpaling semula makhluk itu telah hilang.. walaupun sedikit terkejut tetapi aku dapat mengawalnya dengan baik.. abaikan jelah.. kini aku berpaling semula pada tempat yang ditunjuk oleh makhluk tadi aku tersenyum. Walau apapun makhluk tadi. Aku berterima kasih..
"Jom. Aku dah jumpa." Sekelip mata kini aku berada di depan Alex. Terkejut beruk dibuatnya.. ketawaku ditahan dari meletus.. lawak.
"Ish kau ni! Kalau ye pun muncullah elok²! Basib baik aku tak ade penyakit jantung!" Marah Alex. Dia mengurut dadanya sambil merungut. Comel je aku tengok. Wait. Aku cakap dia comel ke? Ok... abaikan..
"Dah Jom! Kalau taknak kena tinggal ikut aku." Tanpa mempedulikan panggilan Alex aku berlalu pergi. Tu lah.. mebebel lagi..
Selang beberapa minit kami tiba di depan Cafe yang ditunjuk oleh makhluk tadi..
"Maid Cafē? Dia ade dekat sini ke?" Soal Alex sambil mengintip kawasan dalam Cafē melalui tingkap.
"Ntah.." Aku hanya mengangkat bahu tanda tidak pasti.. kaki melangkah masuk ke dalam Cafē tersebut tanpa ragu. Alex juga mengikut tanpa banyak soal. Kami mengambil tempat duduk untuk dua orang. Berhampiran tinggkap. Alex pula ashik tenung aku je dari tadi.. bila aku paling dia olok2 pandang tempat lain. Ingat aku tak perasan la tu..
"Ape? Ade hutang ke?" Soalan dituju kepada Alex dia kelihatan agak terkejut.
"M-mana ade..T-takde.. apa2 lah.." jawapnya gagap..
"Kau ingat aku tak perasan ke kau pandang aku macam nak telan.." muka Alex jelas kelihatan pucat. Lawak pulak aku tengok. Nak ketawa tak sampai hati.
selepas kegiatannya diketahui, Alex membetulkan kedudukan duduknya. Dan membetulkan kotak suaranya.. aku yang dari tadi nak gelak mampu tahan je..
"Sebenarnya.. aku tertanya-tanya je.. kenapa kau sorok muka kau? Muka kau tu buruk sangat ke ape?" Ok.. tu dah melampau.. dia cakap muka aku buruk? Ade jugak yang kena salai hari ni. Haih..sabar..
"Aku dah biasa pakai macam ni... kenapa?" Ujar ku dingin..
"Hmm. Takde apa2 pon.. saja tanya." Selepas sahaja Alex berkata begitu suasana sunyi sekejap.. tapi. Bau ape ni?
"Maaf kan saya. Boleh saya ambil pesanan kamu?" Secara tiba2 suara lembut menerjah pendengaran. Segera aku dan Alex berpaling. Suara itu datang dari seorang pelayan comel berambut ungu dan memakai pakaian maid. Ditanganya terdapat buku nota kecil dan sebatang pen.
"Bagi kami Chocolate Ice 2. Itu je." Ujar aku.. gadis itu mencatat pesanan aku dan pergi bersama senyuma. Bau yang aku hidu sebentar tadi pun hilang. Rambut ungu.. suara dia macam familiar.. tapi.. siapa? Dan.. bau ape tadi tu?
"Weh!" Aku memandang Alex yang memanggil aku pandangan ape.kau.nak.setan. dihadiahkan takde adab langsung!
"Rambut ungu.. bukan dia ke?" Soal Alex selamba.
"Entah lah.. bukan dia sorang je rambut ungu dalam pekan ni... sedar sikit.." satu jelingan khas aku lontarkan kepada Alex. Dia pulak buat derk je.. rasa nak sepak je muka dia tu..
Tapi tak mustahil.. muka dia.. bau tu.. macam kenal.. tapi..
Berambut Ungu
Kekadang manis, kekadang garang, kekadang kejam
Di kelilingi orang ramai
Dicemburui ramai
One of your Family.Good luck.
Find her Fast.
Save me.
I need you.One of my family.. dia sorang je rambut ungu dalam keluarga aku... aduh.. pening kepala aku...
End P.O.V
Author P.O.V
Iriz memandang ke luar Cafe tersebut. Walaupun pekan itu tidak besar tetapi pekan itu maju. Di dalam kesesakan orang ramai. Iriz terpandang sesuatu. Membuat Iriz berdiri. Alex yang sibuk memerhati dirinya terkejut bagai nak tercabut tangkal jantungnya. Fuh.. kurus semangat..
"Aku keluar kejap." Ujar Iriz dingin seperti biasa. Terus sahaja dia berlalu keluar dari kafe tersebut tanpa menunggu jawapan Alex. Alex pula masih terpinga-pinga.
"Kenapa dengan dia tu? Haih.. biarkan je lah.." Selepas Alex bermonolog sendiri, dia pula mengambil tempat Iriz untuk merenung di luar jendela. Tetapi kali ini dia terus terpaku kepada sesuatu. Tak.. seseorang. Ye. Alex terpaku melihat seorang gadis berambut hitam yang dapat menggetarkan jiwa lelakinya. Gadis itu sedang membantu seorang nenek tua mengangkat bakul nenek tersebut dan mengutip isi bakul tersebut yang bertaburan di jalan. Mungkin bakul nenek tu jatuh.
Gadis itu memberikan senyuman manis kepada nenek tersebut sebelum menyerahkan bakul yang berada di tanganya kepada si pemilik. Sekali lagi Alex terpaku. Senyuman tu.. tanpa dia sedar dia tersenyum sendiri seperti orang angau.
"Woi!" Alex tersentak. Kepalanya dipusing ke arah pemilik suara. Kelihatan Iriz telah berada di depanya. Ice chocolate yang dipesan telah hampir separuh di minum.
"Sejak bila.."
"Aku dah ade dekat sini dari tadi. Yang kau duk sengih sorang2 dah kenapa? Kena sampuk?" Ujar Iriz selamba.
"Sajak bila aku sengih sorang2?" Ujar Alex hairan.
"Ntah la.. sepanjang 6 minit lepas. Kot.." ujar Iriz bersama sindira. Sejak daripada dia masuk balik kafe sampai sekarang lelaki itu ashik tersengih sumbing je. Bila di tegur "hmm.." sahaja dijawab. Meluat!
"Er.. ehehehe.. erk.. macam mana? Dah jumpa?" Soal Alex menukar topik. Iriz memutarkan bola matanya pada Alex.
"Dah. Tapi kena Comfirmkan jer.." ujarnya dingin sambil menyisip Ice chocolatenya. Alex hanya mengangguk.
"Maafkan saya!" Iriz memanggil pelayang yang mengambil pesanan mereka tadi. Pelayan itu menghampiri mereka bersama senyuman. Pada masa yang sama Iriz dapat menghidu bauan seperti tadi. 'Lavender.. tak salah lagi!."
======
Finally! Update Satu bab. Sejujurnya author sedang menduduki Exam. So Wish me luck!
Btw.. Author ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada umat islam yang baca buku author yang tak berapa nak best ni. Jangan ponteng puasa tau!
Itu je kot nk cakap.. bye!
Did you guys enjoy? Vomment kay?
YOU ARE READING
The Demonic Vampire (Hiatus)
FantasyVgirls merupakan kumpulan yg sangat misteri kerana rupa paras seperti manusia,personaliti seperti witch,perangai seperti vampire dan ketegasan mengalahkan werewolf dan macam2 lagi Sehingga menimbulkan 1001 persoalan dari pelajar2 College Of Fantasy...