【Epilogue】

6.8K 544 41
                                    

"Tahniah, Jungkook. Isteri you melahirkan dua  bayi perempuan secara normal."

"Dua?!!" Terbeliak mata Jungkook, Puan Jeon, Daniel dan Yoongi mendengar ucapan dari Doktor Park. Doktor perempuan yang Seyoung geramkan dua tahun lalu.

"Ya. Sebenarnya sepanjang check up, I dengan wife you dah tahu yang dia pregnant kembar. Tapi saja tak nak bagitahu you. Itu pun I tahu masa I scan dia masa 8 bulan. Tersorok! Kecil jelah dari kakak dia. Tapi jangan risau, sihat."

Riuh ruangan menunggu ini. Dengan Daniel dan tuanangnya menari, dengan Yoongi yang tergelak, Puan Jeon yang berjoget atas kerusi roda. Jungkook tak terkata apa. Macam nak layang penumbuk kat dinding.

Betapa sibuknya dia bekerja sehingga terlepas pandang. Dua tahun bersabar, akhirnya hari ni sekali dia dia dapat. Terima kasih.

- - - - - - -

"Kenapa tak nak bagitahu yang awak pregnant kembar selama ni?" Aku tahu Jungkook mesti nak tanya tu dari semalam. Sekarang dah ada dekat rumah, anak-anak kami dah tidur, dapatlah peluang dia bertanya.

Aku berbaring mengiring, menjaga luka dengan elok.

"Saja. Awakkan sibuk kerja." Kata aku, separuh perli. Tapi memang pun! Dia asyik dengan kerja dia je! Bukan aku tak faham, tapi aku dah cuba faham. Kadang-kadang sakit hati juga. Bercakap macam dengan dinding. Tanya sepatah, jawab sepatah.

Jangan cakaplah berkali aku menangis, merajuk, mengamuk dengan Jungkook. Sampai ada suatu hari tu, aku lari rumah ibu seharian. Macam lipas kudung dia mencari. Tahu pula takut hilang aku! Bila aku ada depan mata, tak nak layan aku pula.

Eh, terbebel.

"Sayang... kerjakan?"

"Sayang.. kerjakan?" Aku ajuk cakapnya. Jungkook menggeleng kecil dan mengecilkan matanya. Geram dengan aku agaknya.

"Tak apalah. Penat dah nak minta awak ada dengan saya selalu sekarang ni. Entah-entah anak-anak kita tak kenal siapa ayah dia. Awak asyik keluar je."

"Eh, amboi! Itu pedih." Aku ketawa. Jungkook tayang wajah serius. Tak boleh tahan ketawa aku. Aku picit-picit pipi Jungkook.

"Gurau je, sayang."

"Gurauan yang pedih." Aku tersenyum. Jungkook pejamkan matanya. Mengantuk sangat agaknya. Boleh dikatakan dialah yang bantu aku dalam semua benda. Dialah yang siapkan Jaera dan Saera. Aku pun kalau boleh dia nak siapkan. Tapi Kak Hyejung dah halang awal-awal. Takut 'accident'.

"Jungkook..." panggil aku.

"Ya?"

"Nak tidur eah?"

"Mengantuk. Kenapa?" Jungkook buka mata. Aku terpaksa tahan matanya buat seketika. Soalan ini aku nak tanya dari tadi. Tapi asyik lupa je.

"Yoongi macam mana?" Soal aku, lembut. Jungkook mengeluh. Dia bawa tangannya ke belakang kepala.

"Complicated. Kesian Hannah." Senyuman manis aku luntur.

"Kenapa, sayang? Kenapa?" Aku jadi ingin tahu. Sebenarnya disebalik bahagianya aku dan Jungkook, Yoongi dan Hannah sedang mengalami masalah besar.

Hannah dipenjarakan selama dua tahun. Tahun ini, Hannah dibebaskan. Tetapi sayangnya, Yoongi bertunang dengan orang lain. Gadis itu, Kim Yaera. Anak buah Jungkook sendiri. Hasil didik Jungkook. Umurnya baru setahun jagung, tetapi cintanya terhadap Yoongi yang sudah 32 tahun itu tidak boleh dipisahkan sehingga memaksa Yoongi untuk bersetuju bertunang.

"Hannah dah tahu Yoongi bertunang dengan orang lain. Yoongi pula.. dia tak tahu nak bertindak macam mana. Kalau dia tinggalkan Yaera, dia macam masuk dalam kandang buaya. Kalau dia tak buat macam tu, dia khianati cinta Hannah sendiri." Kata Jungkook. Aku mengangguk faham.

"Why not Yoongi kahwin dua je?"

"Ewah!"

"Saya kata Yoongi, bukan awak. Anak dah dua pun gatal." Usik aku. Saja buat muka garang. Jungkook ketawa comel. Aish! Bapak anak dua ni! Tergugat tau!

"Cakap tu memang senang, sayang. Tapi nak buat tu. Susah." Aku angguk faham. Lama aku diam. Berfikir.

"Jangan campur urusan diorang eah." Aku pandang Jungkook. Macam tahu-tahu je aku cuba nak tolong mereka.

"Alah.. kalau tolong apa yang patut pun okey, kan?"

"Pun tak payah." Aku dah mencebik.

"Kedekut."

"Bukan kedekut, tapi kita baru je ada junior dua orang tu. Mana sempat nak campur hal orang." Kata Jungkook. Ya tak ya juga. Ada masa ke aku nak meluangkan masa? Sedangkan tanggungjawab aku sekarang bertambah. Mujur tak ikut cadangan Jungkook untuk sambung belajar dulu. Kalau tak, beruban kepala aku.

"So... apa rancangan kita lepas ni?" Tanya aku. Jungkook depakan sebelah tangannya. Aku baring di atas lengan sasa itu. Merapat dengan Jungkook.

"Kita besarkan anak-anak kita. Cukup empat tahun, kita buat baru."

"Hah?!" Jatuh jantung aku.

"Tak adalah. Gurau." Aku ketap gigi. Baru nak buat-buat pengsan. Jungkook mengucup dahi aku sekilas. Dia memandang siling bilik. Seolah muka aku ada dekat situ.

"Kita besarkan anak-anak kita sama-sama. Kita jaga ibu, kita bina keluarga kita sama-sama. Mana yang saya kurang, awak lengkapkan. Mana awak kurang, saya berbuat benda yang sama. Okey? You make me addicted to you like drugs!" Aku ketawa kecil dan angguk-angguk. Tiada apa-apa yang aku ingin balas lagi.

"I love you, husband."

"Me too, wife."

- END -

- - - - - - - -

Ending paling hambar pernah saya buat. Hahahhahahahahaha tak bajet pun nak habiskan hari ni. Tetiba dah tak ada apa nak sambung, habis sini jelah.

So last, nak kisah Yoongi-Hannah ke tak? Kalau tak nak, saya off je terus.

And pasal shostory taehyung tu, emm saya belum cukup air mata nak nangis. Nantilah ya.

Anyway, terima kasih setia dgn saya. Banyak saya completekn ff tahun ni. Tqvm. Without u guys, im nothing. Bye!

[COMPLETED] Never Let You Go 너를 놓아주지 마라 (Jungkook BTS)Where stories live. Discover now