Sudah seminggu rasanya aku duk pening kepala dengan projek sambungan rumah aku. Walau pun aku bukan arkitek, tapi sketches aku boleh tahan la, boleh dibaca dan diterjemahkan oleh orang dalam industri pembinaan. Aku ada beberapa pilihan bergantung kepada bajet dan keselesaan.
Pertama, pilih dan lantik kontraktor dan bersedia untuk membayar antara RM90K – RM117K. Pilihan kedua adalah aku cari tukang rumah dengan kadar upah antara RM19K – RM23K, kemudian aku sendiri beli material, dapat la jimat dalam 30%. Tetapi ia melibatkan banyak kerja dari aspek anggaran kuantiti, pemantauan dan penyeliaan kerja dan mungkin juga sakit kepala berhadapan dengan kerenah tukang.
Pada mulanya aku membuat pilihan kedua, nak berjimat. Tetapi malangnya beberapa tukang yang aku approach gagal memenuhi keperluan aku. Pertama, mereka tidak boleh memberikan jangkaan masa pembinaan. "Takper, kita buat sampai siap bos, jangan risau!" Kedua, mereka gagal menyenaraikan bahan dan kuantiti yang diperlukan. "Kita beli dulu banyak ni, kalau tak cukup, kita beli lagi" Hamboi-hamboi, ko ingat aku cop duit ke apa?
Aku tak paham kenapa mereka tidak boleh anggarkan masa pembinaan, tidak boleh menyenaraikan bahan dan kuantiti! Ini bread and butter mereka! Ada yang dah berpuluh tahun buat kerja ni. Satu tukang dengan satu tukang yang lain, lain pulak bahan dan kuantiti yang dinyatakan, padahal rumah dan pelan yang sama! Kot dua-dua minum ketum sebelum baca pelan rumah aku tak tau la hahaha
Aku nak sambung rumah saiz 30' x 30' jer kot! Bukan nak buat sebijik lagi KLCC tepi rumah aku! Aku tak boleh bagi komitmen hanya dengan jaminan mulut mereka. Aku perlukan angka untuk aku kira dan conclude keseluruhan kos. Aku taknak rumah aku tak siap, nak beli bahan pun duit dah habis, nak bayar upah tukang pun tak boleh!
Lempar belakang sikit (throwback laaa)... Masa aku nak renovate pejabat dulu, ada 3 kontraktor datang. Ukur, catat dan kemudian balik dengan janji akan hantar sebutharga. Sampai ke sudah sebutharga tak sampai, batang hidung dorang pun tak nampak! Akhirnya ada kawan recommend sorang Cina. Dia datang, ukur dan kira atas tapak tangan jer! "RM5,000 bos" On the spot boleh bagi harga. Dia janji siap seminggu, 4 hari dah siap!
Inilah pe'el anak bangsa aku yang namanya Melayu. Macamana nak maju?
KAMU SEDANG MEMBACA
DIARI DARI HATI
Non-FictionCatatan apa saja yang aku rasa, aku lihat, aku dengar sepanjang masa..