38 | SURVIVAL 2

97 13 4
                                    

Pagi semalam tetiba sorang kawan datang bertandang. Takder call, takder Whatsapp, tetiba muncul dengan sorang kawan dia yang aku tak kenal. Aku jemput naik ke rumah, sarapan sama-sama dengan aku. Ceritanya...

Mintak aku bawak ke rumah bomoh patah yang aku kenal. Kawan kepada kawan aku ni patah sendi tangannya, dah 3 bulan tak bekerja. Dah pergi hospital, masuk besi, buang besi dan doktor nak matikan sendi sebab dah tak boleh repair dah. Hehehe suka suki dorang jer nak matikan urat saraf dan sendi orang yer.

Dia kemalangan last puasa baru ni masa nak balik beraya. Dia drive dari KL, mengantuk. Tukar driver, wife dia drive. Dia tidur dan hanya terjaga bila dengar wife dia menjerit. Celik-celik mata, kereta dah huru-hara terbabas kiri kanan. Langgar tiang elektrik dan berakhir di dalam parit. Bila berpaling nak bantu wife dia yang tersepit, dah takder. Tak sempat nak ajar mengucap atau apa-apa. Innalillahiwainna ilai hirojiun.

Aku bawak jumpa bomoh patah, dia urut sikit-sikit. Dah nampak lurus dah sendi yang bengkok tu, dia belat dengan kotak mancis. Rare wooo hahaha. 3 hari lagi follow-up... cewah macam doktor jugak.

Moral of the story :

#1. Aku dah 9 bulan menganggur. Tapi aku sihat, bini aku sihat, anak-anak aku sihat. Dia? Dah la bini mati, dia pulak sakit sampai tak boleh bekerja. Banyak yang kena aku syukuri nikmat Allah ni.

#2. Tengok orang yang lagi susah dari kita, baru kita reti bersyukur.

#3. Ada sakit dan penyakit yang boleh dirujuk ke hospital. Ada yang kena rujuk kepada pakar perubatan tradisional jugak.

#4. Allah tak temukan kita dengan sesiapa tanpa apa-apa tujuan.

#JomSyukur

DIARI DARI HATITempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang