Kita layan lagu raya satu ya...yeayyy
Manusia miskin kaya semua bergembira
Aku miskin hina berselubung duka
Manusia miskin kaya semua bergembira
Aku miskin hina berselubung dukaHari raya orang bersuka
Melawat sanak dan saudara
Tapi aku miskin hina
Berselubung dukaManusia miskin kaya semua bergembira
Aku miskin hina berselubung dukaMereka berpakaian indah
Serba-serbi semuanya mewah
Aku saja sedih hati
Pakaian pun tak bergantiManusia miskin kaya semua bergembira
Aku miskin hina berselubung dukaPagi semalam layan citer Cina dengan anak-anak di Celestial Movies. Ada la sejam lebih kot. Dah nak pi beraya tak buleh, kita layan movie kat rumah aje la ya...
Citer dia OK la, boleh layan la. Aku ni kalau tengok movie tak tertido, maknanya citer tu OK la hahaha. Hujung citer tu dapat la tangkap satu phrases... "Ketamakan adalah kemiskinan sebenar. Kepuasan adalah kekayaan sebenar".
Bila sel-sel otak mula berhubung, pada aku betul la ungkapan tu. Selagi kita tamak, nak itu nak ini, tak pernah rasa cukup dengan apa yang kita ada, memang kita rasa miskin sangat la. B40 ka, C4 ka tak tau la masuk kategori mana.
Sebaliknya bila kita sentiasa bersyukur, puas dengan apa yang kita ada, kita memang akan rasa mewah, kaya. Hati tenang, hati senang.
Orang pakai Porsche, kita pakai Saga. Kalau drive dari Alor Setar ke Kolumpo, dua-dua pun sampai. Memang la Porsche lagi laju, tapi takdak la sampai beza 10 jam kan! Laju-laju sangat kang, jenuh nak membayor saman 'speed-trap' pulak hehe.
Orang lain bini sorang, aku pulak terlebih bini, takder la rasa miskin pun hahaha. Opppsss...
Wallahua'lam
KAMU SEDANG MEMBACA
DIARI DARI HATI
Non-FictionCatatan apa saja yang aku rasa, aku lihat, aku dengar sepanjang masa..