Hari ini akan bermulalah kerja Rafa sebagai Head of Customers Services and Development Department. Memikirkan hal itu,Rafa memandang Rayyan yang berada di hadapannya yang sedang sibuk menjamah nasi lemak.
'Rayyan.Awak rasa saya boleh tak handle department tu?'
Pertanyaannya hanya seperti dibawa angin.'Rayyann.Saya tanya awak ni?'Rafa mula menaikkan sedikit suaranya kerana Rayyan tidak menjawab.
'Ehh.Sorry.Sorry.Nasi ni sedap sangat'
'Memanglah sedap saya buat.Dah cepat jawablah'
'It's gonna be okay as long as you put your full of efforts on it.Plus,awak punya bidang ada kaitan dengan department ni.So yeah' panggilan "saya" dan "awak" dah digantikan.
'Good to hear that.Please give me some advices so that I can fulfill the criterias of the job.Awak takpe ke tengok muka saya pagi petang siang malam?'
'Kenapa tak nya?Confirm hari-hari I lepas ni penuh dengan bunga-bunga'
Rafa menyengetkan mulutnya tanda menyampah.'Iyalah tu.Acah lebih'Rayyan mengecilkan matanya.Bibirnya diketap.
'Betullah.You're my sweetheart kan?'
Rayyan melemparkan senyuman geram.Mulut Rafa dari dulu memang melepas je.Garang macam singa.Lepastu tak boleh bergurau sikit.'Yalah.Yalah.Sweetheart'Rafa membuat muka ingin muntah.Saja je nak menyakat suaminya itu.Maklumlah hari ni kena ceria-ceria.Kan first day kerja.Semangat tu kena ada.Acah.Huhu
***
Masuk sahaja ke bahagian lobi Hotel Golden Empire cawangan Kuala Lumpur yang diterapkan dengan corak diraja.Maklumlah mereka ni pun kerabat diraja.Warna-warna emas menjadi tangkapan mata tetamu hotel tersebut setiap kali menjejakkan kaki ke sini.
Baru sahaja Rafa dan Rayyan sampai,sudah ada para penyambut tetamu,sekuariti,pelayan dan staf sampingan hotel berkumpul dan menunduk hormat kepada mereka.Kekok pula Rafa jadinya.Memanglah dia dari keluarga berada juga dan mempunyai syarikat sendiri,tapi tak pernah pula stafnya menunduk 90 darjah macam ni.Kalau berjumpa hanya tegur dengan hormat dan blah.Itu sahaja.
'Hai semua.Hari ni.Saya ingin perkenalkan kepada anda semua.Isteri saya.Rafa Rania Marisya binti Dato' Mohd Ramsyar Samuel'
Para pekerja mula menayangkan muka terkejut dan tersengih-sengih.Mungkin ada yang kali pertama bertemu dengan Rafa kerana persandingan mereka hari itu diadakan secara penuh privasi.'I guess everybody knows that I'm married but I think not everybody knows who's my wife,right?'Semua mengganguk tanda setuju.
'My beautiful wife will start her job here,today as the head of Customer Services and Development Department.Please give her some applause' Semua bertepuk tangan menerima kedatangan Rafa.Rafa tersenyum dan turut menunduk-nunduk tanda terima kasih.
Rayyan mendekatkan wajahnya ke tepi telinga Rafa.Rafa mengerutkan dahinya tanda tidak selesa.
'Beri ucapan.My beautiful wife' uishh kalau hati tak kental memang dah tergoda dah ni.Tapi bukan bagi Rafa.Sikit je godaan Rayyan itu termasuklah mata lelaki itu yang turut memandangnya dengan pandangan menggoda.
Rafa menenangkan ucapannya dan mengucap panjang dalam hati.
'Assalamualaikum dan hye.Saya Rafa Rania Marisya binti Mohd Ramsyar Samuel.Suami saya dah perkenalkan tadi kan?Okey.Apa yang saya nak ucap di sini ialah tolong berikan segala nasihat atau betulkan saya jika saya ada buat salah.Maklumlah I'm not master in this field.I'm just qualified for civil engineering.So yeah.That's all from me'
Ucapan yang padat dan ringkas.Rafa memandang Rayyan yang asyik tersengih memandangnya.
Rayyan.Rayyan.If I could change you to be a better one,the religious one,then you're perfect for me.Kata Rafa dalam hati.
****
'So what do you think about your room?Okay tak?'Aku yang asyik memandang ruang pejabat yang besar dan berlatarkan royal victoria sebagai design bilik tersebut.
'Nice.Very nice.A bit bigger than mine in Terengganu.Will be a lot of work to clean this room'
'It's okay.No worries.Pekerja boleh kemaskan'
'Ohh.Okay lah kalau macam tu'Rafa menghala ke arah tingkap cermin yang dapat memandang kota raya Kuala Lumpur dari dalam pejabat.Rafa terpandang pula ke arah bawah beberapa tingkat dari aras pejabatnya bangunan hotel ini yang mempunyai kawasan taman buatan manusia.Sungguh cantik.Untuk tarikan penginap hotel mungkin.
'Rayyan.Taman dekat bawah tu boleh per---' belum sempat Rafa menghabiskan kata-katanya,terasa seseorang memeluk pinggangnya kemas.Bahunya juga turut dicium beberapa kali.
'Ray..rayyan.Kenapa ni?'Rafa pelik dan turut berdebar jantungnya saat ini.Kenapa suaminya pelik semacam ni?
'If I would know you're the one,I'll never hurt you even once'Kata-kata Rayyan bagai menusuk ke kalbu Rafa.
'I'll make you happy.I promise'
pelukannya makin rapat.Rafa tersenyum mendengar kata-kata suaminya.Tangan Rayyan dileraikan dari pinggangnya dan dia berpaling menghadap suaminya.Tangan dilingkarkan ke leher suaminya.'Rayyan.Let bygones be bygones.Promise me you will change' Rayyan mengangguk perlahan bagaikan tahu apa maksud Rafa.Ya kehidupannya sangat jahil dan lari dari agama.Memang dia ingin berubah tapi bukan semudah itu.
'I'll try.But don't expect me to change as easy as pie.You're the one who can guide me.And please stay by my side as a good wife.Okay?'
'Okay.Saya akan sentiasa ada untuk awak.Slowly Rayyan.I am sure you'll change'Rayyan tersenyum.Dirapatkan wajahnya ke arah muka Rafa.Bibir isterinya dikucup sekali.Rafa mengerutkan dahinya.Dikala itu juga Rayyan sudah mengangkat kaki bersedia untuk lari.
'Rayyyyannnn'Rafa menjerit.Rayyan sudah lepas dari pintu.Rafa memegang bibirnya.Satu senyuman terbit di bibirnya.
Rayyan you'll change cause I'll stay by your side.Ujar Rafa seorang diri.
***
Rayyan duduk di meja kerjanya sambil meneliti gambar Tasha bersamanya yang berada di atas meja tersebut.Gambar itu diambil.Ditatapi.
'Tasha.How could I tell you that I already started to like my wife?I'm sorry but still I can't forget you 'Gambar Tasha diambil dan diletakkan di atas mejanya.Jari laju mencapai tetikus komputer di hadapannya.Fail yang bertajuk 'Wedding' diketik dan diperhati.Dia tersengih.Tangan lincah melakukan sesuatu melalui komputernya iu.
Telefon pejabatnya pula dicapai.Dua angka ditekan untuk memanggil pembantu perbadinya.
'Hisham.Masuk bilik saya kejap'
Sejurus itu telefon diletak.
Jari mula mengetuk-ngetuk meja mengikut rentak sambil dirinya tersenyum-senyum.Bunyi ketukan mematikan tangannya.
'Ya masuk'Kala itu juga pembantu peribadinya,Hisham melangkah masuk bersama sebuah ipad di tangan.
'Ya tengku.Ada apa-apa saya perlu buat?'Tanya si Hisham.Tangan sudah siap untuk membuka memo telefon pintar itu.
'Kau ada tengok tak email yang aku hantar?'
'Email apa tengku?'Hisham mengerutkan dahi.
'Bukalah dulu email tu baru aku boleh cakap'
'Baik Tengku'Hisham membuka emailnya.Mulut dia ternganga melihat email yang dihantar kepadanya itu.
'Betul ke tengku nak buat ni?'Hisham menunjukkan riak terkejut.Apa yang disebut dan dihantar oleh majikannya itu sungguh mengejutkan dirinya.
'Yeahh I want you to do that.Make it as a secret just between you and me.Plus,make it fast.I don't care about the cost.Just do it okay?'Rayyan tersenyum puas.Dia akan pastikan ini akan hanya jadi rahsia antara dia dan pembantunya sebelum akan diketahui oleh sesiapa pun.
'Okay tengku.Any more task tengku?'
'None for now except that one.Thanks in advance.Remember make it a secret'Rayyan tersenyum puas kepada pembantunya itu.
'Alright tengku.No hal.May I leave now?'Rayyan hanya mengangguk. Hisham keluar dari ruang itu dan terus pergi untuk melaksanakan tugasnya.
'It's a new start Rafa'Kepala disandar ke kerusi.Fikirannya sudah terbayang-bayang akan reaksi Rafa dengan "surprise" yang akan dibuatnya.
YOU ARE READING
Cinta Itu Untuk Aku
RomanceRafa Rania Marisya Dato'Mohd Ramsyar Samuel.Siapa tak kenal dengan nama itu.Gadis kacukan Melayu-Cina-Arab-Thailand.Cantik bukan main seperti namanya.Tetapi perangai dan mulut mengalahkan hantu. Tengku Rayyan Iskandar Daniel Tan Sri Tengku Raffan Is...