Bab 29

4.1K 142 22
                                    

Sudah dua hari sejak Rafa dibenarkan pulang kerana keadaannya sudah stabil.Dia juga sudah berdegil untuk mengikut Rayyan untuk masuk kerja jua pada hari ini.Bosan katanya berada di rumah sahaja.

'Afiq.Kau ada info apa-apa tak pasal siapa yang buat semua ni dekat Rafa?'Afiq yang memandu kereta di hadapan melihat bos dan isteri bosnya melalui cermin pandang belakang.Rafa masih termenung ke luar tingkap tidak mengendahkan apa yang diperkatakan Rayyan.

'Ouh ya saya baru dapat tahu sikit-sikit bos sebab pekerja yang kena pukul kepala tu baru boleh dibenarkan jumpa orang luar disebabkan kondisi dia tak stabil lagi'

'Jadi apa dia cakap?'

'Dia cakap memang betul dia yang suruh Puan Rafa datang but masa Puan Rafa sampai kat sana dia pergi tandas.Bila dia sampai dia nampak peti freezer dah tertutup dengan mangga and dia try nak buka sebab terdengar suara Puan Rafa dari dalam.Tapi dia ternampak seorang lelaki pertengahan abad datang dengan bawa kayu dari arah tepi dan terus pukul kepala dia'

'Wait what?You said lelaki tua?Kita takde staf yang tua kan?Around 40 ke bawah je kan?Adapun head chef kita sorang tu je'

'Yes that's why bos.And shockingly pekerja tu teringat yang lelaki tu bersuit kelabu'

'In suit?'Rayyan ligat berfikir siapa yang boleh melakukan perkara itu dan orang itu sudah berusia?Siapa yang senang-senang untuk masuk ke kawasan bekerja sedangkan setiap yang masuk perlu menggunakan kad access?Yang menjadi masalahnya ialah laluan itu tiada cctv.

'Ohh satu lagi bos.That man ada pakai jam sebelah tangan kanan dia...jenama..hurmm..ouh yeah Rolex.Yeah Rolex'

'Rolex?So orang tu bukan calang-calang orang lah.He's totally gonna be an insider and someone who knows this place well'Rayyan mengusap-ngusap dagunya dan terus berfikir.Rafa di sebelah dipandangnya.Wanita itu menjadi kurang bercakap kerana mungkin teringat kejadian beberapa hari lepas itu.Rayyan hanya mampu memerhati bagi memberi masa kepada Rafa untuk bertenang.

'Okay Afiq.But no one knows about this right?'

'Ya.Saya dah pastikan takda siapa buka mulut tentang apa yang terjadi pada Puan Rafa'

'Good'

***

Setibanya di office,Rayyan membuntuti Rafa hingga ke office wanita itu.Rafa yang baru tersedar akan kehadiran Rayyan dalam bilik itu hanya tersenyum nipis ke arah suaminya sambil mengemas fail-fail yang agak berselerak di atas meja.

'Rafa are you okay?'Rafa memandang Rayyan lama sebelum mengangguk lalu meneruskan kerjanya tadi.Rayyan yang berasa agak kecewa terus menghampiri Rafa dan mengapai tangan wanita itu lalu ditarik perlahan isterinya menuju ke pintu.

'Hey..hey kenapa?Nak pergi mana?'Rafa mula bersuara akibat terkejut dengan tarikan Rayyan.

'I want to show you something'Rafa ditarik naik ke dalam lif dan menuju ke tingkat 15.Bunyi sahaja ting kedengaran terus Rayyan menarik Rafa keluar menuju ke biliknya.Sebelum membuka pintu dia sempat menarik nafas.

'Okey now.Close your eyes'

'Why?'

'Adalah'

'Apasal ni?'

'Iehh budak ni'terus Rayyan menutup mata Rafa dengan sebelah tangan dan sebelah lagi membuka pintu officenya lalu didorong Rafa sampai ke dalam.Apabila sampai di tengah-tengah ruang dia mula membuka mata Rafa.Apabila cahaya sedikit memasuki matanya,Rafa mengusap-usap matanya.Dan apa yang dilihat di depannya cukup mengejutkannya.

Mata mula berkaca.Setiap perinci bilik itu dilihatnya.Sungguh menyentuh hatinya saat ini.Air mata mula turun.Dia berpaling ke belakang dan terus memeluk Rayyan erat.

Cinta Itu Untuk AkuWhere stories live. Discover now