Rafa sibuk membelek kertas kerjanya.Hari pertama di sini dia dah mula kerja bersungguh-sungguh.Mata Rafa tertumpu pada satu muka surat di mana tersenarai nama-nama jawatan yang disandang dimulai dengan Chairman,Chief Executive Officer(CEO),Chief Operating Officer(COO), Board of directors,HOD(Head Of Departments), dan Executive Chefs.
Chairman adalah bapa mertuanya sendiri,CEO adalah Rayyan dan COO disandang oleh ibu mertuanya.Barisan BOD mula diperhati.Nama pertama yang terpapar agak mengejutkan Rafa.
'Tengku Amril Wildan bin Tengku Amran Shah .Haih kenapa lelaki itu juga yang nak jadi board of directors?Tapi siapalah aku nak mempersoal.Am pun keluarga mereka.Aku pula hanyalah orang luar yang tiada hak nak masuk campur.Ya.Am memang baik tapi aku yang tak selesa jikalau sentiasa berjumpa dengan lelaki yang aku dah reject dulu'Rafa menongkat dagunya dengan tangan kanan.Sehelai demi sehelai kertas terus dibuka.Cuba mengenali dengan lebih mendalam dengan syarikat bapa mertuanya ini.
Setiap pembaharuan dan idea baru untuk inovasi cawangan-cawangan hotel ini sungguh menakjubkan.Dia sendiri terfikir cara untuk dia keluarkan idea yang baru dan bernas lagi.Rafa perlu buktikan yang walaupun dia ambil bidang kejuruteraan awam dia tetap boleh majukan syarikat ini.Tiba-tiba Rafa berhenti membelek dan termenung sejenak ke luar tingkap.
Bila terfikir balik macam mana dia boleh tak cam pada awalnya muka bapa mertuanya sendiri sedangkan mereka pernah bertemu semasa Rayyan dan dirinya bergaduh dahulu.Tetapi kenapa semua ahli keluarga tak pernah tunjuk pun yang mereka pernah kenal.Betul-betul hebat lakonan keluarganya dan keluarga Rayyan.
Bunyi ketukan pintu mematikan lamunan Rafa.
'Masuk'hanya itu disebut Rafa dengan penuh keyakinan.
Seorang wanita berpakaian menjolok mata masuk ke pejabatnya.Wanita itu memang cantik dan manis tapi Rafa memang tak suka dengan cara wanita itu berpakaian.
'Assalamualaikum Puan Rafa.Saya Nini Suhaila binti Ahmad Muiz.Saya bertugas sebagai setiausaha Puan Rafa bermula hari ini.Harap Puan Rafa beri tunjuk ajar'kata wanita itu dengan penuh sopan sambil menunduk 45° tanda hormat.
'Waalaikumsalam.Awak dah berapa lama kerja dekat hotel ni?'Tanya Rafa sambil memandang setiausahanya itu.
'Saya dah dekat 5 tahun cuma sebelum ni saya bertugas di bahagian customer service.Sekarang dah dinaikkan dekat atas ni Puan Rafa'
'Ouhhh.Okay.Ohh yeah can I ask you for one thing before you work in my office?Saya tanya je harap awak tak berkecil hati'Rafa berkata dengan penuh santun.Orang cakap baik-baik kita pun cakap baik-baiklah kan.
'Boleh je Puan Rafa.Saya tak kisah'Nini menjawab.
'Can you please change your style?I mean the way you wear those clothes?'Nampak riak wajah Nini berubah sedikit tetapi wanita itu tetap tersenyum.
'I'm sorry Puan Rafa kalau baju saya pakai ni inappropriate.Puan Rafa nak saya tukar macam mana?Saya ikut je'
'Anything polite.Cause saya tak suka pekerja saya terlalu seksi.Can you wear like baju kurung or skirt panjang?Tak kisah but the most important is tutup yang terdedah tu.I'm not forcing you to wear scarf or what on your head because that's up to you but I don't think I would love to see you in those kind of short skirts like you're wearing now.Hope you aren't going to hate me because of this 'semasa di terengganu pun semua pekerjanya diwajibkan menutup aurat.Semua pakai tudung.Bukan dia ingin menghakimi cuma macam mana nak berkat sesuatu syarikat kalau pekerjanya bermaksiat di depan Allah.Cuma di hotel milik keluarga Rayyan ini dia tak bolehlah melebih.Bakal setiausaha dia ni nampak baik and dengar cakap so bolehlah dia tegur.Lagipun Rafa bukannya memaksa Nini untuk pakai tudung cuma menjaga pakaian sahaja.
YOU ARE READING
Cinta Itu Untuk Aku
RomanceRafa Rania Marisya Dato'Mohd Ramsyar Samuel.Siapa tak kenal dengan nama itu.Gadis kacukan Melayu-Cina-Arab-Thailand.Cantik bukan main seperti namanya.Tetapi perangai dan mulut mengalahkan hantu. Tengku Rayyan Iskandar Daniel Tan Sri Tengku Raffan Is...