[CIUMAN BOLA SEPAK]
**Cerita ini hanyalah rekaan semata-mata, tidak ada kena mengena dengan yang masih hidup, atau yang belum mampos-mampos. Segala persamaan hanyalah kebetulan.
BAB 29: TAK HABIS-HABIS DENGAN COKLAT
"Aku tengok akhir-akhir ni prestasi kau semakin meningkat la, bukan tu je, muka pun semakin berseri-seri..."
"Hish, apa yang kau merepek ni, cik buku teks?"
"Kalau kau banyakkan masa membaca aku atau buku-buku yang lain, nescaya kau akan menjadi seorang pelajar yang cemerlang, gemilang dan terbilang! Kan bagus kau kau bla la bla... pot pet, pot pet, kuang kuang kuang..."
Baby menekup telinganya. Benci pula mendengar buku teks matapelajaran sejarah itu membebel di pagi yang indah. Memang tidak disangkanya buku teks sejarah pun sama becok dengan Puan Normah yang mengajar kelas sejarah.
Tadi ketika bosan menunggu Cat, Baby menguap sambil menutup mulut dengan buku teks sejarah yang dipegangnya sejak tadi lagi. Tanpa disedari bibirnya tersentuh pada kulit buku teks. Dan seperti yang berlaku sejak dua menjak ini, kesemua benda yang diciumnya oleh Baby tidak kira binatang, benda ataupun manusia, Baby mampu mendengar isi hati mereka selama sejam.
"Cik buku teks, boleh tak kau jelaskan kat aku, macam mana aku boleh tiba-tiba je ada kebolehan ni?" Soal Baby dalam berbisik, takut nanti didengari oleh orang lain.
"Itu aku tak tau la, sungguh!"
Baby mengeluh kecil sambil biji matanya menghala ke atas, mempamerkan rasa menyampahnya.
"Kenapa buku macam kau ni ataupun harta benda lain boleh ada perasaan, isi hati dan... er... apa saja la yang aku sendiri pun tak faham... err... kenapa ek?"
"Laaa rupanya kau ni bengap rupanya, Rei Cassandra!"
Hek'eleh buku ni, aku campak jauh-jauh karang baru tau!
"Kami ni, biarpun harta benda yang tidak bernyawa, tetapi mempunyai semangat,"
"Semangat...?"
"Hampir sama seperti roh la. Kami bukan benda hidup yang ada otak atau jantung, tapi untuk pengetahuan kau, semua benda di dunia ini mempunyai semangatnya sendiri."
"Aku tak berapa faham la..."
"Okay, aku tanya kau, kertas diperbuat daripada apa?"
"Er... Kayu? Pokok...?" Jawab Baby sambil tergaru-garu kepala, ragu dengan jawapan sendiri.
"Alam semulajadi ni sebahagian dari bumi dan kehidupan, maka semua yang terjadinya daripada alamsemulajadi mempunyai semangat..."
"Orait, aku dah faham. Alam semulajadi ek... Hmmm..." Baby mengangguk-angguk dengan senyuman meleret bila melihat Cat muncul setelah lebih 15 minit menunggu ketibaan anak orang kaya itu.
"Sorry, Bie... Aku bangun lewat..." Cat membuat gaya manjanya bila duduk sebelah Baby yang merenung tajam.
"Tak payah nak buat aksi kucing miang kau tu. Hah, apa yang urgent sangat kau nak bagitau aku ni?"
Cat memaling ke kiri dan kanan sebelum memulakan butir bicara. Takut-takut mana tahu ada tetamu yang tidak diundang memasang telinga, atau tiang pondok tu tumbuh telinga ke.
"Apa hal kau ni, Cat??"
"Shhh...! Berhati~ Berhati~ Di jalan~raya~~~"
"Eihh aku penampar jugak karang!!"
Cat terkekek, sebelum dia berdehem dan membuat muka serius.
"Berhati-hati bila nak bergosip ni, nanti ada orang terdengar... Takut dinding tu ada telinga..."
"Arr sudah, straight to the point, nanti loceng berbunyi kena pegi tapak perhimpunan dah."
"Orait. Kau ingat lagi tak kes panas awal tahun lepas? Pasal Kong tu?"
Baby menggaru-garu kepala. Sebelum ini dia tidak pernah ambil tahu mengenai Kong, hanya Zan saja dia minati. Lagipun baru-baru ini mereka mula rapat, tidak banyak dia tahu berkenaan dengan gosip-gosip lama Kong itu. Tidak lama kemudian dia mengangkat bahu.
"Aku bukan nak burukkan nama sesiapa ek, aku tau kau dengan Kong rapat so aku cuma nak bagitau kau story ni. Kalau ada apa-apa kemusykilan kau pegi tanya terus kat Kong kau tu,"
Cat merapati Baby sehinggakan kening Baby berkerut-kerut melihatkan Cat yang seolah-olah banyak sangat misteri dalam topiknya nanti. Matanya sempat lagi melirik ke kiri kanan sambil berbisik kepada Baby.
"Kong pernah dikaitkan dengan budak junior sebaya kita tahun lepas, konon kisah cinta asmara yang hangat meluap-luap sampai... masuk bilik tido, faham-faham la..."
"WHAT?! Kong? Tak mungkin la!"
"SHHHH...!!!"
"Lagi, kau nak tau budak tu siapa?"
Baby merenung wajah Cat yang semakin serius sambil tertelan air liur. Entah kenapa seperti panas pula hatinya bila mendengar perkara tersebut, dan berdebar-debar sungguh jantungnya tatkala menunggu Cat menyambung bicaranya.
"Budak yang sama kita nampak dengan Vanila hari tu. Budak Coklat tu..."
Terjegil biji mata Baby, nafasnya mula turun naik.
Tak habis-habis dengan nama budak Coklat tu, dah naik rimas aku!
**************************************************
♥COMMENT & VOTE♥
**************************************************
SORRY CHAPTER NI PENDEK, BESOK UPDATE LAGI~
LOVE YOU ALL~
YOU ARE READING
Ciuman Bola Sepak
Teen Fiction[kisah zaman persekolahan yang penuh dengan suka duka; persahabatan, bola sepak, cinta, dan... kuasa ajaib??] "Saya suka kat awak, Kong... Hanya awak je hero Hindustan pujaan hati saya, muuuuuaahhhh..." Baby memanjangkan muncungnya, merapati wajah K...