Femtiofem

279 6 2
                                    

När jag gick ner för att äta frukost dagen efter mötte jag Omar på vägen ner och han log glatt.
"Det är fest ikväll, vill du hänga på?", frågade han och jag tvekade en millisekund. Det var en evighet sedan jag varit på fest senast så folk skulle säkert fråga, men och andra sidan så var det ju just en evighet sedan och jag saknade alkoholen som rusade genom kroppen. Så varför inte?
"Visst", svarade jag och han lös upp.
"Bra, då åker vi dit tillsammans", sa han och krokade sin arm i min. Ibland kunde han bete sig mer som en tjejkompis än en kille, men jag uppskattade det för trots allt klickade jag bättre med killar än tjejer och att då ha en killkompis som man kunde snacka tjejsaker med var ju bara ett plus.
Vi kom ner till köket och mötte Oscar som satt i gråa mjukisbyxor och jag frågade mig om det fanns något bättre än killar i mjukisbyxor? Förmodligen inte. Han kollade upp på oss när vi kom in och hans blick stannade på mig längre än vanligt men när hans blick mötte min kollade han snabbt ner i mobilen igen. Förvirrat rynkade jag ihop ögonbrynen, vad nu?
"Godmorgon", sa Omar och Oscar mumlade något tillbaka medan han förde kaffekoppen mot läpparna. Jag rynkade äcklat på näsan, kaffe skulle jag för alltid hata.
"Don't worry, han dricker varm choklad", viskade Omar i mitt öra och blinkade åt mig. Jag kollade konstigt på Omar, varför berättade han det för mig? Omar verkade se min förvirring för han flinade svagt och skakade på huvudet.
Utan att fråga vidare så lossade jag greppet om Omars arm och gick till kylskåpet för att ta en macka. Jag kände Oscars blick följa mig och jag vände mig om med ett höjt ögonbryn.
"Vad?", frågade jag och han skakade på huvudet innan han kollade ner i mobilen igen.
"Inget", sa han. Jag vände mig om och smörade min macka.
"Oscar ska du med på fest ikväll?", frågade Omar.
"Nope", svarade Oscar.
"Hon ska dit", sa Omar och nickade mot mig.
"Vadå hon? Jag har ett namn!", utbrast jag och gav Omar en sur blick.
"Kul", sa Oscar utan att lyfta blicken från mobilen.
"Tråkmåns", sa jag och Oscar flinade mot mig.

Babygirl Where stories live. Discover now