Bab 6 : First Day Of My Life

1.2K 54 0
                                    

Noah masih berada di dalam biliknya apabila dia mendengar Pn.Thalia, mamanya menyeru namanya dari tingkat bawah. Seperti biasa juga, dia tidak mengendahkannya. Keadaan senyap seketika sebelum pintu biliknya diketuk kuat.
Tok! Tok! Tok!
"Your friend is here, Noah. You don't want her to wait, right." Pn.Thalia bersuara di luar.

Friend? Her?

Noah bingung seketika, kemudian menepuk dahinya sendiri. Orange! Dia lupa yang hari ini dia meminta Orange menjemputnya kerana dia malas untuk memandu. Dia kemudiannya tersengih sendiri. My maid.

"Mama, got to go. Bye," Noah mencapai sepotong roti lalu bergegas keluar.

"Noah, who is that? Your girlfriend? Why did you asked your girlfriend to drive you to school? It should be you." ujar Pn.Thalia sambil menepuk bahu anak lelakinya itu. Noah terbatuk kecil mendengar kata-kata mamanya. Girlfriend? OMG. Tapi takkan dia nak beritahu mamanya yang itu 'maid' dia kan. His mama will kill him for sure sbb membuli. So, Noah hanya tersenyum.

"You come early. Good. Because i don't..." kata-kata Noah terhenti melihat Orange. Matanya terpaku dan lidahnya kelu. What happen to me? Wake up Noah!

Orange mengangkat keningnya, bersedia menanti sambungan kata-kata Noah. Kemudian dia menghela nafas dalam-dalam.

"Why? Awak terkejut lagi? Saya dah ikat rambut mengerbang saya hari ini. Still macam kuntilanak ke?" Orange bertanya risau. Risau ikatannya tidak kemas dan masih ada yang mengerbang-ngerbang atau perlukah dia meletakkan pormade di rambutnya?

Noah yang terpinga-pinga masuk ke dalam kereta kemudian keluar kembali dan berlalu ke pintu pemandu. Orange kehairanan. Mabuk ke lelaki nie? Ke masih mamai? Orange kehairanan sendiri.

"Let me drive." Noah bersuara pendek. Orange yang turut terpinga-pinga kehairanan mendongak memandang Noah di luar. Noah menggaru kepalanya yg tidak gatal. Turun sajalah, nak hairan-hairan kenapa pula? Noah bermonolog sendiri di dalam hati.

"Patut ke saya bawa awak ke klinik? Atau awak MC sajalah hari ini. I guess..." Orange masih setia di dalam kereta. Tidak pasal-pasal nanti masuk parit pula kereta kalau dia biarkan Noah yang memandu (well, she thought Noah demam kan. Of course lah ada feeling risau sedikit, safety first.)

"Turun sajalah..banyak songeh pula minah nie." Noah mengomel di luar kereta. Mukanya terasa panas semacam. What happen?

"Seriously?" Orange masih tidak berpuas hati.

"Sebelum saya ketuk kepala awak..." Belum sempat Noah menghabiskan kata-katanya, Orange sudah keluar dari dalam kereta.
Noah tersengih sendiri. Tau takut...

Sepanjang perjalanan keadaan sunyi sepi. Noah dengan dunianya dan Orange dengan lamunannya. Hanya sesekali Noah berdehem sambil melirik ke arah Orange yang seakan berada di dimensi yang lain.

Apabila tiba di sekolah, Noah sengaja menekan brek dengan kasar. Menyebabkan Orange hampir terbuang ke hadapan, nasiblah baik dia memakai tali pinggang keselamatan.

"Mak kau hitam!" Orange melatah kuat. Hampir gugur jantungnya. Dia menjeling Noah yang duduk di sebelahnya dengan tajam. What the hell !
Noah tersenyum nakal tanpa mempedulikan Orange yang berang di sebelah.

"i'll take the key with me. Manalah tau awak tinggalkan saya nanti." ujarnya lalu berlalu pergi meninggalkan Orange yang masih blur dan terkejut. Suka hati,suka badan dia sahaja, dia ingat kereta nie bapak dia yang beli? Next time i'll bring my spare-key. Awak tengoklah esok. Orange mengomel di dalam hati.

******
"saya masih tak boleh hadamlah, Orange. This is real you? Ke awak kena possessed semalam? You creep me tau. Tetiba rambut awak kemas semacam. Should i call your mom? Your dad?" Corina yang tidak henti-henti merenung Orange membebel. Orange hanya menulikan telinganya, ini bukan baru seminit dua minit bff seumur hidupnya ini membebel perkara yang sama tapi sudah hampir sejam. Mentang-mentanglah Pn. Angel bukan seorang guru yang garang. Suka hati dia sahaja membebel tanpa arah tujuan di hadapannya.

Cinderella seorang Putera (COMPLETED)Where stories live. Discover now