Kapittel 18

68 2 1
                                    

Kapittel 18

Gul boble

Gutten stønner og vrir seg på bakken. Jeg rygger vekk og legger begge hendene over munnen for ikke å hyle høyt i redsel. Hvordan i helvete klarte jeg det der? Jeg forstår det bare ikke. På nytt stønner gutten og jeg rygger unna. Redd for hva han kan komme til å gjøre. Lessièn forstår på meg at jeg er redd og tar bestemt frem pil og buen sin. Hun ser på ham og retter buen mot ham.

«Hvem er du? Hvor kommer du fra?»

«Lessièn, nei...» Hvisker han og vrir på seg. Lessièn ser skremt bort på meg.

«Hvem er du? Hvordan vet du navnet mitt?» Presser hun frem.

«Du har bare med å svare ærlig!» legger jeg bestemt til. Nå kan jeg være tøff, men det er bare inntil han ser på meg, så vil jeg nok fare sammen og være som en livredd hundevalp.

«Jada, jada!» sier gutten og setter seg opp. Han ser på meg fra under kappen. Ser lenge på meg, før det kommer et forskrekket: «Det er ikke mulig!»

«Hva er ikke mulig?» Spør Lessièn og jeg hører av stemmen hennes at hun er nysgjerrig.

«Henne!» Han peker på meg. «Er ikke hun den neste? Er ikke? Uansett... Og om dere vil vite det, så er jeg, Alecandrian.»

«Vel, Alecandrian... er det greit om jeg kaller deg Alec? Uansett... Hvordan vet du navnet mitt?»

«Jeg har.. sett deg mange ganger. Du er bueskytter som meg..» Sier han mens han reiser seg og tar tak i kappen.

«Prøver du deg på noe, skyter jeg,» Advarer Lessièn. Alec svelger og nikker. Med en rask bevegelse river han av seg den sorte kappen og lar den falle ned i gresset. En høy, hengslete skikkelse står igjen. Han er så annerledes. Han har en brun tunika på meg. En mørkebrun tights og svarte sko. Det blonde håret er tjafsete og øynene klar blå. Over skuldrene henger koggeret og han holder pilen i hånden.

«Ikke skyt!» Hvisker han og ser inntrengende på Lessièn. «Du er den andre bueskytteren. Derfor har jeg sett deg. Du må være litt mer forsiktig, Lessièn. Ondskapen følger med på oss! De vet vi vil ta parti med den neste. Den neste demonrytteren. Det er henne! Det er jeg ganske så sikker på. Eller så er hun prestinne. Man ser det på kunnskapen i blikket!» Han vender på hodet og ser på meg. Kunnskapen i blikket? Aha, da ser jeg kanskje ikke så dum ut allikevel?

«Du kan jo ikke vite om jeg er demonrytter eller ikke!» Utbryter jeg bestemt. Forstår ikke hvorfor så mange vil ha det til at jeg er noe jeg ikke er.

«Hysj!» Hveser han og stirrer på meg. «Du må ikke snakke så høyt! Skogen har ører!»

«Alec, du kan ikke vite!» Sier Lessièn stille.

«Man lever uvitende hele livet sitt, og i en eneste smell så er man full av visdom. Det er ikke slik Lessièn. Jeg hørte snakk i skogen. Snakk om at den siste er tilbake. Ildhjertets bærer. Prestinne eller demonrytter. Ingen vet. Men jeg hører stadig snakket om det. Hele tiden snurrer setningen når mørket senkes i hodet på meg. Jeg får den ikke ut. Alle snakker om det.» Sier Alec. «Jeg har hørt den. Sorgens fyrste. Nå er det nok på tide at vi innser at vi på en måte er bundet til hverandre, Lessièn. Du har ennå ikke vært hos Eevy, men hun vil kreve at vi jobber sammen. Ikke ta dette ille opp, Lessièn, men jeg foretrekker solo framfor å jobbe sammen med ei jente.»

«Din frekke f-»

Jeg avbryter Lessièn med å legge en hånd på skulderen hennes. «Ikke la deg hisse opp av ham.»

Mon Ange - Bok 1Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang