Voordat de jongens het veld oplopen geef ik ze nog een knuffel en Jasper ontvangt een kus waarna ik voor hun alvast het veld betreedt en in de dug out ga zitten. De teams komen het veld op en gaan op een rij naast elkaar staan. Trots zing ik het wilhelmus mee en ga daarna weer op de stoel zitten. Naast me heb ik Memphis zitten en samen kijken we gespannen naar het spel voor ons. Hard lach ik als Jasper een geweldige actie heeft op Higuain. Ik lach hard als ik hierna zijn gezicht zie en klap, net als de wissels en alle supporters, hard voor deze actie.
In de rust loop ik even snel naar de andere spelersvrouwen en ze ze gedag. 'Blijf je hier zitten?' Vraagt Ayla waarna ik me hoofd schud. 'Ik heb beloofd om voor Jasper in de dug out te gaan zitten. Sorry' zeg ik terug. 'Dat snappen we meis' zegt Gertrude en heeft me een kneepje in me schouder. 'Ik zie jullie straks' zeg ik en loop weer terug naar beneden. Na wat gezeur met de bewaking beland ik weer op de stoel naast Klaas-Jan dit keer en we kijken verder. Jammer genoeg moet er verlengd worden en staat Klaas-Jan op om warm te lopen. Een kwartier later zit Robin naast me en heeft hij zijn plek afgegeven aan Klaas-Jan. Ik zit zenuwachtig op me stoel en hoop dat de jongens er nog eentje kunnen scoren. Maar dit is na de tweede verlening niet het geval waardoor er penalty's komen. Ik zucht diep en zie alle jongens richting de dug out komen en Jasper sjokt erachteraan en gaat op een lege stoel zitten. Ik loop meteen op hem af en ga voor hem staan.
Hij kijkt op en ik zie de tranen in zijn ogen staan. Robin en Tim komen ook op ons af en deze gaan naast hem zitten en slaan beide een arm om hem heen. 'Je gaat het gewoon voor ons doen. Je kan het' spreekt Tim hem toe. 'Zeker weten. We staan achter je. Wat er ook gebeurd' zegt Robin en geeft hem een aai over zijn hoofd. Ik krijg nog een schouderklopje voordat de twee sterspelers weglopen. Ik sla me armen om hem heen en houdt hem stevig vast. Hij snikt even en ik kijk richting me vader die met een meelevende blik onze kant opkijkt. 'Komop schat. Koppie omhoog en in dat doel gaan staan. Je kan het' zeg ik en kijk hem aan. Ik druk een lange kus op zijn lippen waarna hij naar mijn vader vertrekt voor verdere uitleg. Samen met de andere spelers staan we op een rij en kijk gespannen naar de penalty serie voor ons. Al gauw is het voor ons afgelopen als Ron en Wesley niet raken en Argentinie wel. Jasper laat zich op zijn knieën zakken en verbergt zijn hoofd in zijn handen. Ik wil naar hem toe rennen maar me vader houdt me tegen. 'Maar pap' 'laat hem maar heel even' zegt hij en ik knik. Met tranen in mijn ogen kijk ik naar de compleet gesloopte Jasper. Hij laat zich languit op het gras vallen en ik laat me beduusd terug in de stoel vallen. We hebben verloren. Het is klaar. Over. Uit. We gaan naar huis.
Ik zie Robin, Arjen, Dirk, Wesley en Klaas-Jan naar de tribune lopen. Ik loop er ook heen en kijk Ayla aan die met open mond staat te kijken. Ik zie Luka tranen met tuiten huilen wat mijn hart een beetje laat breken. Hik ziet er zo zielig uit. Hij is helemaal overstuur. Ook Dina en Shaqueel hebben de tranen in hun ogen staan terwijl hun vader hen een kus geeft. Ik wenk dat Ayla naar beneden moet komen en ze komt naar me toe. Ze geeft me een knuffel en ze zoekt Daley meteen op. Hij staat met zijn vader te praten en ze loopt op hem af waarna ze hem in de armen springt. Ik zoek het veld rond maar zie Jasper nergens. 'Waar is hij?' Vraag ik aan de eerste beste die ik tegen kom. 'Kleedkamers' zegt deze terug. Ik trek een sprintje naar de kleedkamers en zie hem daar zitten. Hoofd in zijn handen en schokkende schouders. Ik loop langzaam op hem af en haal zijn handen weg. Ik ga op zijn schoot zitten en sla mijn armen om hem heen. Hij legt zijn hoofd op mijn schouder en snikt nog even door. 'Ik heb alles verpest' snikt hij. 'Je hebt niks verpest. Als jik er niet was geweest waren we helemaal niet zo ver gekomen. We kunnen nog derde van de wereld worden he. Dat is een verdomd goede prestatie voor een keeper zie zijn aller eerste wk speelt. Je moet er trots op zijn Jasper. Dit is je eerst wk en kijk hoever je ons hebt gebracht' vertel ik hem. 'Daar ben ik het mee eens jongen' hoor ik een stem achter ons en ik draai me hoofd en zie me vader staan. 'Wees trots op je prestaties. Wij zijn er trots op. Ik ben blij dat ik je eerste doelman heb gemaakt. Ik had het niet anders gewild' zegt mijn vader en geeft Jasper een klopje op zijn schouder. 'Dankuwel' zegt Jasper en geeft hem een knikje. 'Graag gedaan jongen. Wees trots op jezelf' zegt hij nog voordat hij de kleedkamer verlaat. 'You are my one and only champion' zeg ik en druk een kus op zijn lippen. Hij glimlach en houdt me hierna stevig vast.
JE LEEST
My one and only champion / Jasper Cillessen
DiversosBritt van Gaal reist samen met de selectie van het Nederlands elftal af naar Brazilië voor het wereldkampioenschap voetbal 2014. Eenmaal in het vliegtuig leert ze Jasper Cillessen, de keeper van het team, kennen. Al snel valt Britt als een blok voo...