36.

772 17 0
                                    

Samen met alle spelersvrouwen en ouders zitten we zenuwachtig op de tribune. Al snel komen de eerste kansen voor Costa Rica waarvan er veel naast of over gaan. Nederland heeft wel meer balbezit en krijgt ook al gauw een kans als Robin een mooie bal krijgt, maar helaas staat hij buitenspel. Nagelbijtend zit ik op de tribune. 'What the fuck. Die kut scheids loopt gewoon in de weg' zegt Bouchra boos en gaat hierna weer zitten. Een aantal minuten later krijgt Costa Rica weer een kans, maar zoals gewoonlijk staat daar Ron Beton zoals hij genoemd wordt door het nederlandse volk. Er zijn veel kansen maar we staan veel buitenspel. Arjen wordt vaak onderuit gehaald door de Costa Ricanen maar krijgt niet altijd de vrije trap mee. De laatste minuten wordt het ons behoorlijk lastig gemaakt omdat Costa Rica met negen spelers aan het verdedigen is. De bal gaat veel heen en weer maar er zijn geen echte grote kansen. Na twee minuten extra tijd wordt de eerste helft afgefloten.

Al snel in de tweede helft krijgt Arjen een vrije trap, maar die gaat niet raak. In de 52ste minuut wordt Arjen door twee man achter elkaar getackeld, Arjen speelt de vrije trap laag uit naar Wesley die hem meters overschiet. In de 55ste minuut krijgt Nederland een corner via Robin. Arjen neemt de corner, en Stefan kopt hem richting doel, een Costa Ricaan raakt hem met zijn hand maar de scheids fluit er niet voor waardoor hik wordt uitgefloten door de Nederlandse fans. In de 60ste minuut maakt Stefan een overtreding. Costa Rica krijgt een vrije schop maar Bolaños schiet drie meter boven het Nederlandse doel. In de 62ste minuut staat Robin weer buitenspel met de bal. In de 63ste minuut maakt Bruno een overtreding en krijgt hij geel voor het vasthouden van zijn tegenstander. De bal wordt over het doel gekopt door Gonzalez, omdat hij wordt gehinderd door Ron.
In de 73ste minuut speelt een costa ricaan gevaarlijk spel door hoog te schoppen met zijn voet op Daley waardoor Ayla bezorgd opstaat. Gelukkig staat Daley ook weer heel op en krijgt Nederland een vrije schop maar die wordt niet benut.

De reguliere speeltijd was bijna klaar, er zouden vier minuten blessuretijd bij komen. In de 90ste minuut is er een overtreding op Arjen, net buiten het strafschop gebied. Dit was een gerichte tackle zonder de bal in de buurt. Boos sta ik op als de scheidsrechtee geen geel geeft. In de 92ste minuut neemt Robin een vrije trap, die de keeper met zijn vuisten wegkeept. Het blijft 0-0, dus komt er een verlenging. Van de verlenging krijg ik niet veel mee. Ik ben veelste veel gericht op Jasper. Ik zie hoe zenuwachtig is en hij hupt wat op en neer als de bal niet in zijn buurt is. In de tweede helft van de verlenging sta ik op als ik Tim warm zie lopen. 'Pap. Dit kan je niet maken' schreeuw ik hard en boos. Ik heb geen idee of hij het gehoord heeft, 'wat?' Vraagt Nellie aan me en ik wijs naar Tim. 'Gaat hij Jasper eruit halen?' Vraagt ze ongelovig. 'Ik denk het wel' zeg ik en kijk hierna naar Jasper die geconcentreerd naar het spel staat te kijken. Hij kijkt even opzij en trekt een verbaasde gezichtsuitdrukking als hij Tim warm ziet lopen. Boos ga ik met mijn armen over elkaar weer op mijn stoel zitten. Nog geen drie minuten later zie ik de official met een bord in zijn handen staan. Nummer 1 staat erop. Ik zucht diep en kijk gelijk naar Jasper die naar de kant loopt. Hij geeft Tim een knuffel en mijn vader een hand en schopt hierna een waterzak omver en gaat boos op de stoel zitten. Het liefst wil ik nu maar hem toe rennen en hem in mijn armen nemen. Maar ik kom nooit door de beveiliging. 'Dit is zo oneerlijk' zeg ik tegen Nellie en pink zelf een traan uit mijn ooghoek.

De verlenging wordt afgefloten en beide teams maken zich op voor de penalty's. Costa rica begint en schiet meteen raak. Jasper is ondertussen bij zijn teamgenoten gaan staan en ze hebben de armen over elkaar heengeslagen. Robin neemt de eerste voor Nederland en schiet deze netjes in de hoek, 1-1. De volgende van Costa rica wordt door Tim tegengehouden en we juichen. Arjen schiet de volgende voor nederland mooi in de boven linkerhoek en weer gaat het stadion los. Costa rica schiet er twee raak maar Wesley en Dirk raken ook. Zenuwachtig sta ik op. Als Tim deze houdt zijn we door. Hij gaat in zijn doel staan en houdt de bal tegen. Ik begin hard te gillen en zie Jasper zijn snelste sprint ooit trekken. Met een grote lach kijk ik ernaar en wordt daarna in een knuffel getrokken door Nellie. 'We zijn door' gilt ze en springt even op en neer. Het liefst spring ik van de tribune af om Jasper te omhelsen. Maar dat wordt niks denk ik, totdat ik me vader zie staan, ik kam het altijd proberen. 'Pap' gil ik hard en hij draait zich om waarna hij me wenkt. Ik loop de tribune af en het veld op. Meteen wordt ik tegen gehouden en probeer hem uit te leggen dat ik naar me vader wil, maar hij is het er zeker niet mee eens. 'It's oke' hoor ik me vader zeggen en de beveiliger laat me eindelijk los. Meteen sla ik me armen om me vader heen. 'Ik was boos op je. Maar het was een goede keuze' zeg ik en laat hem weer los. 'Ik wist dat je boos zou zijn, maar het heeft goed uitgepakt. En ga nu naar die kerel van je' zegt hij en lacht even. Ik zie Jasper met de rest van de jongens staan en besluit om ze niet te storen. Wel geef ik Danny Blind en Patrick Kluivert een knuffel en feliciteer ze. Als Jasper me ziet komt er een nog grotere lach op zijn gezicht en komt hij op me afgelopen.

My one and only champion / Jasper CillessenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu