Jasper is vanmorgen vroeg al vertrokken. Ik vond het nogal apart omdat ze twee uur later pas op het trainingsveld moesten staan. Ik trek wat kleding aan en verlaat het hotel om richting de trainingsvelden te lopen. Het is een hele loop maar ik kom er uiteindelijk. Ik leun tegen het hek aan en kijk naar Jasper die aan het trainen is. Er staat een elektrische ballenschieter voor hem en hij probeert de ballen tegen te houden. Hij schreeuwt even geïrriteerd als de zoveelste bal weer mis gaat en ik loop op hem af. Hij ziet me aankomen en gaat voor het doel zitten. 'Hi' zeg ik en ga voor hem zitten. 'Hey' zegt hij en kijkt me aan. Zijn ogen staan vol emotie. verdriet, onzeker en vooral bang. Ik zeg niks en leg alleen mijn handen op zijn knieën en hij zucht. 'Ik heb een slecht gevoel over vanavond' 'er kan van alles gebeuren Jasper. Wees er nou niet te bang voor' zeg ik hem en hij kijkt me weer aan en haalt zijn schouders op. 'We gaan ervoor. Niet alleen jij of ik maar alle spelers en alle nederlanders. Iedereen staat achter je' zeg ik hem waarna hij knikt en weer opstaat. Ik volg hem en ga aan de kantlijn zitten terwijl hij nog door traint.
De rest van de jongens is ook aangekomen en me vader komt naast me staan. 'Hij is bang he?' Vraagt hij terwijl we naar Jasper kijken die het veld op en neer sprint. Ik knik en kijk hem aan. 'Hij is bang dat hij het verpest voor de rest van het team. Bang dat de supporters hem zullen afsnauwen als hij de ballen niet tegenhoud' zeg ik hem. Hij kijkt even moeilijk. 'Arme jongen. Niemand zal hem wat verwijten. Ga maar even naar hem toe, dat zal hem goed doen' zegt hij waarna ik knik en een kus op zijn wang druk en weg loop. 'Oow britt?' Roept hij en ik draai me om. 'Ik wil je in de dug out vanavond. Oke' zegt hij, ik kijk even verbaasd maar knik daarna toch waarna ik mijn tocht naar Jasper voortzet. 'Zullen we samen trainen?' Vraag ik hem als ik aankom. Hij kijkt op waarna hij knikt. 'Ben zo terug' ik druk nog een kus op zijn lippen en sprint daarna naar de dug out om wat kleding uit de tas te pakken.
'Omygod Jasper, die was wel heel erg over hoor' zeg ik lachend als hij de bal zeker drie meter over het doel schiet. Hij lacht ook even en legt weer een bal op de stip. Me vader vond het een goed idee dat ik met hem ging trainen. Dan zou hij misschien wat minder zenuwachtig worden. Maar dat is niet het geval. Hij lacht wel maar het is niet gemeend. Ik ga op mijn plek in het doel staan en Jasper schiet de bal, ik duik de linkerhoek in maar de bal raast net langs mijn vingers. 'Na-aa' zeg ik beduusd en kijk naar de bal achter me. 'Nu ik weer' zegt Jasper en loopt naar me toe. Hij geeft me een klopje op me schouder. 'Het komt wel goed schatje' zegt hij met een lach waarna hij in het doel gaat staan. Ik ga achter de bal staan en schiet hem hard tegen de paal aan. 'Ongelooflijk' zeg ik en leg een nieuwe bal neer. Deze wordt tegen gehouden door Jasper die hierna een voldane glimlach op zijn gezicht zet.
Na de training eten we wat in het stadion waarna de jongens de sportzaal in gaan. Ze doen wat krachttrainingen. Ik ga in de kantine zitten en kijk uit over het veld. De eerste supporters stromen al binnen en ik zie al meerdere oranje shirts binnen komen. Automatisch komt er een glimlach op mijn gezicht. Het is toch geweldig dat die mensen de halve wereld afreizen om hun helden te kunnen zien. Ik draai me om als ik een deur open en dicht hoor gaan en zie Robin op me afkomen. 'Ugh je stinkt' zeg ik als hij me een knuffel heeft gegeven. 'I know. Ik ga zo douchen' zegt hij. 'Wat is er?' Vraag ik als hij me aan kijkt. 'Jasper vroeg naar je' zegt hij waarna hij wegloopt. Ik kijk hem na en loop dan de kantine uit opzoek naar Jasper. Ik vind hem in een lege kleedkamer en ga naast hem zitten. 'Wat is er?' Vraag ik en hij kijkt op. 'Ik durf niet' zegt hij zacht. Maar hard genoeg dat ik het hoor. 'Dat snap ik. Maar iedereen verwacht je op het veld om ons doel te verdedigen. Ik zit in de dug out om je te steunen. Iedereen staat achter je en je gaat het gewoon doen. Jij gaat ervoor zorgen dat we doorgaan naar de finale. Ik weet het zeker' vertel ik hem. 'Dankje. Wat moet ik ook zonder jou' zegt hij waarna ik even lach. 'Niks' zeg ik en ook Jasper lacht even. 'Ik ga douchen' zegt hij en ik knik, we lopen beiden naar de andere kleedkamer. 'Ik hoop geen naakte mannen te zien als ik binnenkom' roep ik door de deur heen en open hem hierna. De helft van de spelers staat in hun oranjebroek zonder shirt. 'Wauw' zeg ik zacht als ik de kleedkamer rond heb gekeken. Er wordt wat gelachen en ik ga op de bank zitten. Nog een uur voordat de wedstrijd begint. 'Britt. Ogen dicht. Wij moeten nog douchen' hoor ik Memphis zeggen en meteen sluit ik me ogen. Ik hoor de douches aan gaan en open me ogen weer. Ik praat wat met de jongens die overgebleven zijn en sluit me ogen weer als ik de douches uit hoor gaan. Dit keer houdt ik ze wat langer dicht omdat ze zich ook nog moeten afdrogen. 'Ja iedereen ze vriend weer bedekt?' Vraag ik na een tijdje. 'Ja het is weer veilig' zegt Nigel en ik open me ogen om de kleedkamer weer rond te kijken.
JE LEEST
My one and only champion / Jasper Cillessen
RandomBritt van Gaal reist samen met de selectie van het Nederlands elftal af naar Brazilië voor het wereldkampioenschap voetbal 2014. Eenmaal in het vliegtuig leert ze Jasper Cillessen, de keeper van het team, kennen. Al snel valt Britt als een blok voo...