Bab 36👑

2.2K 291 20
                                    

“Ma, Ray dah sedar ke?” soal Lauren sebaik melangkah masuk kedalam wad milik sepupunya Ray, itu.

“Syukurlah, dia dah sedar tadi. Cuma tulah dia tidur balik. Doktor dah tengok keadaan dia, Ray nampaknya dalam keadaan stabil but still need a lot of time to rest. Ray masih lemah.” terang Madame Sofiya. Lauren menghela nafas lega.

“Syukurlah ma.” balas Lauren seraya menyentuh lengan Ray. Sejuk sangat. Sedang ralit Madame Sofiya merenung Lauren, secara tak sengaja matanya terlihat pada leher anak gadisnya itu. Berbekas warna merah.

Lauren, what's wrong your with your neck? It's red.” soal Madame Sofiya. Berkerut dahi Lauren jadinya, lehernya disentuh dan serentak kejadian semalam berputar di kotak fikirkannya. Terus dia menggeleng laju. Lehernya dia sembunyikan menggunakan rambutnya.

No- nothing, ma. Mu- mungkin kena gigit nyamuk tadi. Tulah ha.” bohong Lauren, ha betul tu ma, kena gigit nyamuk, nyamuk beshar!

Really?” Madame Sofiya mulai curiga namun bila tersedar sesuatu, wanita itu tersengih kecil. Amboi, dah pandai dah anak mama ni.

“Baguslah kalau kena gigit nyamuk, kalau kena gigit benda lain, haa itu lain ceritanya..” usik Madame Sofiya. Lauren cuma mendiamkan dirinya, jari jemarinya dibelek- belek.

“Eh, kamu bukan ada kelas hari ni? Tak pergi dengan Taehyung?” soal Madame Sofiya mulai menukar topik bualan bila sedar wajah anak gadisnya itu mulai merah. Haih.

“Lauren tak pergi dengan Taehyung, kelas dia lambat sikit. Em, kalau macam tu Lauren pergi dululah. Au revoir (good bye)” kata Lauren sebelum mencium tapak tangan mamanya.

...


Phewwit!

Junior kita ke tu? Lawa gila!

Itu bukan budak nerd tu ke? Yang selalu dengan Jimin tu? Aku tak tahu dia boleh cantik macam tu!

Lauren cuma melintas dihadapan para pelajar yang ketika itu sedang berbisik-bisik sesama sendiri. Beg tangannya ditarik apabila hampir melorot pada bahunya. Lauren menyentuh hidungnya, kebiasannya bila cermin matanya melorot.

Namun kali ini tidak lagi, dia tidak mengenakan cermin mata kerana digantikan oleh contact lens berwarna biru yang dipilih oleh Taehyung sendiri. Jadi, dia rasa weird.

Lauren!” tegur satu suara dan serentak langkahnya terhenti bila Jimin menghadang jalannya. Lelaki itu mendepakan tapak tangannya sambil memuncungkan bibir.

“Sunbae.. ke- kenapa?”

“Mentang- mentang dah cantik, dah lupa ke dengan saya?” kata Jimin dengan wajah cemberut. Lauren menggeleng kecil, dia tak berniat pun nak lupakan Jimin.

Tadi dia tak jumpa Jimin, jadi dia terus melangkah masuk ke kawasan fakulti sebab nak masuk kelas.

“Em.. tak apalah. Saya tahu awak tak sengaja.” kata Jimin sebelum mereka beriringan berjalan bersama menuju ke dewan kuliah.

“Awak nampak cantik tanpa cermin mata, saya suka.” kata Jimin, rambutnya yang berwarna brown itu dia raupnya kebelakang. Lauren cuma membalas dengan deheman.

“Kenapa leher bertampal plaster? Luka ke?” Jimin menyoal, Lauren cuma mengangguk kecil.

Dihujung koridor, dia terlihat Taehyung sedang berjalan merapati mereka berdua. Lauren sudah tidak tentu arah melihatkan senyuman yang lebar terukir pada bibir lelaki itu.

“Hai!” sapa Taehyung pada Jimin dan disambut dengan senyuman. Taehyung melirik memandang Lauren dari ekor mata, gadis itu sedang menundukkan wajahnya.

Malu barangkali. Yalah, inilah nyamuk beshar tu!

Erk, sa- saya pergi dululah. Jumpa nanti!kata Lauren sebelum melangkah masuk kedalam dewan kuliah. Taehyung cuma memandang dengan sengihan dibibir.

“Cantik, kan?” tegur Jimin dengan senyuman. Terus senyuman Taehyung jadi hambar.

“Haah, cantik sangat.” jawab Taehyung dengan wajah cemberut sebelum melangkah pergi ke taman mini. Jimin ketawa kecil.

“Oi, kenapa dengan kau ni!” tanyanya dengan eyesmile sebelum berlari mengejar Taehyung.

Isteri aku tu woi dan kau buatkan aku rasa cemburu, desis Taehyung dalam hatinya. Huh!

.

Nal jowahae!

Yoongi mengancam dalam mv tu noh!


(S1&S2) Belle Áme | 뵈 ✓Where stories live. Discover now