CKK 3

318 15 0
                                    

Along Vivy's POV

Aku tengah duduk di meja makan sambil menenunggu Cik Jah, pembantu rumah mengaut makanan. Aku tengah tunggu Ayah dan Bonda yang tengah melawat rumah Zafril disebelah. Nak ambil barang kata nya. Sekarang pukul 12 tengah hari itu bererti sekarang pukul 3 petang waktu Sydney. Sebab Malaysia dengan Sydney beza 3 jam saja.

Phone Bonda berbunyi. Aku pun mencapai phone Bonda nya yang berada di atas meja makan.

"Nombor Australia? Mesti Yasmin" Aku bermonolog

"Hello, Assalamualaikum" Suara lelaki. Sudah pasti Zafril.

"Waalaikumsallam. Ye Zafril?"

Lama dan tiada jawapan. "Hello, Zafril?" Panggil ku lagi sekali.

"Vivy... Bonda mana?" Lain macam je suara si Zafril ni. Walaupun umur kami beza 2 tahun tapi aku tak pernah panggil dia Abang.

"Bonda pergi kat rumah awak"

"Vivy, saya ada berita buruk" Hati aku berdebar-debar bila dia sebut berita buruk.

"Apa? Jangan buat saya takut Zafril" Pintaku.

"Yasmin lari daripada saya. Saya tak tahu dia kat mana sekarang" Lemah suara nya.

"HAH?!? biar betul? Bila?"

"Semalam. Masa kitaorang dinner dia kata nak pergi toilet, tapi ternyata dia pergi dan dia ada tinggalkan surat untuk saya. Saya hantar lewat whatsapp awak"

"Hm hantar lah"

Aku takut juga bila dia menghilang. Tapi aku bukan tak kenal adik aku. dia nekat. kalau dia buat sesuatu bukan tiada rancangan. dia mesti dah rancang, sebab tu dia nak Bonda pesankan ticket pergi Sydney. Nelly pun selalu ulang alik sana. Aku dah agak dah.

Mesej masuk daripada Zafril. Aku membaca tulisan itu sambil sesekali memejamkan mata. "Apa kau buat ni Yasmin?" Nak tak nak aku kena bagitahu parents kami.

Aku segera berjalan keluar rumah dan menuju rumah Aunty Aisyah. Pintu terbuka aku bagi salam dan terus masuk. Mereka berempat termasuk lah Kak Nadirah, Kakak kepada Zafril yang tengah mengandung itu juga ada disana. Bercakap mesra.

Mereka semua melihat kearah ku yang datang berlari dan tergesa-gesa.

"Bonda...Ayah..." ucap ku pelan. Aku mendekati mereka dan memberikan phone ku.

"Baca lah" Pinta ku. Semua berkumpul hendak membaca surat berani mati si Yasmin.

Aku hanya boleh gambarkan betapa bersedih dan bersalah nya wajah Bonda dan Ayah saat ini. Ayah sampai memegang dada nya saking terkejut nya. Memang gila si Yasmin. Dalam hati aku.

Aunty Aisyah dan Uncle Syed tak mampu bercakap lagi, diaorang terus duduk dan menunduk. Mesti mereka kecewa. Mereka juga risaukan Yasmin, tetapi mereka lagi risaukan Zafril, anak nya yang di sakiti oleh perempuan gila macam Yasmin.

Kak Nadirah yang aku tahu dia lembut budi bahasa dan pendiam menampakkan wajah marah nya. "Dah Nad kata, Yasmin tu tak betul" Semua orang terperanjat. Ayah dan Bonda menunduk saking malu nya. Aku terus mengambil phone dan menepuk-nepuk bahu Bonda dan Ayah.

"Nad..." Aunty Aisyah menggeleng melihat Nadirah.

"Sekarang kita kena cari Yasmin" Ucap Uncle Syed yang masih berbesar hati.

"Saya minta maaf, Bang" Ucap Ayah meminta maaf pada Uncle Syed.

"Kita jangan menyalahkan sesiapa sekarang ni. Kita kena cari Yasmin, Zafril ramai kawan kat Australia, yang polis pun ada. Diaorang boleh tolong kita" Aunty Aisyah juga berpendapat.

CINTA KALI KEDUAWhere stories live. Discover now