Rania POV
Tiba-tiba Abang Zafril menghentak meja restoran tempat aku lunch.
"Abang tenang, please? I know it was my fault" Ucapku penuh penyesalan.
"Rania, I respect you tau. Tapi kenapa Rania buat Abang macam ini eh? Kita kenal dari kecil lagi"
"Rania admit kalau Rania lah punca semua ini. I was wrong sebab Yasmin bukanlah penyebab Shana meninggal. I did it because Rania nak buktikan kalau Yasmin adalah punca tapi ternyata bukan"
Zafril memejamkan matanya sekejap kemudian membukanya kembali.
"Oh God!!! Rania you know what? Sekarang Abang gaduh dengan Yasmin sebab I met Neeta silently. I know it was my fault juga, not only you."
Aku mengetapkan bibir.
"Rania akan tanggung jawap. Rania akan tolong sedaya upaya supaya Yasmin berbaik dengan Abang dan Neeta tak kacau hidup Abang lagi"
"But how? Neeta dah masuk terlalu jauh dan Abang pun hampir masuk perangkap dia sebab kebodohan Abang. Sekarang ni Yasmin dah tak percaya dah dengan Abang"
Aku menghelas nafas berat. "Abang, macam ni biarkan Rania settle kan benda dengan Neeta. Abang try pujuk Yasmin. I know it will be hard, but I cannot help much pasal rumah tangga Abang. I promise, I will make things get better. Just give me a chance" Pintaku bersungguh-sungguh walaupun aku masih tak tahu nak buat apa.
Abang Zafril mengangguk perlahan. "Okay. Rania boleh je bawa masuk Neeta, kenapa tak boleh keluarkan dia, kan? Abang tunggu the good news itu" Kemudian dia pergi meninggalkan aku yang dah nak pitam itu.
###
Yasmin POV
Aku duduk sendirian di bilik tetamu rumah Along. Baru 2 hari aku tinggalkan rumah dah rindu. Rindu juga dengan Abang Kimi, tapi takut juga nak percaya lagi.
"Adik, dah tidur ke?" Along memanggil dari balik pintu bilik.
"Belum, masuk je. Pintu belum dikunci" ucapku mempalawa Along masuk.
Along membuka pintu. Dari wajahnya aku tahu mesti dia nak bebel aku lagi atau paling teruk dia nak halau aku dari rumah dia.
Along duduk di atas katil bersebalahan dengan aku.
"Kenapa degil?" Tanya nya dengan nada yang halus tak macam selalu nya.
"Bukan degil, tapi ini pasal kepercayaan. One cheat is enough to question trust" Jawapku.
"I know, tapi Yasmin belum bercakap heart to heart dengan dia, belum tanya kenapa dia macam tu, you just argue with your own mind. Tak boleh macam tu" Bebel Along.
Betul juga apa Along cakap. Tak boleh macam tu.
Aku turun dari katil. "Along, I have to go" Aku terus mencapai anak tudung dan juga shawl berwarna hitam, juga kunci kereta.
###
Aku membuka pintu kondo. Suasana gelap, lampu dah ditutup. Sekarang pukul 10 setengah malam.
Aku berjalan ke bilik. Buka pintu bilik dan Abang Kimi tengah berbaring seorang diri.
Tiba-tiba dia bangkit dari baringnya sebab suara pintu dibuka. Lakaran senyuman melihat aku pulang malam-malam.
"Sayang?" Dia berjalan mendekat nak memeluk tetapi aku tahan.
"Not this time" Ucapanku menghentikan tangannya dari hendak memeluk aku.
"Sayang, I found this. That's why Sayang balik, kan?" Dia mengangkat test pack yang aku tertinggal didalam tandas malam itu.
Aku tersenyum. "Yes, I am pregnant. 4 minggu." Jawapku.
"Kenapa sorok?" Soalnya.
Aku menggeleng. "Tak sorok pun. Abang yang buat hal malam tu"
Dia terus mengangguk dan tersenyum. "I am happy you are home and carry our child back home too" Ucapnya.
"I am happy too but this is not the issue anymore. Yasmin sempat lupa kalau Yasmin mengandung. The case here is you cheating on me. This is our baby but I don't think so my trust will be back!"
Dia mengangguk. "Faham. Please give me a second chance, just like I gave you 5 years ago" Ucapnya.
Aku gelak nipis. "Oh sekarang ni Abang nak ungkit lah betapa teruknya Yasmin? Iya lah sebab Abang sebelum ini tak pernah buat salah dan yang buat onar selama ini hanya Yasmin. Faham"
"Bukan macam itu maksud Abang. I am sorry sebab terlepas cakap but I beg you for a second chance"
Aku duduk diatas katil. "Macam mana eh? Kita tak mungkin berpisah lagi, tapi in one side Yasmin tak sure sama ada hati Abang betul ke untuk Yasmin? I cannot live life like that"
Dia menunduk. Kemudian duduk di bawah katil tepat di bawah aku.
"The biggest mistake I have ever done in life is not leaving my first love, but hurting my last love's heart."
"Yasmin nak teruskan but I cannot. Selepas malam tu, I don't know how to live my life, I don't know how to trust. Dan our family pun asyik cakap 'tak apa, cakap heart to heart, settle kan' but it's not easy."
Abang Kimi mengetap bibirnya. "Mesti sakit sangat kan, sayang? I know sorry means nothing for now but I still, I am sorry, sayang"
Aku mengangguk. Silap juga bila tak memaafkan tapi luka tetap luka.
"Macam ini ke rasanya jadi Abang dulu? Kena tinggalkan dekat restoran, pusing satu Sydney cari Yasmin, sakit hati juga, kan?" Ucapku tiba-tiba.
Dia mengangguk. "Tapi itu lain cerita. Dulu, Yasmin tak cinta Abang, Abang pun akan buat benda sama kalau Abang jadi Yasmin. Tapi sekarang kita dah kahwin sebab kita cinta satu sama lain, Abang malah sakitkan hati Yasmin. The pain is different. Yasmin yang paling sakit hati dekat sini."
"Terimakasih sebab memahami. So apa jadi lepas ini?" Soalku.
"Abang dah buat keputusan. Semoga keputusan Abang ini boleh membantu kita"
Aku berdebar menunggu keputusan apa yang dibuatnya.
"....Abang rasa kita kena berjauhan supaya kita boleh ukur seberapa kita mencintai pasangan kita and for me seberapa besar kesetian saya pada pasangan saya. Abang izinkan sayang tidur rumah Bonda atau rumah Umi, bahkan balik rumah nenek. I won't kacau you, kita bagi space pada diri kita. Jika dah sampai masa nya, kita jumpa. Berapa lama sayang nak? Seminggu? 2 minggu? atau sebulan?"
"Seminggu" Jawapku.
Dia tersenyum kemudian mengangguk. "Tapi satu Abang pesan, jangan lupa makan, jaga diri, there is a baby in your womb"
Aku mengangguk.
"Malam ni jangan pergi mana-mana. Stay here! Kalau sayang tak nak tidur sekatil dengan Abang, Abang tidur bilik sebelah. Sleep well, okay?" Dia memegang kepala ku dan terus keluar dari bilik.
How could lelaki macam ini boleh curang? Aku tertanya dalam hati.
###
Zafril POV
Aku memberikan keputusan yang aku rasa paling terbaik setakat ini daripada bertengkar dengan dia. Selepas aku bertemu dengan Neeta aku sedar betapa aku mencintai Yasmin.
Ada bahagia ada sedih juga malam ini. Bahagia kerana akan segera bergelar ayah dan sedih sebab harus berjauhan tanpa menanyakan khabar dengan Yasmin selama seminggu.
Aihhhh Umi jadi Mama pulak dah sebab seminggu tak tulis hahaha
YOU ARE READING
CINTA KALI KEDUA
RomanceYasmin Zuhaira baru berusia 20 tahun tetapi ia dah kena paksa kahwin dengan orang yang lagi tua 5 tahun dari dia, iaitu Syed Zafril Hakim. Yasmin adalah seorang yang liar, kerap keluar malam, pakai baju seksi. Berbeza dengan Zafril, ia sopan, manis...