4 prology

737 12 5
                                    


Luke se dívá na právě natočené video sebe sama, jak vybrnkává na kytaru Lostprophets cover. Špatná kamera, špatný mikrofon.... Špatný kytarista. Nah. Chtělo by to kapelu. Možná by si připadal profesionálnější. Nebo by alespoň vznikla iluze kapely. Bylo by to snazší, kdyby měl přátele. Mohl by se jich zeptat. Takhle akorát řekl v jednom z videí, že chce založit kapelu a že hledá členy. Ale jsou to tři týdny a nikdo se mu neozval. Založil tenhle kanál před půl rokem a moc sledování zrovna nemá, komentáře taky spíš žádné. Nejspíš není dost dobrý, nejspíš dělá něco špatně, nejspíš toho nedělá dost. Nikdo ho nezná? Nikoho nezajímá? Tohle není dobrý čas na depresi. Kdyby náhodou, zkontroluje komentáře, jestli se za těch osm minut něco nezměnilo.

Nezměnilo, očividně. Luke si povzdechne a zavře Youtube. Nejspíš není dost dobrý. Měl by si najít jiného koníčka. Možná by měl požádat mámu, aby ho naučila vařit, nebo se přihlásit do skauta, nebo založit žížalí farmu. Jenže on se na to nechce vykašlat. Chce dělat hudbu a chce ji dělat přesně takhle. Jen ve více lidech. Třeba s kamarády. Které nemá. Humor. Wow, Hemmingsi, jak to děláš, že pokaždé, když o tom přemýšlíš, klesneš ještě o příčku hlouběji. Asi jsi fakt talent – jenom ne na hudbu.

V té chvíli vejde do jeho pokoje Jack.

„Pořád máš ten youtube kanál?" zeptá se s úšklebkem.

Luke protočí oči a rychle překlikne na kartu s facebookem. Nebude bratrovi odpovídat, kromě toho se červená. Ví, že jeho bratři považují jeho hraní za dětské a hloupé, protože nevěří, že by mohl něčeho dosáhnout. Nahlas to neřeknou, ale ani nemusí. Luke umí číst mezi řádky.

„Víš, měl by sis najít něco, v čem se můžeš rozvíjet. Třeba něco, co by ti pomohlo dostat se na vysokou. Třeba získat stípko, nebo... možná najít si jiné přátele."

Luke se uchechtne, jeho bratr dobře ví, že Luke přátele nemá. 


2. Mike Clifford

„WAKE UP, WAKE UP, WAKE UP! YEAH, IM SO TIRED OF WAITING!"

Michael vstane ze židle, tenhle song je nabušený energií. Kytara, zapojená do elektriky, protože proč ne, když je doma sám, má perfektní zvuk. Mike zavře oči, najednou je na podiu, před ním desetitisícové publikum ve Wembley nebo na TokyoFest nebo na Rock am Rio.

„WAITING FOR US TO WAKE UP, WAKE UP WAKE UP!"

Předkloní se a pořádně se opře do strun, miluje ten pocit, miluje tu hudbu i ten text, miluje rozechvělý pocit v krku, když zpívá z plných plic. Vyskočí na postel jenom proto, aby z ní mohl s hlasitým výkřikem skočit zase dolů. Po refrénu se skloní, široce rozkročen, a pokračuje ve zpěvu.

"Are we meant to take the bait, should we sit around and wait? Are we being saved, or was that another lie you made to make us hate..."

Najednou se otevřou dveře, ale to Mike nevnímá. Calum aka Okurka vejde a chvilku zůstane ohromeně stát.

"Cause everyday we are getting older," Michael si všimne, že dveře do pokoje se otevřely, a když se jejich pohledy střetnou, Mike se usměje a další část textu zazpívá jemu. "And everyday we all get colder, we are sick of waiting for our answers..."

Což Calumovi stačí, aby popadnul ze stojanu druhou kytaru, přehodil přes sebe popruh a zapojil ji. Zcela přirozeně se k němu přidá.

„WAKE UP, WAKE UP, WAKE UP! YEAH, IM SO TIRED OF WAITING!"



3. Calum Hood

"Hood!"

Cal se otočí, zpracuje přihrávku a vydá se dopředu. Vystřelí na bránu a skóruje, za což si vyslouží několik nadávek od brankáře a pochvalné poplácání po zádech od spoluhráčů.

"Dobrá hra."

Reaguje jenom úsměvem, na odpověď je příliš udýchaný. Zamíří k lavičce a cestou chytne lahev vody, kterou po něm někdo hodí. Hltavě se napije a pak si zbytek vody vylije na hlavu.

"Hej! Já mám taky žízeň!"

"Promiň," zazubí se hraně omluvně.

"Kokote!"

"Taky tě miluju!" houkne Cal zpátky.

Posadí se, stáhne si chrániče z holení a prohrábne tašku, aby našel ručník.

"Hoodie?"

"Ano, zlato?"

"Debile," rozesměje se kapitán. "O víkendu pořádám takovou akcičku. Jsi zvaný."

"Díky, ale už jsem slíbil Mikeymu, že o víkendu bejvákuju u něj."

"Ale no tak, to jako vážně? No tak, Cal, budou tam holky i z vyššího ročníku. Přece fakt nezůstaneš s tím... Mikem."

"Hej!" zamračí se Calum. "Je to můj nejlepší kámoš."

"No jo, no jo... Tak... můžeš přijít i s ním?"

"Dík, zeptám se ho, možná se zastavíme."

"Totálně by ti dívčí společnost prospěla. Jsi poslední dobou divný."

Calum na to neodpoví - pravda je, že už se těší, až bude s Mikeym, protože s ním nemusí nic předstírat.


4. Ashton Irwin

"... A Ashton Irwin, kapela Swallow the Goldfish! Díky a dobrou noc!"

Ash vstane od bicích a zamíří rovnou k baru. Požádá o jedno pivo a posadí se na volnou židli. Nemá úplně dobrou náladu, v místnosti je sotva pět lidí a nikdo z nich stejně pořádně neposlouchal. Ne že by bylo co, odvedli dneska mizerný výkon - kytary byly rozladěné a hlasy se jim lámaly.

Tahle skupina potřebuje novou baskytaru a kytaru. Rovněž baskytaristu a kytaristu. A zpěv - nebo rovnou celou kapelu. Jsou fakt ve skvělém stavu.

Možná by se měl stát profesionálním leštičem pódia. Tam tak nějak končí jeho skills.

Nemyslí si, že je špatný bubeník, ale se "Swallow the goldfish" nejspíš nemají budoucnost. Nemají mezi sebou žádné vztahy, v hudbě si nerozumějí, nic je nepojí. Nemají ani stejné oblíbené kapely a rozhodně se nevěnují zkoušení dostatečně natolik, aby mohli někdy v budoucnosti skutečně prorazit. Potřebuje kapelu, která bude rozumět tomu, co je to hudba. Nebo aspoň mít nějakou touhu hrát. nebo mít představu o tom, co by měli jako kapela reprezentovat.

Swallow the Goldfish je nějaká náhodná splácanina lidí, kteří mají o hudbě úplně jinou představu. Jsou sice kamarádi, ale to neznamená, že fungují jako kapela.

"Ashtone?"

Leader. Ash si povzdechne a napije se, aby nemusel nic říkat.

"Já vím," přikývne leader. "Asi to nemá moc cenu. Podívej, já nastupuju na univerzitu, basák odjíždí do Ameriky..."

Ashton je ve skutečnosti rád, že tohle byl poslední "koncert" téhle kapely. Na druhou stranu to znamená, že musí hledat příležitost jinde. A v dnešní době najít dobré kytaristy a basáky není zrovna snadné.

"Jo."

Given a ChanceKde žijí příběhy. Začni objevovat