Üveglélek

9 0 0
                                    

•■□●☆●□■•

Üveglélek

Úgy üvöltött bennem a magány, hogy még a siket ember is meghallhatta volna, de én mégsem vettem róla tudomást. A világot pedig színtelennek láttam, egyszerű szürkének. Voltak olyan napok -talán azok különlegesen fájtak-, amikor a világ mégsötétebbe öltözött, s a bennem tomboló magány már-már elviselhetetlenül kiabált. Megszoltok, ha azt mondom, hogy még most sem törődtem vele? Hisz olyan megszokottá vált számomra.

A hétköznapok monoton útjain számos ember sétált el mellettem. Amikor megláttam a mellkasukban dobbanni valamit a sajátomra néztem, ott van ugyan, de nem ver.

Aztán amikor sóhajtva felkaptam a fejem tovább kezdtem nézni a kósza lelkeket. Volt olyan akinek a szivárvány adott duhadarabokat, színekbe öltözött. Arcán furcsa görbület volt, ajkainak széle csakhogynem a füle tövét érte. Én már rég nem tapasztaltam magamon e jelenséget. Hajdan ezt hívtam mosolynak. S hogy mivan a színekkel? Sokuk már olyan rég nem mutatkozott, hogy kezdtek kikopni belőlem az emlékeik. Ennek az embernek hatalmas vörös szív dobogott a mellkasában. Igen, eme szín nevére jól emlékszem még. Az én árnyalatom volt.

Aztán amikor ő elhaladt mellettem, s lassan veszett a távolság homályba, akkor valaki más alakja rajzolódott ki előttem. Megdöbbenve álltam, mikor szembesültem az üres feketeséggel, ami a lüktető szerv helyét lassan-lassan végleg meghódította. Testére ráborult az éj, mintha vak szemekkel nézném őt. Megkockáztatom kijelenteni, hogy ő még nálam is sötétebb bánatban úszik. Feje fölött gomolygó fellegek, s azok lágyan sírva mosták kormos testét, de az meg nem tisztul. Talán magam sem tisztulok meg többé soha.

A színek, mik hajdan az én ruháim is mintázták, mostanra halványuló emlékképek. Volt amikor ránéztem egy-egy tárgyra, ami az én szivárványomra emlékezett, s az egyelten pislantásra csupán, de megmutatta eredeti szépségét. Egyelten apró mozzanatra, de elpárolgott róla a szürke. Vajon, ha ismét meglátnám az embert, aki először mutatott nekem színeket, s aki távozásával örökre elvitte azokat, akkor az én arcomon is virítana az a görbület? Vajon megtudná ismét dobogtatni a szívet, ahogyan hajdan tette, azt a szívet, mit ő maga ítélt merev bénaságba? Ha őt az északi szél fújta el, akkor a déli vissza tudná hozni?

Éppen most tette ezt és ő előttem áll, a maga teljes, áttetsző valójában. Nagyot ütött bennem valami amikor megláttam. Az engem ostromlo magány tompa csörömpöléssel hullott darabjaira. Észre vett engem. A mosoly lebegve a lágy széllel mindkettőnket megtalált és mintha csak festéket öntöttek volna ránk szivárványba öltöztünk a magunk hajdani szépségével. Kár, hogy ez egy nem valós valóság, ő ugyan is nincs itt többé. Pusztán a mezítelen emlékek tartják bennem a lelket. Valahányszor eszembe jut erősödni kezd bennem a remény, s a szürke egyre fehéredik. Habár még nem voltak színeim, többé fekete sem voltam. Áttetszővé váltam. Olyan árnyalattá, ami akkor, és csakis akkor ölt fel pompát, ha vissza kapja a szivárványt!

2020. Január. 22.

•■□●☆●□■•

35

99. Szívszilánk Where stories live. Discover now