هتف سليم بتعجب من مطلبه قائلا :-
أجيلك القسم ليه دلوقتي! ليه؟هتف بهدوء:- عاوز أتكلم معاك بخصوص موضوع بنت عمك.
نهض من مكانه قائلا بلهفة:- إنت وصلت لحاجة ؟
- لما تيجي هتعرف كل حاجة.هتف مسرعا وهو يلملم أشياؤه :- طيب طيب ثواني وهكون عندك.
قال ذلك ثم خرج مسرعا وهو يبلغ السكرتير الخاص به :- محمد ألغي مواعيدي النهاردة مع أي حد لحد الساعة 12 .
أومأ بعملية قائلا :- حاضر يا أفندم.
توجه بسرعة للمصعد وما هي إلا ثوان حتي خرج من المبني وقفز في سيارته وانطلق بسرعة البرق نحو مقر عمل إياد متلهفا لمعرفة ما يريد إخباره به.
وصل في وقت قياسي أمام قسم الشرطة وصف سيارته ثم ترجل منها وبثواني أخري كان قد وصل أمام مكتب عمله ففتح الباب علي حين غرة ودلف كالأعصار.
نهض من مكانه بصدمة مطالعا إياه قائلا :- إيه دة؟ إنت متأكد إنك كنت في الشركة مش في الشارع اللي جنب القسم؟
مسح علي وجهه بغضب مكتوم قائلا :-قول اللي عندك يا إياد.
هتف بهدوء :- طيب اقعد الأول هنتكلم وانت واقف بالشكل دة.
جلس علي إحدي المقاعد واضعا ساق فوق أختها قائلا بضجر:- أديني قعدت ها إتكلم.
هتف بهدوء:-أنا متابع القضية مع طارق وقررت المتهمين من غير ما يعرف لو يعرفوا حاجة عن بنت عمك بس للأسف مطلعتش بمعلومة مفيدة غير الست اللي مدورة الشقة دي هربت قبل ما نطب إحنا عليهم وكمان في حاجة كدة هي مش مهمة لقضيتنا بس يستحسن إنك تكون عارف.
ضيق عينيه قائلا :- حاجة إيه دي؟
قص إياد عليه ما أخبرته إياه شقيقته وكذلك ما فعله مع الشابين في الصباح.
ما أن انتهي هتف الأخير بغضب عارم :-
الحيوانات إزاي يتجرأوا قولي هما مين؟هتف بهدوء:-قولتلك أنا أتعاملت معاهم وتقريبا كرهوا البنات متقلقش. المهم دلوقتي لازم تتكلم معاها بهدوء علشان لو في إضافة في الموضوع تقدر تفيدنا.
أغلق عيناه قائلا بوجع :- وهي بعد اللي حصل هتعترف بسهولة.
هتف إياد بهدوء:- بص يا سليم دي بنت عمك ومتربية معاك (بقلم زكية محمد)وعايش معاها طول عمرك هل هي فعلا ممكن تكون عملت كدة بمزاجها؟ إسأل نفسك كدة وسيبها ترد عليك.
أردف بوجع:-لا همس اللي إتربت قدام عيني عمرها ما تعمل كدة.
هتف بهدوء:- خلاص خلي ثقتك في محلها.
أردف بحيرة وغضب أعمي:- واللي شوفته؟ فكرة ان حد غيري لمسها بتجنني بكون عاوز أحرق كل اللي قدامي. دي بتاعتي أنا وملكي أنا.
أنت تقرأ
عشق لم يسطو بعد ( الجزء الثاني من ما بعد الجحيم )بقلم زكية محمد
Romanceأحبته منذ الصغر وأصبح كالإدمان بالنسبة لها وتغلل في أوردتها دون إرادتها ولكن الوصول إليه كان بمثابة أمر مستحيل . فماذا إن لجأت لخطة قلبت رأسها رأسا على عقب؟ أحبها وكبرت أمام عينيه وتحدى الظروف للوصول إليها فماذا إن تحول ذلك الحب إلى جحيم؟ هل سينا...