🌺الفصل التاسع 🌺

19.4K 860 75
                                    

تنهد بعمق ثم نظر له قائلا بثبات :-
أبدا دول عيلين ضايقوا أختى وبنت عمى فبعلمهم الأدب .

هز رأسه بعدم إقتناع قائلا :-بس ؟

أجابه بهدوء :-   فى حاجة كنت عاوز أتأكد من إنهم ليهم يد فيها ولا لا ...

هتف طارق بتعجب :- كلامك بقى كله الغاز يا صاحبي.

ضحك إياد بخفوت قائلا :- مش حكاية ألغاز يا طارق بس الموضوع ما يخصنيش أو بمعنى أصح مليش صلاحيات إنى أتدخل واحكى فيه لحد تانى أيا كان مكانته عندى  لإنها حاجة مش خاصة بيا ....

هتف طارق بتفهم:- ماشى يا إياد واسف على تطفلى دة يا سيدي. ..

ضحك بخفوت قائلا :- لا مش تطفل منك ولا حاجة. ...
هتف بمرح :- بس إيه يا عم عدمت العيال العافية وموديهم الكلية تانى بمناظرهم دى؟

هتف بتشفى :- أحسن علشان يفهموا إن بنات الناس مش لعبة يتسلوا بيها شوية وبعدين يرموها.

ضحك عاليا وهو يقول :- بس متنساش اختك عملت الواجب. هههههه هذا الشبل من ذاك الأسد.

هتف بغيظ :- ما أنا كمان شديتلها ودانها عاملالى فيها الشحات مبروك الهانم. ...

ضحك طارق قائلا :- يا عم هى هتجيبه من برة من شابه أخاه فما ظلم.(بقلم زكية محمد ) مفيش فيكوا إلا الواد زياد دماغ كدة إيه آخر مسخرة والله وحشتنى القاعدة معاه. .

هتف بوجه ممتعض :- أهو متلقح تعالاله في فى الوقت اللى يعجبك.

هتف بمرح :- طيب يلا نتصرف في المصيبة اللى معانا دى يا أخويا ونرجع على القسم. ..

هتف إياد بجدية :- يلا علشان كمان نشوف الحكاية اللى مجننانى دى.

مط شفتيه بعدم معرفة قائلا :- هى فعلا حاجة غريبة إزاى بيعرفوا تحركاتنا في كل عملية بننوى نقبض عليهم فيها.

هز رأسه بإصرار قائلا :- دة اللى هعرفه وهعرف مين اللى بيشتغل لحسابهم ولو وقع تحت ايدى يقول على نفسه يا رحمن يا رحيم.

قال ذلك ثم إنطلق بالسيارة مسرعا نحو مقر عمله.

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

كان المشفى على قدم وساق فمنذ أن أتى فارس ابن مالك المشفى وابنة عمته حدثت حالة إستنفار بالمكان. 

هرولت لمار ودموعها الغزيرة فقط من تتحدث وإلى جوارها تسنيم التى لم يقل حالها عنها شئ فى بهو المشفى وتوجهن لغرفة الاستعلام وما إن علمن بأى طابق يتواجدوا فيه أسرعوا يسابقن الزمن للوصول للإطمئنان على ابنائنهن.

بالأعلى كان مراد ومعتز يقفون بقلق بالغ على أبنائهم. .....
وما هى إلا ثوان حتى سمعوا خطوات مهرولة ناحيتهم وما إن وصلن. ..

عشق لم يسطو بعد  ( الجزء الثاني من ما بعد الجحيم )بقلم زكية محمد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن