🌿الفصل الثالث والعشرون 🌿

20.5K 571 47
                                    


حفرة عميقة يظهر هو عندها تسحبه للعمق وهو ينظر لها صارخا باسمها طالبا النجدة ولكنها لم تأتي فسحبته تلك الهاوية للأسفل فأخذت تصرخ بإسمه عاليا :- فاااااارس.

كانت تنام إلي جوارها بعمق وفجأة إستيقظت فزعة علي إثر صراخها العالي والتي كانت تهتف فيه بإسمه، فجلست نصف جلسة تهزها برفق قائلة:- بسم الله الرحمن الرحيم قومي يا بنتي دا كابوس اسم الله عليكي.

فتحت عينيها علي إثر الهزة التي أعادتها للواقع وما إن فتحتها وأخذت تتأمل أين هي فنهضت بسرعة وهي تهتف بخوف:- انا فين؟ وانتي مين؟ أنا. ...أنا عاوزة أمشي.

هتفت بحنان :- حاضر يا حبيبتي اللي إنتي عاوزاه هنعملهولك اطمني انتي بخير هنا. هو انتي مش فاكرة أي حاجة خالص قبل ما تيجي هنا؟

إرتجفت بشدة علي إثر تذكرها لما كاد ان يحدث منها منذ ساعات لولا عناية الله وذلك الشاب الذي قام بإنقاذها.

هتفت بهدوء:- هو أنا فين؟ ومين جابني هنا؟

أردفت بإبتسامة حنونة:- إنتي هنا في بيت الشاب اللي أنقذك من شوية المقاطيع اللي اتعرضولك في الطريق وانتي غبتي عن الدنيا وابني الله يستره جابك معاه لحد هنا وجابلك دكتورة وكشفت عليكي و. ....يعني. ..أااا. ...

صمتت قليلا لظنها السئ بها بينما أردفت هي بقلق :- قالت إيه الدكتورة لما كشفت عليا؟

هتفت بحذر وهي تراقب تعابير وجهها :- قالت إنك. .....إنك حامل .وأغمي عليكي من كتر المجهود الزيادة وقالت لازم ترتاحي .

وضعت يدها علي بطنها بصدمة وهي لا تصدق إنها تحمل نطفة منه في أحشائها فهتفت بدموع :- بتقولي ايه حامل؟ بتتكلمي جد؟
مصمصت شفتيها بعدم رضا قائلة بسخرية:- ايوة يا عين أمك بتكلم بجد إتصلي قوام بأبو الواد علشان يصلح غلطته قوام قبل ما كل حاجة تتكشف.

قطبت حاجبيها بتعجب من حديثها وما إن أدركته هتفت بسرعة :- لا والله أبدا يا طنط أنا متجوزة.

هتفت بسخرية:- طنط! اسمها خالتي يا روح طنط. وعموما لما انتي متجوزة فين المحروس علي عينه وسايبك في الظروف دي لوحدك.

لمعت الدموع في عينيها سريعا قائلة بوجع:- أنا اللي سبته وبعدت يا طنط أنا خلاص مبقتش عاوزاه.

هتفت بعتاب وقد قامت بدور المصلحة الإجتماعية :- لا يا بنتي ميصحش الكلام دة دا مش كلام ناس عاقلة متخليش الشيطان يدخل بينكم.

هتفت بمرار :- بس هو وصلني لكدة دا مخلاش حاجة إلا وعملها في حقي جه عليا أوي وبتقوليلي ارجعله لا مش عاوزة ارجعله.

هتفت بتهكم:- مش بردو اسمه فارس.

هتفت بدهشة :- أيوة هو إنتي عرفتي منين؟

عشق لم يسطو بعد  ( الجزء الثاني من ما بعد الجحيم )بقلم زكية محمد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن