🌹الفصل السادس والعشرون🌹

21.1K 637 56
                                    


شعرت وكأنما تم سحبها من ذلك البئر العميق الذي كادت أن تغرق فيه فهتفت بفرح ولهفة :-
حبيبة بنتي، إزيك يا ضنايا ؟ كدة برضو يا حبيبة تعملي فينا كدة؟ إنتي فين؟ إتكلمي عاوزة اسمع صوتك.

هتفت بدموع:- وحشتيني يا ماما أوي.

هتفت بلوم وعتاب:- لو كنت وحشتك فعلا مكنتيش عملتي اللي عملتيه دة .

هتفت ببكاء:- انا آسفة يا ماما غصب عني مقدرتش أتحمل خيانته ليا اكتر من كدة.

هتفت بدموع:- ومقولتيش ليا ولا لباباكي ليه؟ مش هنقدر ناخد حقك ولا هنقدر نحميكي يعني؟

هتفت بندم:- سامحيني يا ماما انا آسفة.

هتفت بدموع :- طيب إنتي فين يا حبيبتي قولي ومتوجعيش قلبي أكتر من كدة.

هتفت بدموع :- ماما أنا كويسة صدقيني بس أنا مش عاوزة أرجع مش عاوزة أشوفه.

هتفت ببكاء:- بس هو بحاجتك يا حبيبة فارس مش كويس خالص.

سقط قلبها أرضا وأعلن تمرده وعصيانه عليها فهتفت بخوف :- ليه ماله يا ماما؟ فارس جراله إيه؟

هتفت بدموع :- فارس في المستشفي من يوم ما مشيتي يا حبيبة وكمان هو مظلوم وانتي مشيتي من غير ما تعرفي الحقيقة.

شعرت بدوار شديد أصابها وهتفت بخفوت:-
تقصدي إيه بكلامك دة يا ماما؟

أخذت نفسا طويلا ثم بدأت تقص لها ما حدث منذ أن غادرت وهي تسمع لحديثها بصدمة وذهول ودموع متساقطة.

بعد أن إنتهت هتفت والدتها بوجع:- ارجعي يا حبيبة هو مبيبطلش يسأل عنك أبدا تعالي خليكي جنبه وساعديه يقف علي رجله تاني.

هتفت ببكاء :- حاضر يا ماما حاضر طيب هو أخباره إيه دلوقتي؟

هتفت بأسي :- مش كويس خالص يا بيبة إرجعي وخليكي جنبه.

هتفت بحذر وخوف :- بس. ...بس بابا أااا. .....

تفهمت ما تريد قوله فهتفت :- متقلقيش هو كمان هيموت ويلاقيكي ارجعيلنا إرجعي لبيتك يا حبيبتي.

هزت رأسها قائلة ببكاء:- حاضر يا ماما هرجع بس متقوليش لحد ما أرجع . مع السلامة.

هتفت بحنان :- مع السلامة يا حبيبتي وخلي بالك من نفسك.

أنهت معها المكالمة ثم وضعت الهاتف مكانه وأنفجرت في بكاء مرير (بقلم زكية محمد )علي حالته التي وصفتها لها والدتها عنه وعن سوء فهمها للموضوع فلو تأخرت قليلا لفهمت كل شئ وما إضطرت للهرب.

دلفن زينب وهدي علي صوت بكائها وجلسن إلي جوارها فهتفت زينب بقلق وهي تمسد علي ظهرها بحنان :- بسم الله الرحمن الرحيم. مالك يا بنتي ما كنتي كويسة من شوية حصل إيه؟

عشق لم يسطو بعد  ( الجزء الثاني من ما بعد الجحيم )بقلم زكية محمد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن