توجهت للباب لتفتحه وترى من الطارق وما إن فتحت الباب أصابتها الدهشة من الماثل أمامها .
إبتسم بحنو قائلا :- إيه يا بيبة مش هتقولى إتفضل يا خالو ولا إيه؟تنحنحت بحرج قائلة :- أاابدا أنا آسفة يا خالو إتفضل.
دلفا إلى الغرفة سويا ثم جلس مراد على الأريكة ونظر لها وجدها واقفة قبالته فهتف بحنان :-
تعالى يا حبيبتى إقعدى جنبى.إمتثلت لطلبه وجلست إلى جواره. ساد الصمت للحظات قبل أن يقطعه هو هاتفا بإبتسامة حنونة :- حبيبة خالو عاملة إيه؟ والواد فارس عامل إيه؟ لو عمل حاجة قوليلى وأنا هعلقهولك من ودانه .
ضحكت بخفوت قائلة :- الحمد لله كويسة يا خالو وكله تمام.
تنهد براحة ثم وتنحنح قبل أن يهتف بحذر :-
طيب إنتي كويسة؟ يعنى تقدرى تحكى علشان أعرف أجيبلك حقك من المجرم اللي عمل كدة؟تقلصت ملامحها بصدمة وإرتعش بدنها على إثر سؤاله ولكنها هزت رأسها تومأ بنعم فلا مفر من الهروب.
هتف بتشجيع :- طيب يلا احكى كل حاجة متسبيش تفصيلة دة هيفرق معايا حتى لو انتى كنتي شايفاها مش مهمة.
هتفت بتوتر وهى تستعيد تلك الذكرى وجسدها يرتعش بأكمله :-
بعد ما خلصنا تدريب في المستشفى أنا. ..أنا رنيت على فارس كتير علشان يجى ياخدنى يوصلنى في طريقه( بقلم زكية محمد ). ..بس بس هو ما ردش عليا. فأضطريت امشى لوحدى أخدت تاكسى يوصلنى وبعد شوية لقيته. ...لقيته غير الطريق فخفت وقولتله يرجع بيا ....بس. . بس مرضيش وهو. ...هو....صمتت وبدأت شهقاتها تعلو شيئا فشئ ودموعها إتخذت مجراها على وجنتيها .
ضمها مراد بحنو ابوى قائلا :- هششش خلاص اهدى ما تكمليش. ...إلا إنها هزت رأسها بنفى قائلة :- لا لا هكمل هكمل. .
هتف بحزم :- لا لما تبطلى عياط الأول غير كدة مش هتحكى ولا كلمة.
هزت رأسها بموافقة وهى تمسح عبراتها قائلة بتقطع:- حححاضر ...وبعدين. ...بعدين وقف فى حتة مقطوعة وضلمة وو......
إلا إنها إنفجرت باكية وهى تقول :- حاولت يا خالو ابعده بس ما قدرتش وأااا...
قاطعها بصرامة قائلا :- بس خلاص متكمليش خلاص. ..اهدى عارف يا حبيبة خالو وحاسس بيكى كمان بس هسألك سؤال تقدرى توصفهولى؟ فاكرة نمرة التاكسى؟ أى حاجة من دى؟
هتفت بشهقات عالية :- لا مش فاكرة نمرة التاكسى ولا حتى شكله مش عاوزة افتكره يا خالو. ...مش عاوزة. .
هتف بغضب مكتوم :- خلاص اهدى. حقك هعرف أجبهولك لحد عندك. ..بطلى عياط مش عاوزين حد يعرف حاجة. .فين حبيبة القوية اللى أنا أعرفها ؟
أنت تقرأ
عشق لم يسطو بعد ( الجزء الثاني من ما بعد الجحيم )بقلم زكية محمد
Romanceأحبته منذ الصغر وأصبح كالإدمان بالنسبة لها وتغلل في أوردتها دون إرادتها ولكن الوصول إليه كان بمثابة أمر مستحيل . فماذا إن لجأت لخطة قلبت رأسها رأسا على عقب؟ أحبها وكبرت أمام عينيه وتحدى الظروف للوصول إليها فماذا إن تحول ذلك الحب إلى جحيم؟ هل سينا...