"Ayah demam lagi?" soal Ahmad. Telapak tangannya dilekapkan pada pipi Salman. Dia didudukkan bersebelahan ayahnya di atas katil setelah dimandikan Zack. Wajah bimbangnya mencuit hati si ayah.
Salman hanya menggeleng sambil tersenyum. "Ayah tak demam la. Ayah cuma nak rehat je." Telapak tangan Ahmad dikucupnya.
Mungkin Ahmad sudah lupakan kejadian semalam. Dia kelihatan lebih risaukan Salman yang terlantar di katil hospital sepanjang hari. Tika dia mencelikkan mata pun Salman masih berdengkur halus di sebelah. Penat sangat agaknya. Zacklah yang memandikan Ahmad selepas subuh tadi.
"Adik ada lukis sesuatu dekat sekolah. Tapi...," Malang sekali beg sekolahnya entah ke mana, lukisan pun lagilah hilang jejak. Sia-sia sahaja dia merembeskan imaginasi untuk melukis.
"Adik lukis gambar ayah dengan ibu ya?"
Mata Ahmad membulat. "Mana ayah tahu?"
"Lukisan adik ada dalam kereta ayah. Ayah simpan."
Ahmad tersenyum gembira, terselit rasa bangganya. "Ibu dah tengok juga?"
"Belum, ibu sakit. Dia kena rehat. Ahmad jangan buat bising dekat ibu tau," pesan Salman lembut sambil mengusap rambut anaknya. Rambut Ahmad tidak sempat disikat Zack. Entah ke mana rakannya itu menghilang.
Kini, hanya Ahmad dan Salman sahaja berdua di katil.
"Baby?"
"Baby ada dekat rumah dengan pak long." Pipi Ahmad dielus kasih. Salman masih tak dapat berhenti mengucapkan kesyukuran kerana anaknya baik-baik sahaja selepas apa yang berlaku. "Adik jangan ikut orang sesuka hati dah lepas ni. Ayah tak suka."
Jari kecil Ahmad melakar kosong di atas cadar katil. Wajahnya menunduk ditegur begitu oleh Salman. Pasti dia akan dimarahi selepas ini.
"Ayah tak marah pun. Ayah cuma pesan. Jangan dah, ya? Ayah sayang sangat dekat anak ayah." Tubuh anak itu ditarik lebih dekat lagi dengan sebelah tangan, agar dapat dipeluk tanpa mahu lepas.
"Adik sayang ayah, kan?" soal Salman. Ahmad berbaring disebelahnya. Wajah suci itu terdongak memandang.
"Jadi... Jangan tinggalkan ayah, ya?" pinta Salman.
"Adik nak jaga ayah. Adik boleh dukung ayah kalau ayah tak larat nak bangun." Ahmad kasihan melihat tubuh ayahnya yang lebam sana sini.
Terus Salman tertawa halus. Tubir matanya berair. "Badan awak tu kecil mana nak angkat ayah?"
Ahmad memuncung apabila pucuk hidungnya ditarik Salman. Terasa dirinya sedang dipandang rendah begitu sahaja.
"Adik boleh suap ayah makan. Macam ayah selalu buat dekat adik... Adik boleh mandikan ayah. Banyak lagi adik boleh buat. Adik dah besar," gumam Ahmad tidak puas hati. Dia juga ada dua orang bayi nak dijaga, rasanya itu cukup untuk membuktikan kehebatan diri.
"Tak payah besarlah. Ayah nak adik kecil je macam ni." Salman tersenyum nipis.
"Ayah takut adik tinggal ayah?" Tepat sekali tebakan Ahmad.
Sekali lagi Salman tertawa. Dia sekadar menyimpulkan senyuman. Memang pun dia risaukan saat indah seperti ini berlalu pergi. Dari Ahmad kecil dia telah menjaganya bagai menatang minyak yang penuh. Bagi Salman, Ahmad lah hidayah yang diberikan Allah untuk menjentik egonya. Kerana kehadiran anak kecil ini, dia mula mengorak langkah untuk berhijrah.
"Man, Aisyah cari kau. Tadi aku pergi jenguk dia." Zack melangkah ke arah katil itu. Matanya ralik melihat makanan yang baru dibeli tadi. "Kau nak apa? Ada mee goreng dengan nasi goreng telur mata."
YOU ARE READING
Uɴᴛᴜᴋ ᴋᴇ Sʏᴜʀɢᴀ 2 ✓[C] |هجرة
ActionBOOK #2 of 𝕳𝖎𝖏𝖗𝖆𝖍 𝕰𝖉𝖎𝖙𝖎𝖔𝖓 (SILA BACA NOVEL UNTUK KE SYURGA DAHULU) Bismillah Setiap orang mencuba untuk dapatkan kebahagiaan tersendiri. Ada yang baginya duit ialah sumber kegembiraan. Ada pula yang menukilkan kasih sayang sebagai jaw...