8 | Kantoi

949 157 58
                                    

Aisyah tersenyum gembira apabila pencariannya berakhir. Dia segera melangkah ke arah longgokkan buah mempelam.

Pada hujung bulan begini, Salman dan Aisyah akan ke pasaraya bagi membeli barangan dapur dan keperluan yang lain secara borong. Gaji yang baru masuk akan digunakan untuk belanjawan bulan yang mendatang. Sekali mereka ke pasaraya, beratus ringgit akan habis. Ahmad pula sudah menjadi tugasnya untuk menambahkan lagi barang yang tiada dalam senarai ke troli secara senyap. Tahu-tahu ada saja barang yang tak dikenal pasti.

Aisyah mengambil sebiji mempelam lalu dibawa dekat ke hidungnya. Dia mencapai plastik di penjuru meja lalu kembali ke mempelam yang telah disentuh tadi.

Dia perlu menghilangkan rasa mual dengan apa-apa yang masam. Mempelam pun sedap juga jika ambil yang rapuh.

"Mengandung ke doktor?" sapa satu suara.

Aisyah berpaling wajah. Dia mahu menjawab namun didiamkan sahaja. Buah mempelam itu diletakkan kembali ke rak.

"Wah, dapat baby lagi la. Melimpah ruah rezeki you dengan Salman." Fadzli bersandar pada meja itu. Dia turut mengambil sebiji mempelam hijau. Pasti rasa buah itu masam dan cukup untuk mengubati loya seorang ibu hamil.

"Tak tahu pula orang yang makan buah pelam boleh kena cop mengandung. Kalau Salman makan, dia pun mengandung la?" Aisyah tersenyum sungging sekadar mahu berdalih.

"Salman sihat?"

"Fadzli, dia ada dekat sini. Awak tak patut kacau isteri orang dekat tengah-tengah pasar raya macam ni," balas Aisyah.

"Mana ada kacau. I tegur je alang-alang dah nampak. Salah?" Wajah Fadzli memang sentiasa menjengkelkan di mata Aisyah. Lelaki itu boleh dikategorikan sebagai seorang doktor yang kacak, tetapi tidak pada Aisyah.

"I pun bukan seorang je datang sini. I datang berdua. Alang-alang ternampak you, saja nak tegur. Kalau datang klinik kena halau pula. Dekat pasar raya pun you nak halau I?" Fadzli menyilang tangan ke dada.

"Berdua?" Aisyah melihat di belakang Fadzli. Tiada sesiapa pun. Yang ada hanyalah troli yang dipenuhi beberapa barangan.

"Yes. Salman dah beritahu dekat you siapa I? Mestilah dia beritahu kan?"

"Salman tak cakap apa-apa pun pasal awak dan dia sendiri tak nak ungkit aib orang lain untuk puaskan hati sendiri."

Fadzli tertawa halus. Dia mengesat tubir mata yang berair dek lawak Aisyah dan Salman. "Macam tu? Okay, it's up to him nak beritahu atau tak. Nampak macam you terima je jantan tu. Tak rasa takut ke? Mana ada orang baik ada tatu dekat badan."

"Ada. Orang yang bertaubat."

"Yakin sangat ke taubat dia diterima?"

"Itu urusan dia dengan Allah. Awak takde kaitan langsung dengan suami saya. Jadi, berhenti nak memperlekehkan dia." Aisyah mengetap bibirnya kegeraman.

Lelaki itu agak kagum kerana Aisyah tidak lagi risaukan perihal latar belakang suami. "Macam mana kalau Mikhail tahu pasal Salman? Atau... Doktor-doktor dekat klinik tu tahu pasal suami you? Banyak benda boleh diceritakan ni. Seorang doktor kahwin dengan kaki dadah. Hairan mereka hidup bahagia dan dikurniakan tiga orang anak."

Fadzli melangkah merapati Aisyah."Mungkin ada bayi lain dalam kandungan doktor tu. Tak menyabar betul padahal anak kecil pun tak besar lagi. You ni doktor kan? Tak silap I doktorlah yang selalu menasihati pasangan suami isteri supaya menjarakkan kelahiran anak seeloknya dua tahun. Itu pun kalau nak kurangkan risiko autisme and else. "

Uɴᴛᴜᴋ ᴋᴇ Sʏᴜʀɢᴀ 2 ✓[C] |هجرة Where stories live. Discover now