Sual: İlmin zekatı ne kadardır?
El-Cevap: İlmin zekatını tam bir ölçü ile ifade etmek zordur zannımca. “İlmin zekatı %100’dür,” diyen bir kesim olsa da bence buna riayet etmek ve her bildiğini birilerine açıklamak istemek yanlış neticelere sebebiyet verebilir;
• Bir kere insan verdiği herhangi bir konudaki bilgi yüzünden karşıda vesveselere sebebiyet verebilir .
• Ayrıca tebliğ konusunda da karşıya fazladan sorumluluk yüklemek kasıtlı olarak karşıda hakikatten soğuma, farzlardan uzaklaşma, başlayamama görülebilir. Örneğin bir kimseye ilk önce iman ve namazdan bahsetmek, o açıkları kapamak gerekli iken hemen daha aylar varken oruçtan, Hac ibadetinden, daha malı mülkü olmadan zekât hususunda bahseder, hatta vacip ve sünnetlerin detayına girer isen karşıdakini büyük oranda kaybedersin.
• Karşıya çok fazla bilgi yüklemek anlam karmaşasına, yorumlama ve anlamda kusurlara sebebiyet verir.
• Karşıya bolca bilgi vermek ve bu sebeple de karşıdan gelen hoşnutluk ile enaniyeti beslemek, kibir tohumu ekmek ve salih amelin bundan ötürü sevap yerine günaha dönmesine sebebiyet verebilir.
Peki, “Bizim böyle bir zor durum karşısında ölçümüz ne olacak?” diye kendimize sormamız gerek. Ben bu hususta ölçümü bir hadis ile belirliyorum;
Resulullah(s.a.v) buyurdu ki;
“Her kime öğrendiği dini ilim sorulursa o da çeşitli sebeplerden dolayı o bilgisini gizlerse kıyamet günü o kimseye ateşten bir gem vurulacaktır.” (İbn Mace, Mukaddime 24; Ebû Davûd, İlim, 17; Tirmizi, İlim 3)
Yani buradan anlıyoruz ki bizim bilgide bir deniz olmamızda hiçbir sıkıntı yoktur. Lâkin karşımızdaki bir tas kadar iken bizim bu deryayı illâ içine sığdırma telaşı içinde olmamız karşıdakinin sabrını taşırmak demektir.
Kısacası ahiretine yararlı her şeyi bil lâkin kimseye tüm hazineni açma. İhtiyacı olana ihtiyacı kadarını ver.15.04.2020
01:32
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Sual & El-Cevap
SpiritualSoruların cirit attığı bir asırda yaşıyoruz. Lâkin öncekilerin verdiği cevapları bulma gayretinde bulunmuyoruz. Tembellik hastalığı, kibir ve gurur mikrobu, tahlillerde çıkan okuma düzeyindeki düşüklük sebebiyle oturduğumuz yerde imanımızın kıvranma...